Web Analytics Made Easy - Statcounter

حکیمی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از شیوع شپش در مدارس آذربایجان شرقی گزارش نشده است، به تشریح اقدامات آموزش و پرورش استان برای پیشگیری از شیوع بیماری پدیکلوزیس سر در سطح مدارس پرداخته و می گوید: برنامه های مختلفی در تمامی مدارس شهری و روستایی استان و با رویکرد مدرسه محور انجام می‌شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داریوش حکیمی در گفتگو با آناخبر با اشاره  به  عامل ایجاد بیماری پدیکلوزیس می گوید: این بیماری توسط حشره انگلی کوچک، بدون بال و خونخواری بنام شپش ایجاد می شود که دارای شش پا بوده و محکم به پوست سر جسبیده و از خون انسان تغذیه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه می کند: هر شپش به اندازه یک دانه کنجد و به رنگ سفید مایل به خاکستری است و تخم شپش که به آن رشک یا سرکه نیز گفته می شود، بیضی شکل و سفیدرنگ و به اندازه ته سنجاق است و به ساقه موهای پشت گردن و گوشها می چسبد و در اغلب موارد با شوره سر اشتباه گرفته می شود.

حکیمی می افزاید: خارش شدید سر از جمله علامت های ابتلا به بیماری پدیکلوزیس بوده و در برخی موارد ابتلا به این بیماری بدون علامت بوده و با معاینه سر قابل تشخیص است.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان خاطر نشان می کند: آلودگی به شپش یکی از مشکلات جدی و شایع بهداشتی در کشورهای مختلف جهان است و در کودکان شایع تراز بالغین بوده و اکثرا در مراکز پرتراکم نظیر مدارس و مهدهای کودک بچشم می خورد و با توجه به نحوه پوشش افراد، اغلب در فصول سرد سال شیوع پیدا می کند.

وی با بیان اینکه آلودگی به شپش در دختران شایع تر از پسران است، در خصوص دلایل این موضوع می گوید: نوع پوشش سر و حجم بالای موی سر در دانش آموزان دختر از جمله دلایل شایع بودن این آلودگی در مدارس دخترانه است.

حکیمی با تاکید بر اینکه آلودگی به شپش سر محدود به قشر و طبقه اجتماعی و اقتصادی خاصی نیست، می افزاید: در گذشته رعایت نکردن بهداشت فردی و کمبود امکانات بهداشتی از عمده ترین علل بروز این آلودگی به شمار می رفتند و بهمین دلیل این بیماری اغلب در بین اقشار کم درآمد مشاهده می شد اما امروزه این آلودگی به دلیل کثرت مسافرتهای برون مرزی، استفاده از استخر، سالن های زیبایی و آرایشگاه های زنانه در مناطق مرفه و بالانشین شهر بیشتر شیوع دارد.

وی همچنین در خصوص راه های انتقال آلودگی به شپش سر بیان می کند: این آلودگی به طور مستقیم و از طریق تماس موی سر با موی سر فرد آلوده و یا بطور غیرمستقیم و استفاده مشترک از اشیاء آلوده نظیر شانه، شال و کلاه قابل انتقال است.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان رعایت بهداشت فردی و محیطی را بهترین راه پیشگیری و درمان آلودگی به شپش اعلام کرده و می گوید: درگذشته برای درمان این بیماری، موی سر افراد مبتلا را می تراشیدند و این موضوع از لحاظ ظاهری مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کرد و موجب عوارض روحی و روانی بسیاری بویژه در دختران میشد.

وی اضافه می کند: امروزه با توجه به وجود محصولات دارویی و بهداشتی دیگر نیازی به تراشیدن کامل موی سر فرد مبتلا نیست و می توان برای درمان از این محصولات استفاده کرد.

حکیمی ادامه می دهد: برای پیشگیری و درمان بیماری شپش سر می توان از روش های سنتی نظیر جوشانده اسپند و شستشو با سرکه خانگی نیز استفاده کرد و بشکل علمی می توان با مراجعه به مراقبین سلامت در مدارس و ارجاع به مراکز درمانی تحت پوشش مراکز بهداشت استان و تهیه شامپو با این بیماری مقابله کرد.

وی با تاکید بر اینکه لازم نیست اولیای دانش آموزان قبل از مبتلا شدن به آلودگی از این شامپو استفاده کنند، می گوید: چون مصرف بیش از اندازه از آن عوارض پوستی بدنبال دارد.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان از والدین دانش آموزان خواست از تهیه و خرید شامپوهایی که در سطح داروخانه ها به صورت گسترده و برای کسب درآمد های گزاف توصیه می شوند، خودداری کنند.

