Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-30@06:32:34 GMT

اوتیسم را می‌توان کنترل کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۳۶۰۹۷

یکی از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعتقاد دارد که بیماری اوتیسم را می‌توان با غربالگری به موقع، کنترل و در مسیری مناسب هدایت کرد. ناطقان: به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، راحله نظری، پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز، گفت: بیماری اوتیسم یک اختلال رشد است که علائم آن در سه سال نخست زندگی ظاهر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او ادامه داد: این بیماری مهارت‌های اجتماعی و مهارت ارتباط برقرار کردن را در کودک مختل می‌کند و علائم مهم آن عبارت است از مشاهده هر گونه اختلال در کلام و فن بیان کودک، دیر به حرف افتادن کودک، گوشه گیری و کم حرفی غیرمعمول کودک، علاقه زیاد به هر چیزی که می چرخد، مثل عقربه های ساعت و نظایر آن؛ این علائم باید از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد.
این پزشک، مهمترین نشانه اوتیسم را نحوه‌ی برخورد غیر معمول کودک خردسال به اسباب بازی‌هایش عنوان و خاطرنشان کرد: کودک اوتیسمی همانند سایر همسالانش با اسباب بازی‌هایش به معنای واقعی بازی نمی‌کند و تنها عاشق نوعی حرکت چرخشی در آن‌هاست، برای مثال او می‌تواند ساعت‌ها با لذتی خاص به جریان چرخشی لباس در لباسشویی و چرخیدن عقربه‌های ساعت خیره شود.
او گفت: مبتلایان به اوتیسم اغلب دیرتر از همسالانشان به حرف می‌آیند، به گونه‌ای که خردسالان مبتلا به این عارضه هیچگاه جملات را کامل و صریح بیان نمی‌کنند .
نظری با اشاره به تاثیر ناآگاهی عموم جامعه در خصوص این بیماری، گفت: بسیاری از پدر و مادرها به اینکه کودک خردسالشان گوشه گیر و کم حرف است افتخار می‌کنند، در حالی که آرامش غیرمعمول کودک نسبت به محیط می‌تواند از وجود اختلالی در روند رشد و تکامل مغز خردسال خبر دهد .
پزشک مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز افزود: امروزه اوتیسم به عنوان دستاورد کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته! شیوع به نسبت بالایی دارد، بنابراین تشخیص به موقع بسیار حیاتی است، با تشخیص به موقع در مراحل اولیه و درمان با روش هایی مانند شناخت درمانی، رفتاردرمانی و گفتار درمانی، کودک می تواند آموزش ببیند و در آینده فرد مفیدی برای جامعه شود .
او تاکید کرد: در صورت تشخیص دیرهنگام و پیشرفت بیماری، دیگر امیدی به کنترل آن نبوده و تنها می‌توان به ایجاد شرایط مراقبتی تخصصی و قوی اکتفا کرد؛ تشخیص اوتیسم در بزرگسالی بسیار مشکل است و اغلب برای تشخیص سه مورد "ارتباطات اجتماعی"، "هوش اجتماعی" و "تفکر و استدلال" افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد .
نظری اضافه کرد: بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در انجام کارهای گروهی مشکل دارند، حجم گفت‌وگوهای آنها کم و کوتاه است، در درک کنایات مشکل دارند، در انتخاب موضوع برای گفت‌وگوی اجتماعی مشکل دارند، کلمه به کلمه صحبت می‌کنند، در فهم زبان بدن، ‌اشارات و درک حالات چهره مشکل دارند، انگیزه‌ای برای ارتباطات اجتماعی ندارند و ممکن است دوستان زیادی نداشته باشند و به کارهای اجتماعی نپردازند،این افراد اگر جریان عادی زندگی دچار ازهم‌گسیختگی شود دچار اضطراب شدید می‌شوند و در سازماندهی زندگی خود و ایجاد طرح‌هایی برای آینده مشکل دارند .
منبع: ایسنا برچسب ها: اوتیسم ، غربالگری ، حرکت چرخشی

منبع: ناطقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۶۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ تلخ یک کودک در رودبار

آفتاب‌‌نیوز :

عصر امروز که چند کودک برای بازی به گودال‌های پرآب حاصل از سیلاب در رودخانه شهر رودبار مراجعه کردند و در نتیجه به علت عمق زیاد آب گودال باعث خفگی کودک ۵ ساله شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • جمع‌آوری ۱۱۹۶ کودک کار در طرح مقابله با کلونی‌های آسیب‌پذیر
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • مرگ تلخ یک کودک در رودبار
  • سلامت از ارکان اصلی خوشبختی و بهروزی/ خانواده سلامت محور «زندگی زیسته» سالمی دارد
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • برگزاری جشنواره ورزشی فرزندان اوتیسم در کرج
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار