Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مدرسه علمیه ناصریه اصفهان، گفت: قصد ما این است که فرد پس از شرکت در فعالیت‌های تبلیغی این مدرسه، انگیزه‌ای پیدا کند برای پاسخ به سؤال هایی که هر انسانی در زندگی خود با آن مواجهه می‌شود…

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ قرن 21 را قرن ارتباطات دانسته اند و به سبب گسترش اترباطات بین مردم در نقاط مختلف دنیا، موجب شده است که دنیای بزرگ اطراف ما را دهکده جهانی بنامند؛ همین گسترش روزافزون ارتباطات بین جوامع مختلف و تسهیل سفر بین نقاط مختلف دنیا سبب ایجاد شیوه های جدید در تبلیغ دین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حوزه علمیه ناصریه اصفهان یکی از حوزه های علمیه بزرگ کشور است که در این زمینه، ضرورت برخی تغییرات را حس کرده و برای ترویج اسلام ناب محمدی(ص) قدم برداشته است. این حوزه علمیه در اقدامی جالب، بروشورهایی با عنوان «مسیح از دید اسلام» همزمان با سال نو میلادی در بین گردشگران خارجی حاضر در اصفهان کرده است.

به همین بهانه با حجت الاسلام سید محسن اخوان، مدیر این مدرسه علمیه به گفت و گو نشستیم تا بیشتر از این اقدام خود برای ما بگوید.

*مجموعه از چه سالی فعالیت‌های خود را در حیطه فرهنگی آغاز کرد و از چه سال وارد فاز تبلیغ برای توریست‌ها شدید؟

مدرسه علمیه ناصریه از حدود سال ۱۳۸۸ به صورت رسمی در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان اصفهان قرار گرفت و پس از تعمیرات اساسی در سال ۱۳۸۹ امکان استفاده مجدد از این مجموعه فراهم شد.

این مدرسه از ابتدای فعالیت خود رویکردی بین‌المللی داشته و به‌عنوان اولین مرکز تبلیغ بین‌الملل در داخل ایران شناخته می‌شود و می‌توان گفت به نوعی اولین مرکز توریست (گردشگر) اسلامی در کشور است.

با توجه به زحمات گسترده‌ای که مسئولان قبلی مدرسه و به خصوص جناب حجت‌الاسلام مهدی فردوسی برای گسترش فعالیت‌های تبلیغ بین‌الملل انجام دادند، هم اکنون برنامه‌های تبلیغی این مدرسه از تنوع خوبی برخوردار است که می‌توان به ایجاد نمایشگاه دائمی با موضوعات به روز، ایجاد اولین کتابخانه چند زبانه در اصفهان، ایستگاه کودک، ایستگاه چندرسانه‌ای و سایر برنامه‌های مناسب با مخاطب خارجی اشاره کرد.

*آیا فعالیت شما در عرصه تبلیغی برای توریست‌های خارجی مختص به ایام خاصی از سال و یا مجموعه خاصی مانند مسجد امام است؟

خیر. فعالیت‌های مدرسه ناصریه محدود به زمان و یا مکان خاصی نیست اگرچه که به سبب ویژگی فوق‌العاده این مدرسه یعنی قرار گرفتن در دل یکی از باشکوه‌ترین مساجد تاریخی دنیا، مسجد امام توانسته است به‌عنوان پایگاه اصلی تبلیغ توریسم شناخته شود.

برنامه‌های این مدرسه در تمامی ایام سال و به‌صورت مستمر و مداوم، هر روز در حال برگزاری است و هم‌اکنون فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی دینی با محوریت مخاطب توریسم در کل مجموعه میدان امام (ره) و سایر مساجد و اماکن تاریخی را تحت پوشش فکری و عملی خود قرار داده است. به خصوص در برنامه‌های مناسبتی و ایام خاص سال مثل جشن‌ها و عزاداری‌ها که اجرای برنامه‌های تبلیغی این مدرسه علمیه بسیار بیشتر می‌شود. علاوه بر اینکه با سایر فعالان فردی و گروهی در عرصه بین‌الملل همکاری‌ و تعاملات خوبی در زمینه استفاده دوطرفه از تولیدات و بهره‌مندی از تجربیات وجود دارد.

اگرچه که در زمینه اجرایی با مشکلات بسیار زیادی مواجهه هستیم اما به خاطر شیرینی تبلیغ اسلام، این مشکلات نتوانسته‌اند در اجرای برنامه‌ها خللی ایجاد کنند و در تمام این سال‌ها با قوت به فعالیت‌های خود ادامه داده‌ایم.