وی به والدین پیشنهاد می کند آلودگی به شپش سر که به آن بیماری پدیکلوزیس نیز گفته می شود، یکی از بیماریهای انگلی پوست انسان و از دغدغه‌های همیشگی جوامع بشری از گذشته های دور بوده، اگر چه بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی به شپش داشته است، اما همچنان این آلودگی گستردگی جهانی دارد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ موردی از شیوع شپش در مدارس آذربایجان شرقی گزارش نشده است، به تشریح اقدامات آموزش و پرورش استان برای پیشگیری از شیوع بیماری پدیکلوزیس سر در سطح مدارس پرداخته و می گوید: برنامه های مختلفی در تمامی مدارس شهری و روستایی استان و با رویکرد مدرسه محور انجام می‌شود که برگزاری کارگاه های آموزشی برای معلمان و توزیع برشورهای آموزشی در سطح مدارس بویژه مدارس ابتدایی از جمله این برنامه هاست که افزایش آگاهی معلمان و مربیان، دانش آموزان و والدین در خصوص پیشگیری از این آلودگی، بیماریابی و ارجاع به مراکز بهداشت، ارتقای سطح بهداشت فردی دانش آموزان از جمله اهداف این برنامه هاست.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان می افزاید: در این راستا مراقبین سلامت مدارس، موی سر تمامی دانش آموزان را مورد معاینه و غربالگری قرار داده و موارد مشکوک را به مراکز بهداشتی درمانی ارجاع می‌دهند و در صورت ابتلا به بیماری، مورد را تا درمان کامل پیگیری می‌کنند و علاوه بر آن از طریق اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان جلسات ویژه و مشترکی با کارشناسان بهداشت و سلامت آموزش و پرورش و مرکز بهداشت استان ترتیب داده شده و کنترل جدی در این زمینه صورت می گیرد.

وی همچنین می گوید: کاور ویژه ای بصورت ابتکاری طراحی شده که به پشت صندلی دانش آموزان متصل می شود و دانش آموزان می توانند وسایل شخصی خود نظیر شال و کلاه را داخل آن قرار دهند و از این طریق از انتقال شپش به یکدیگر خودداری کنند.

حکیمی در خاتمه تاکید می کند: با توجه به اینکه اکثرا شپش سر از طریق سایر افراد مبتلا در خانه به مدارس انتقال می یابد لذا از اولیای دانش آموزان می خواهیم در صورت وجود شپش در سر یکی از اعضای خانواده، به مدرسه محل تحصیل فرزند خود اطلاع داده تا اقدامات پیشگیرانه در این مدارس و کلاسهای درس با شدت و کنترل بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۰ مربی برای برگزاری دوره‌های هویت در مدارس مرکزی آموزش دیدند

به گزارش خبرنگار مهر، محسن خیرمند ظهر چهارشنبه در حاشیه بازدید از برگزاری کارگاه‌های هویت و رفتار در مدارس استان مرکزی اظهار کرد: دانش‌آموزان گروه سنی کودک و نوجوان برای جذب تعالیم تربیتی، اخلاقی و مراقبتی انعطاف پذیر بوده و اگر به شکلی صحیح تربیت شوند، از گزند آسیب‌های نهفته در جامعه، مصون می‌مانند.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های هویت و رفتار در مدارس استان مرکزی گفت: پیشگیری سطح یک، کارآمدترین سطح است و دوره هویت و رفتار به طور مستمر در مدارس استان مرکزی برگزار می‌شود.

خیرمند گفت: مدارس به عنوان محلی که کودکان و نوجوانان بخش عمده‌ای از زمان مفید روز خود را در آن می‌گذرانند، پایگاهی مناسب برای ارائه تعالیم تربیتی، رفتاری و خودشناسی است.

وی ادامه داد: در این راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی با درک اهمیت موضوع، در اقدامی ابتکاری و با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان مبادرت به برگزاری دوره‌های خودآگاهی برای دانش‌آموزان کرد.

خیرمند دانش‌آموزان را آینده‌سازان کشور دانست و افزود: هرگونه برنامه‌ریزی در راستای تربیت صحیح شخصیت آن دانش‌آموزان، جامعه‌ای پویا و غنی از ارزش‌ها را برایمان به ارمغان می‌آورد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی تصریح کرد: برگزاری دوره‌های خودآگاهی برای دانش‌آموزان تحت عنوان هور، اقدامی بود که این معاونت از دو سال گذشته پیشبرد آن را دنبال کرده و در بدو امر اقدام به تربیت مربیان آموزشی از میان مشاورین معرفی شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش کرد که تاکنون بالغ بر ۱۷۰ مربی برای تدریس به دانش‌آموزان تربیت شده‌اند.

وی گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، دوره‌های هویت و رفتار را مبتنی بر آگاهی‌بخشی و تربیت برای دانش‌آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم دنبال کردیم که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، بازخوردهای خوبی را از خود دانش آموزان، مربیان و عوامل اجرایی مدارس دریافت کردیم.

خیرمند بیان کرد: کارآمدی این دوره در گرو استمرار آن است که مطابق هماهنگی صورت گرفته، به دنبال تداوم در برگزاری این کارگاه‌ها هستیم و به طور حتم سال آینده با تربیت مربیان آقا، اجرای این طرح برای مدارس پسرانه را نیز دنبال خواهیم کرد.

کد خبر 6100669

دیگر خبرها

  • ۱۷۰ مربی برای برگزاری دوره‌های هویت در مدارس مرکزی آموزش دیدند
  • خبر مهم آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان و معلمان
  • مدارس قزوین در نوبت عصر تعطیل شد
  • آغاز ثبت‌نام بیش از ‌۱۹ هزار کلاس اولی‌ در زنجان
  • ۲۳ ایده به مرحله نهایی جشنواره «ایده‌شو» دانش‌آموزی راه یافت
  • محدوده محل کار والدین به محل مجاز تحصیل فرزند اضافه شد
  • باشگاه خبرنگاران پلیس در اردبیل راه اندازی شد
  • نخستین سرویس مدرسه تهران مخصوص بچه‌پولدارها بود
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است