Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین یکی از استان های بخش مرکزی کشور عزیزمان است که مانند سایر مناطق ایران فرهنگ، هنر و آداب و رسوم خاص خود را دارد. غذاهای سنتی قزوین در کنار شیرینی های خوشمزه این منطقه در میان مردم ایران و حتی دیگر کشورهای دنیا دارای شهرت و محبوبیت می باشند. در این بخش تعدادی از این غذاهای خوشمزه قزوین  را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید تا غذاهای پرطرفدار قزوین را بشناسید.

 قیمه نثار

یکی از غذاهای سنتی قزوین که معروف ترین غذای آنجا نیز محسوب می شود و احتمالا نام آن راشنیده اید، قیمه نثار می باشد. این غذای خوشمزه یکی از غذاهای اصلی مهمانی ها، مراسم ها، اعیاد و ... قزوینی هاست که در کنار غذاهای دیگر بر روی سفره آنان قرار می گیرد. برای تهیه ی این غذا از برنج آب کش شده، گوشت گوسفندی، خلال پرتقال، خلال بادام، خلال پسته، پیاز داغ، زعفران، زرشک و رب گوجه فرنگی استفاده می شود. برای طعم دادن به این غذا نیز از ادویه های مخصوص قیمه نثار استفاده می کنند.
قیمه نثار دارای یک طعم فوق العاده بی نظیر بوده و معمولا به همراه سبزی خوردن و ماست سرو می گردد. این غذای سنتی در بین مردم قزوین و گردشگران این استان بسیار محبوب است و تقریبا تمامی کسانی که به این شهر سفر می کنند برای یک بار هم که شده طعم این غذا را می چشند. شما هم اگر گذرتان به این استان افتاد، خوردن این غذا را از دست ندهید و مطمئن باشید پس از آن از طرفداران پر و پا قرص قیمه نثار خواهید بود.

کوکوی شیرین

یکی از غذاهای خوشمزه قزوین کوکوی شیرین است.  یکی از غذاهای سنتی قزوین که همان طور که از نامش پیداست دارای طعمی شیرین می باشد. در تهیه این غذا از سیب زمینی، تخم مرغ، ماست، آرد، شکر، گلاب ، پودر هل، زعفران و روغن استفاده می شود. همچنین ادویه ها و چاشنی های معطری را برای خوش طعم و عطر شدن به آن اضافه می کنند. قزوینی ها معمولا این کوکو را در کنار غذاهای دیگر سرو می کنند. در این شهر، این غذا یکی از غذاهای پرطرفدار قزوین است.

شیرین پلو

قزوینی ها به خوراکی ها و غذاهای شیرین علاقه ی زیادی دارند. از این رو در آشپزی سنتی آنان بسیاری از غذاهای خوشمزه قزوین دارای طعمی شیرین می باشد. علاوه بر این غذاها، شیرینی های سنتی قزوینی نیز بسیار معروف هستند. شیرین پلو یکی از غذاهای محبوب و لذیذ مردم قزوین است که با برنج، سینه ی مرغ، خلال پرتقال شیرین شده، شربت قوام آمده، خلال بادام، خلال پسته، زعفران ساییده شده، کره، سیب زمینی و  مرغ تهیه می گردد.

دُیماج

از دیگر غذاهای پرطرفدار قزوین می توان دُیماج یا دُگماژ را نام برد. دُیماج  یک غذای تابستانی است که از تکه های نان لواش خشک، پنیر، خیار، سبزی خوردن، گردو، پیاز داغ و  زردچوبه تهیه می شود. برخی افراد در این غذا از هندوانه نیز استفاده می کنند.
جالب ترین بخش این غذای سنتی نحوه ی خوردن آن می باشد. مردم قزوین دُیماج را با دست می خورند و آن را به صورت لقمه هایی با اندازه  و شکل دلخواه در آورده و نوش جان می کنند. برخی نیز برای لقمه کردن دُیماج  از استکان های کمرباریک کمک می گیرند.

