Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، با اینکه بسیاری از خودروهای مدرن امروز، امکانات امنیتی بسیاری دارند و سیستم کامپیوتری آن ها کمک می کند تا همه فعالیت های ماشین به درستی و بی اشکال صورت بگیرد، اما برخی مسایل هستند که باید در طول رانندگی رعایت کنید تا با مشکلات جدی مواجه نشوید.

 

برای آشنایی با این موارد توصیه می کنیم ادامه مطلب را مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حواستان به تاریخ تعویض روغن ماشین باشد

حتما به هشدارهای کارخانه ای مبنی بر زمان تعویض روغن خودروی خود توجه داشته باشید. هیچ موارد بی دلیل مطرح نمی شوند. هر وقت ماشین جدیدی خریداری می کنید، حتما چک کنید که هر چند کیلومتر یک بار باید روغن آن را عوض کنید. به طور مثال، بعضی از کارخانه های اتومبیل سازی از روغن های رقیقی استفاده می کنند که باید پس از هزار کیلومتر تعویض شود.

 

روغن از زمان شروع بكار موتور در معرض اكسيده شدن و تجزيه حرارتی قرار دارد و روغن پايه آن آلوده شده و از كيفيتش كاسته می شود. همچنين مواد افزودنی استاندارد آن همچون مواد پاك‌كننده نيز، مصرف می شوند. در اين حالت خاصيت روان‌كاری، پاك‌كننده و جذب ذرات معلق و ناخالصی ها، كاهش مي‌يابد.

 

روغن موتور به كاهش اصطكاك قطعات متحرك موتور، آب‌بندی كامل بين سيلندر و پيستون، كاركرد بهينه قطعات متحرك موتور در دماهای مختلف، خنك نمودن قطعات داخلی موتور، كاهش سايش قطعات موتور و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی کمک می کند.

 

 

در طول حرکت گزینه پارک را انتخاب نکنید

سیستم کامپیوتری ماشین، این دستور نابه‌جای راننده را نادیده می گیرد و هیچ فعالیتی انجام نمی دهد. اما دستورات متناقض حین حرکت می تواند صدمات بزرگی به سیستم ماشین وارد کند.

 

 

هرگز روغن موتور را پر نکنید

روی موتور، اندازه دقیقی که باید روغن پر شود درج شده و میله مخصوصی هم برای آن در نظر گرفته شده است. این خط کش اندازه گیری روغن گزینه «full» دارد که نباید هرگز تا آن خط روغن را پر کنید. این کار موجب فشار آمدن و خفه شدن موتور می شود و از همه جای ماشین دود بلند خواهد شد.

 

در طول رانندگی دنده عقب نزنید

در ماشین های اتومات، وقتی به اشتباه یا از روی عمد دنده را روی حالت حرکت به عقب (R) قرار می دهید، هیچ اتفاق بدی روی نمی دهد، اما توصیه می شود که هرگز این کار را انجام ندهید. سیستم ماشین های مدرن، کامپیوتری است و ممکن است یک دستور اشتباه موجب به هم خوردن کل سامانه شود.

 

کلیدهای زیادی از سوئیچ خود آویزان نکنید

این کار موجب سنگین شدن سوئیچ می شود و ممکن است در طولانی مدت تنظیمات سوئیچ را خراب کند. کلیدهای خود را از حلقه سوئیچ جدا کنید.

 

در طول رانندگی هرگز کلید خاموش کردن موتور را فشار ندهید

بدون شک هیچ انسان عاقلی این کار را انجام نمی دهد. اما ممکن است به اشتباه یا به صورت تصادفی دستتان به این کلید بخورد. با اینکه در سرعت نرمال، شاهد هیچ اتفاق ناگواری نخواهید شد، اما مکانیک ها تاکید دارند که مراقب این کلید در طول حرکت باشید و هرگز آن را لمس نکنید.

