Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین:
مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که آخرین سرشماری فک خزری به پنج سال پیش برمی‌گردد، سرشماری جدید را به تشکیل دبیرخانه کنوانسیون تهران منوط کرد.

به گزارش ايسنا، داود میرشکار اظهار کرد: آخرین آمار مربوط به تعداد فک خزری مربوط به پنج سال گذشته است که حدود ۱۰۰ هزار نفر برآورد شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در مورد دلیل توقف طولانی در پایش جمعیت فک خزری گفت: پایش این گونه باید توسط همه کشورهای حاشیه خزر شامل ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان صورت بگیرد بنابر این به یک عزم منطقه‌ای نیاز دارد.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: آخرین سرشماری فک خزری، چند سال پیش به واسطه دبیرخانه خزر و با تامین هزینه کنوانسیون تهران انجام گرفت و نیاز است که دوباره دبیرخانه این کنوانسیون در یکی از کشورهای حاشیه خزر تشکیل شود تا پایش فک خزری انجام شود.

میرشکار ادامه داد: از آنجا که دبیرخانه کنوانسیون تهران در کشورهای حاشیه دریای خزر بر اساس حروف الفبا تشکیل می‌شود؛ اولین کشوری که میزبانی این دبیرخانه را برعهده خواهد داشت، کشور آذربایجان است بنابر این این کشور باید اقدام مناسب برای شکل‌گیری سریع دبیرخانه در منطقه را انجام دهد.

وی با اشاره به این که مطمئنا با شکل‌گیری دبیرخانه کنواسیون تهران، رویدادهای منطقه‌ای راحت‌تر و روان‌تر رقم می‌خورد، گفت: جلسات متعدد منطقه‌ای برای تشکیل دبیرخانه کنوانسیون در حال برگزاری است. اخیرا هم نشستی در ژنو برای همین موضوع برگزار شد اما آذربایجان متاسفانه در تشکیل دبیرخانه تعلل می‌کند.

مدیرکل دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست با اشاره به آخرین اقدامات صورت گرفته داخلی برای حفاظت از فک خزری اظهار کرد: آخرین اقدام، اضافه شدن فک خزری به لیست سیاه CMS (گونه‌های مهاجر) است. ایران به عنوان اولین کشور این اقدام را پیگیری کرد و امیدواریم کشورهای دیگر هم به این کنوانسیون ملحق شوند تا بتوانیم حفاظت از این گونه را به شکل منطقه‌ای انجام دهیم.

پروین فرشچی - معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست - اخیرا از تفاهم سازمان محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی به منظور قرار دادن تصویر فک خزری روی کشتی‌ها و شناورهای ایرانی خبر داده و گفته بود: با هماهنگی مدیر عامل کشتیرانی ایران قرار شده تصویر فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر روی کشتی‌های ایرانی نقش ببند. به‌طور قطع این موضوع در حوزه منطقه‌ای بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و نشان‌دهنده اهمیت فک خزری برای دولت جمهوری اسلامی ایران و توجه به مقوله محیط زیست است.

در همین زمینه: فک‌های خزر زودتر از یوزپلنگ منقرض می‌شوند فک‌های خزر آب رفتند مرگ فک‌های خزری در ساحل آذربایجان شانه‌دار ژله‌ای تهدیدی برای حیات فک خزری پنج کشور حاشیه دریای خزر فک‌های خزری را سرشماری می‌کنند تلاش برای حفاظت از آخرین فک‌های خزر فک‌های خزری سرشماری می‌شوند تلاش برای حفاظت از فک خزری فک خزری قربانی کیف و کفش درمانگاه تخصصی فک‌های خزر راه‌اندازی می‌شود

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان جایزه مهرگان علم (علم برای همه) دوره‌های هجدهم و نوزدهم منتشر شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دبیرخانه جایزه مهرگان با انتشار فراخوان دوره‌های هجدهم و نوزدهم جایزه مهرگان علم از ناشران و نویسندگان کتاب‌های علمی- زیست محیطی که چاپ اول کتاب‌هایشان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ منتشر شده است دعوت می‌کند سه نسخه از کتاب‌های خود را تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جایزه ارسال کنند.

در بخش تشکل‌های مردم‌نهاد، دبیرخانه جایزه مهرگان از مدیر و یا اعضای مؤسس تشکل‌های زیست‌محیطی (NGO)ها دعوت می‌کند تا شرح حال مختصر و فهرست مهم‌ترین فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به ضمیمه یک گزارش تصویری کوتاه (کلیپ) از اقدامات انجام شده در این دو سال، به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. ذکر این نکته ضروری است که توضیح نوشتاری فعالیت‌ها حداکثر در پانصد کلمه و گزارش تصویری نیز حداکثر در ۴ دقیقه پذیرفته می‌شود. مهلت ارسال عملکرد تشکل‌ها پایان خردادماه ۱۴۰۳ است.

جایزه مهرگان علم در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با ارزیابیِ مجموعۀ آثار یا خدمات کنشگران برجسته محیط زیست ایران، به اثرگذارترین شخصیت این عرصه تعلق می‌گیرد. نامزدهای دریافت این جایزه از سوی مدیر جایزه مهرگان، داوران جایزه مهرگان علم و یا تشکل‌های فعال در عرصه محیط زیست ایران معرفی می‌شوند. شخصیت برگزیده در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» با اتفاق آرای داوران انتخاب می‌شود.

دبیرخانه جایزه مهرگان از نهادهای مستقل و فعال در عرصه محیط زیست ایران دعوت می‌کند چنانچه شخصیتی را برای دریافت جایزه مهرگان علم «یک عمر تلاش» صاحب صلاحیت می‌دانند نام، شرح حال مختصر و فهرستی از مهم‌ترین آثار و یا خدمات وی را به دبیرخانه جایزه ارسال کنند. مهلت معرفی نامزدها پایان خردادماه سال ۱۴۰۳ است.

نشانی برای ارسال کتاب‌ : تهران - صندوق پستی ۵۵۵-۱۹۶۱۵

پست الکترونیک: mehreganprize@gmail.com

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896501

دیگر خبرها

  • سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • فراخوان جایزه مهرگان علم (علم برای همه) دوره‌های هجدهم و نوزدهم منتشر شد
  • انتشار فراخوان دوره‌های ۲۳ و ۲۴ جایزه مهرگان ادب
  • ستاد «جهش تولید محیط زیست محور» تشکیل می‌شود
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • بالغ بر ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران رسید
  • اعطای دبیرخانه دائمی دانش سنتی محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری
  • آغاز همایش ملی دانش سنتی محیط زیست کشور در دانشگاه شهرکرد