Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلی نو - ایرنا - با فروش شرکت ورشکسته وستینگ هاوس آمریکا که ساخت چند راکتور هسته ای در هند را در دست دارد به یک شرکت کانادایی، امید دهلی نو برای گسترش ظرفیت هسته ای خود یکبار دیگر زنده شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه «تایمز او ایندیا» شرکت وستینگ هاوس آمریکا تعهد کرده است 6 راکتور هسته ای در ایالت آندرا پرادش هند احداث کند، اما پس از اعلام ورشکستگی این شرکت در سال 2017، برنامه هند برای ارتقای توان هسته ای خود نیز به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه روز چهارشنبه نوشت، شرکت توشیبا که صاحب اصلی این شرکت هسته ای آمریکایی است پس از اعلام ورشکستگی اعلام کرد که قصد دارد وستینگ هاوس را به قیمت 4.6 میلیارد دلار به شرکت کانادایی ' بروکفیلد بیزینس پارتنرز' بفروشد.
پیش از این کی ام راجان، نماینده ارشد شرکت آمریکایی 'وستینگ هاوس' در دهلی نو اعلام کرده بود که این شرکت به ساخت 6 راکتور 'ای پی-1000' در هند ادامه خواهد داد.
هفته گذشته نیز جیتندرا سینگ، مشاور وزیر انرژی هسته ای هند به پارلمان این کشور گفت: از آنجا که این راکتورها بسیار پیشرفته و قابل اعتماد می باشند، در حال حاضر کارشناسان این سازمان در حال مذاکره با این شرکت برای رسیدن به یک توافق اقتصادی هستند.
به گفته مقامات هندی، هدف دهلی نو از مذاکره با این شرکت تاکید بر این نکته است که قطعات راکتورهای مورد نظر ، باید در هند تولید شود. این امر سبب کاهش هزینه ساخت این راکتورها برای هند خواهد شد.
تولید بومی قطعات راکتور در هند همچنین باعث خواهد شد شرکت وستینگ هاوس در معرض ضوابط 'قانون مسولیت هسته ای هند' قرار نگیرد.
قانون مسئولیت هسته ای هند ، عرضه کنندگان خدمات هسته ای را مستقیما در صورت بروز حادثه هسته ای مسئول می داند. کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا از هند خواسته اند که قوانین بین المللی را دنبال کند.
بر اساس قوانین بین المللی در صورت بروز حادثه هسته ای مسئولیت اولیه با کشور عامل می باشد. از آنجایی که تمام نیروگاه های هسته ای هند توسط شرکت دولتی انرژی هسته ای اداره می شود، اجرای قوانین بین المللی به این معنی است که در صورت بروز حادثه، دولت هند مسئول پرداخت هرگونه خسارت است.
یکی دیگر از موارد قانون مسئولیت هسته ای ، بند 'مسئولیت نامحدود' است که بر اساس آن شرکت های خارجی برای پیدا کردن شرکت های بیمه دچار مشکل می شوند.
هند در برنامه خود در راستای کاهش آلاینده های کربنی، استفاده کمتر از سوخت های فسیلی و تأمین انرژی مورد نیاز این کشور، قصد افزایش ظرفیت هسته ای خود را دارد.
ضعف زیرساخت تولید برق هند در سال 2012 زمانی آشکار شد که بهره برداری بیش از ظرفیت شبکه، باعث قطع برق 600 میلیون هندی در 22 ایالت این کشور به مدت یک روز شد.
هند در نظر دارد تا سال 2023 حدود 63 هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای که می‌خواهد احداث کند، تولید کند.
هم اکنون سهم تولید برق هسته ای هند با 22 راکتور حدود سه درصد است.
آساق**267*شبس*1613*وحیده دینداری*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۳۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟

به گزارش جماران؛ جو لیبرمن، سناتور سابق روز چهارشنبه، ۸ فروردین (۲۷ مارس) در ۸۲ سالگی در نیویورک درگذشت. 

لیبرمن رئیس گروه "اتحاد علیه ایران هسته‌ای" بود که سال ۲۰۰۸ برای جلوگیری از تبدیل شدن جمهوری اسلامی ایران به یک قدرت هسته‌ای تشکیل شد.

او در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ میلادی به عنوان نخستین شهروند یهودی آمریکا در یک‌قدمی کسب سمت معاون رئیس‌جمهور (در صورت پیروزی ال گور) قرار گرفته بود.  

این سیاست‌مدار پرنفوذ یکی از سناتورهای فعال در ارتباط با سیاست‌های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بود.

 او اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی "ولت" از بمباران احتمالی تاسیسات اتمی ایران استقبال کرده بود. لیبرمن جمهوری اسلامی را "تهدیدی مستقیم برای ناتو و متحدان فراآتلانتیک آن" خوانده و سقوط رژیم را بهترین راه‌حل می‌دانست. 

این سیاستمدار حزب دموکرات آمریکا در مصاحبه خود با ولت از کشورهای اروپایی خواسته بود که برای مقابله با تهدیدهای ایران "وارد عمل" شوند. لیبرمن گفته بود که "تهران آنقدر اورانیوم غنی شده دارد که می‌تواند ظرف یک هفته، بمب هسته‌ای تولید کند."

او اظهار امیدواری کرده بود که نظام جمهوری اسلامی ایران در اثر فشارهای ناشی از اعتراضات مردمی سقوط کند. لیبرمن همیشه در مصاحبه‌های خود تاکید می‌کرد که "سقوط رژیم از همه گزینه‌ها بهتر خواهد بود." 

به نوشته دویچه وله، هفته‌نامه آلمانی "اشپیگل" در سال ۲۰۰۶ جو لیبرمن را قدرتمندترین سناتور آمریکایی توصیف کرده بود.

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم با رفع موانع و نظارت عمومی
  • شرکت توسعه سیاحتی سپاهان، بازوی قدرتمند گردشگری اصفهان / مشارکت ویژه با بخش خصوصی
  • مشارکت مردم در تولید زمینه‌ساز پیشرفت اقتصادی کشور است
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • مشارکت مردم در تولید، چگونه؟| واعظ آشتیانی
  • جلوگیری از تعطیلی ۶ شرکت ورشکسته درمازندران
  • نام گذاری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، هوشمندانه بود
  • آغاز بتن‌ریزی ساختمان راکتور واحدسوم نیروگاه اتمی بوشهر در آینده
  • ۶ واحد تولیدی ورشکسته در مازندران به تولید برگشتند
  • جلوگیری از تعطیلی ۶ شرکت ورشکسته در مازندران