 

هرگز اجازه ندهید باک بنزین خالی شود

حتی پاکیزه ترین بنزین ها هم دارای ریزماده هایی هستند که در کف باک نشست می کنند. بنابراین، وقتی بنزین را تا قطره های آخر استفاده می کنید، این رسوبات نیز بلند شده و وارد موتور می شود و می توانند در عملکرد موتور اختلال ایجاد کنند. بنابراین، قبل از روشن شدن چراغ بنزین، باک را پر کنید.

 

هرگز چراغ هایی هشداردهنده در کیلومتر ماشین را نادیده نگیرید

همه علایم هشداردهنده ماشین همانند هم نیستند و با رنگ های مختلف از هم تفکیک شده اند. چراغ های سبز و گاهی آبی، نشان دهنده این هستند که سیستم خاصی فعال شده است. نمادهای زرد اغلب هشداری برای مشکل هستند که باید سرویس شود. چراغ های قرمز برای مشکلات جدی تر هستند و باید در اولین فرصت به آن ها رسیدگی کنید تا منجر به بروز مشکلات بزرگ تر نشود.

 

باد لاستیک ها را چک کنید

هر از گاهی باد لاستیک های ماشین را چک کنید. اگر احساس می کنید تایر کم‌باد شده، حتما به تعمیرگاه و تنظیم باد بروید زیرا رانندگی با لاستیکی که تنظیم باد ندارد، بسیار خطرناک است. تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در جهت کارکرد بهینه اتومبیل و عمر لاستیک است. میزان باد مناسب لاستیک عمدتا توسط تولید کننده خودرو بصورت یک لیبل درون خودرو و یا روی کاتالوگ خودرو قید می شود. تولید کنندگان اتومبیل در زمان طراحی خودرو و انتخاب نوع لاستیک از استانداردهای متعددی جهت انتخاب لاستیک مناسب برای یک خودرو استفاده می کنند.

 

از بالانس چرخ ها مطمئن شوید

حتما ازبالانس چرخ ها مطمئن شوید زیراممکن است چرخ دچارخمیدگی شده باشد.برای این منظورحتما به مکانیکی مراجعه کنید.بالانس نبودن چرخ، باعث می شود که ضربات با شدت بیشتری به فنر بندی وارد شوند. این نیرو به سیستم چرخ و جلوبندی و میل فرمان نیز اعمال شده و باعث کاهش عمر آنها می شوند.

 

روزیاتو

2025

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۲۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تهیه و توزیع ۸۴ حلقه لاستیک رايگان در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، سیدمسعود حسینی افزود: با توجه به اینکه بهره برداران بخش خصوصی اتوبوس بازوان توانمند شهرداری در خدمات رسانی به شهروندان هستند این اقلام به شکل رایگان تهیه و توزیع شده است.

او با اشاره به تداوم موارد حمایتی از ناوگان حمل و نقل عمومی تأکید کرد: بسته های حمایتی دیگری تا پایان امسال به منظور حمایت از ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی در حال آماده سازی است که به زودی در موعد مقرر در اختیار این قشر زحمت کش قرار خواهد گرفت.

دیگر خبرها

  • احتمال ریزش سنگ در جاده کرج چالوس
  • پیام نتانیاهو به آمریکا: نمی‌توانیم به کسانی که به ما وعده می‌دهند اطمینان کنیم
  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست انداز
  • آموزش مکانیک خودرو مجتمع فنی تهران پایتخت
  • تهیه و توزیع ۸۴ حلقه لاستیک رایگان در همدان
  • تهیه و توزیع ۸۴ حلقه لاستیک رايگان در همدان
  • دلیل کوبش زیاد 405 در دست‌انداز
  • (تصاویر) عجیب‌ترین خودرو‌های رزمی دوران جنگ جهانی دوم
  • مراقب وزش باد خیلی شدید در تهران باشید + جزئیات
  • هشدار هواشناسی درباره وزش باد شدید در تهران