Web Analytics Made Easy - Statcounter

الجزیره-ایرنا- وزارت کشور الجزایر روز چهارشنبه و در آستانه سال جدید آمازیغی،برای نخستین بار در تاریخ این کشور، بیانیه ای به زبان آمازیغی صادرکرد.

به گزارش ایرنا، این بیانیه به دو زبان عربی و آمازیغی (با رسم الخط لاتین) و در خصوص آغاز ثبت نام برای حج عمره در سال 2018میلادی است.
این نخستین بار است که یک نهاد رسمی دولتی، بیانیه ای رسمی به زبان آمازیغی صادر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قانون اساسی الجزایر، زبان آمازیغی را در کنار زبان عربی، زبان رسمی این کشور دانسته است هرچند که این زبان عملا کاربردی نداشته است.البته پیش از این خبرگزاری الجزایر(واج) بخشی از اخبار خود را به زبان آمازیغی با سه رسم الخط آمازیغی، عربی و لاتین منتشر می کرد و هنوز هم این کار ادامه دارد.
یکی از مسئولان خبرگزاری الجزایر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص علت این کار گفت: ما تلاش می کنیم هویت ملی خود را حفظ کنیم و فرزندانمان را با زبان آمازیغی بیشتر آشنا کنیم.
«عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس جمهوری الجزایر، اواخر ماه دسامبر ،12 ژانویه را که مصادف با آغاز سال جدید آمازیغی است، برای نخستین بار در تاریخ این کشور تعطیل رسمی اعلام کرد که این اقدام با استقبال شدید مردم مواجه شد.
بوتفلیقه از دولت خواست با تمام توان خود برای ترویج زبان آمازیغی و تدریس آن در مراکز آموشی تلاش کند.
آمازیغی زبان اصلی مردم در منطقه قبایل واقع در شرق و جنوب شرق الجزایر است.
آمار دقیقی در خصوص شمار گویشوران این زبان وجود ندارد اما آمازیغ ها در شمال آفریقا (در منطقه میان غرب مصر تا اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه تا صحرای بزرگ الجزایر پراکنده اند.
تاریخ آمازیغی شمسی است و 950 سال با سال میلادی اختلاف دارد .بر اساس تقویم آمازیغی، امسال سال 2968 است.
خاورم **2041**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۶۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، وزارت بهداشت فلسطین امروز دوشنبه درباره وضعیت بحرانی دارو و تجهیزات پزشکی در نوار غزه هشدار داد.

در بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در این باره آمده است: با آغاز فصل گرما مخازن و انبارهای دارو و تجهیزات پزشکی در کل نوار غزه به دلیل کمبود سوخت برای راه اندازی تجهیزات سرمایشی، وضعیت بغرنجی پیدا کرده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به گرمای شدید هوا، داروها در معرض خطر فاسد شدن قرار گرفته و برای رفع این مساله باید واردات سوخت به نوار غزه در اسرع وقت انجام شود.

وزارت بهداشت فلسطین در پایان از نهادهای بین المللی و بشردوستانه درخواست کرده است که به سرعت در این موضوع وارد عمل شده و از وقوع بحران دارویی در غزه جلوگیری کنند.

کد خبر 6092113 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • نخستین گواهینامه تایید نوع و تطابق تولید خودرو در قزوین صادر شد
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • واکنش وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • عزم هیات تجاری الجزایر برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • هشدار وزارت بهداشت فلسطین درباره خطر فاسد شدن داروها در غزه
  • علت حذف بیانیه استقلال: فرار از جریمه میلیاردی!
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • توضیحات پرسپولیس در مورد بلیت فروشی
  • الجزایر در آستانه پیوستن به بانک بریکس