آش دوغ قزوینی

اگر از طرفداران آش هستید، چشیدن طعم آش دوغ قزوینی را از دست ندهید. تهیه این آش محلی بسیار ساده بوده و معمولا تمامی خانم های قزوینی می توانند آن را درست کنند. برای پختن این آش از برنج، حبوبات شامل عدس، لوبیا قرمز و نخود، دوغ چکیده، سبزی آش، پیاز داغ، سیرداغ و نعناع داغ استفاده می شود. البته این مواد ممکن است در خانواده های مختلف قزوینی با توجه سلیقه و ذائقه ی آن ها کمی متفاوت باشند، اما مواد اصلی آن تقریبا همین هاست. پس از پختن این مواد باهم،  گوشت ها را به صورت قلقلی در آورده و سرخ می کنند و هنگام سرو بر روی آش دوغ می ریزند.

آش ماش پیازو

آش ماش پیازو یکی از آش های سنتی قزوینی است که برخلاف سایر آش ها در تهیه ی آن از سبزی استفاده نمی شود. مواد اصلی این آش را برنج، گوشت و حبوبات شامل عدس، ماش، لوبیا قرمز و چشم بلبلی  تشکیل می دهند و برای طعم دادن به آش نیز از پیاز، دارچین، نمک، فلفل و زرد چوبه استفاده می کنند. آش ماش پیازو آشی فوق العاده لذیذ و خوشمزه است که پیشنهاد می کنیم در قزوین حتما آن را امتحان کنید.

جوجه بروستد

جوجه بروستد غذایی است که در آن مرغ را به همراه سیب زمینی سرخ شده،  سوپ شیر، نان باگت و خیارشور میل می کنند. این غذا جزو غذاهای سنتی و بومی مردم این استان محسوب نمی گردد اما در لیست محبوب ترین غذاهای مردم قزوین قرار دارد. این غذای خوشمزه معمولا در وعده ی غذایی شام میل می شود.

خوردن غذاهای محلی و بومی هر منطقه و چشیدن طعم دلپذیر آن ها می تواند یکی از جذابیت های سفر باشد و مارا در شناخت بهتر فرهنگ، سلیقه و ذائقه ی مردم آن بخش کمک کند. از این رو پیشنهاد می کنیم به هرجایی که سفر می کنید خوردن غذاهای محلی آن شهر یا کشور را از دست ندهید. در این پست سعی کردیم تا محبوب ترین و معروف ترین غذهای محلی استان قزوین را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب مورد پسند و توجه شما قرار گرفته باشد.

منبع: مجله همگردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۷۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره «چومچه خاتون» در کوثر برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن محمدی ادیب در نشست هماهنگی جشنواره‌های گردشگری و میراث فرهنگی استان اردبیل اظهار کرد: دهمین جشنواره «چومچه خاتون» یا طلب باران روز ۲۸ اردیبهشت ماه در شهر گیوی شهرستان کوثر برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره هرساله و براساس یکی از آئین‌های ریشه‌دار استان برگزار می‌شود که امسال دهمین دوره آن همراه با معرفی سایر آداب و رسوم شهرستان کوثر و با برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل گردشگری و به منظور معرفی ظرفیت‌های گردشگری مناطق مختلف استان، جشنواره‌های متعددی را در نظر گرفته‌ایم که در همین راستا جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون در شهرستان بیله‌سوار و جشنواره غذاهای سنتی در شهرستان گرمی طی روزهای گذشته برگزار شد.

محمدی ادیب با اشاره به سایر جشنواره‌های پیش‌رو نیز گفت: جشنواره طبخ آبزیان با همکاری اداره کل شیلات در شهرستان مشگین‌شهر و جشنواره ملی آش و غذاهای سنتی شهرستان نیر هم برای روزها و ماه‌های آینده برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 6099524

دیگر خبرها

  • اگر با شکم خالی میوه بخوریم چه می‌شود؟
  • انواع هزینه ها در سفر داخلی
  • آغوش باز باغستان سنتی قزوین برای آیین «پنجاه‌به‌در»
  • مدارس نوبت عصر قزوین تعطیل شد
  • جشنواره «چومچه خاتون» در کوثر برگزار می‌شود
  • حضور مداحان قزوینی در همایش ملی «الی الحبیب»
  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  • ارزیابی آمادگی ۴۰۰۰ خانوار قزوینی برای مواجهه با مخاطرات
  • همراه با خبر‌های ورزشی هفدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • مشارکت بیش از ۵ هزار معلم قزوینی در طرح اکرام ایتام