*به غیر از بروشور که نوعی تبلیغ از پیش تعیین شده است، آیا روحانیون مسلط به زبان‌های خارجی برای برقراری ارتباط با توریست‌ها وجود دارند؟

فعالیت‌های مدرسه علمیه ناصریه صرفاً شامل تولید محتوا و یا خلاصه در طراحی و توزیع بروشور برای آشنا کردن توریست‌ها با اسلام و سایر مسائل مرتبط نیست.

این مجموعه به غیر از تولید و طراحی محتوا که به آن اشاره کردید از حضور روحانیون مسلط به زبان‌های خارجی مثل انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی، عربی و … نیز بهره‌مند است.

در یکی دیگر از فعالیت‌های بسیار پراهمیت و ثمربخش این مجموعه، طلاب و روحانیون زبان‌دان، به‌صورت چهره به چهره به‌واسطه‌ی ایجاد گفتگویی دوستانه با گردشگران خارجی به سؤالات آن‌ها در مورد اسلام پاسخ می‌دهند.

با توجه به جایگاه مهم و تأثیر فراوانی که تبلیغ چهره به چهره دارد این برنامه به یکی از پرمخاطب‌ترین فعالیت‌های این مدرسه علمیه محسوب می‌شود.

اما در کنار این گفت‌وگوی چهره به چهره، از سایر روش‌های تبلیغی مانند چندرسانه‌ای، مکتوب، نمایشگاهی، کتابخانه و … نیز استفاده کرده‌ایم و با جذابیت‌هایی که در ارائه‌ی مطالب در نظر گرفته‌شده، گردشگر خارجی متناسب با سلیقه خود می‌تواند در هر یک از برنامه‌هایی که علاقه داشته باشد شرکت کند.

*از آنجایی که بخش اعظمی از توریست‌های حاضر در اصفهان از آسیای شرقی و جنوب شرق هستند و دین عمده مردم این منطقه آیین شرقی مانند بودیسم است، برای آن‌ها برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟

قبل از پاسخ به این سؤال باید عرض کنم طبق آمار دقیق که به‌صورت روزانه در سامانه آماری سیاح ثبت می‌شود، بخش اعظم توریست‌های ورودی به اصفهان از آسیای شرقی و یا جنوب شرق آسیا نیستند. اگرچه که شاید به خاطر ظاهر و جثه متفاوت بیشتر به چشم می‌آیند.

برخلاف تصور شما بیشتر گردشگران از اروپا و کشورهایی مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا و … هستند.

اما پاسخ سؤال را می‌توان این‌گونه بیان کرد که ممکن است دین و آئین بسیاری از توریست‌های مراجعه‌کننده متفاوت با مکتب توحیدی باشد و یا اصلاً عقیده‌ای به یکی از ادیان الهی نداشته باشند؛ اما نباید از این مطلب غافل شد که این افراد نیز به دنبال آشنایی با حقیقت اسلام و بخصوص تشیع و مسائل دقیق دینی هستند.

طبیعی است که هر توریست نسبت به میزان آشنایی خود با جهان اطرافش و به‌حسب تحقیق و جستجویی که در زمینه اعتقادات انجام داده است، سؤالات مختلف و متفاوتی را داشته باشد.

در مواجهه با این افراد، شیوه و نحوه بیان‌های متفاوتی را اجرا می‌کنیم. به‌عنوان نمونه، زمانی که با یک بودایی و یا معتقد به شینتو مواجهه می‌شویم ابتدا با استفاده از زبان هنر و معماری به بیان شگفتی‌های بسیار زیبا و هنرمندانه‌ی به کار رفته در این مسجد می‌پردازیم و بعد آرام‌آرام مطلب را به سمتی می‌بریم که برای مخاطب ایجاد سؤال کند.

سؤال هایی که به‌صورتی هدفمند با آن مواجهه می‌شود و راه گریزی از ارائه پاسخ منطقی برای آن ندارد. سؤالاتی که برای او ایجادشده و او به دنبال پاسخ است، اینجاست که دیگر ساعت‌ها پای سخنان مبلغ مسلط به زبان خودشان می‌نشینند و بسیار دقیق به سخنان او گوش می‌دهند تا پاسخ سؤال ها را دریابند.

البته برنامه‌های دیگری نیز مثل اهدا کتاب و محتواهای چندرسانه‌ای و … برای این افراد متناسب با زبان و روحیه‌ی آن‌ها در نظر گرفته‌شده که برای آن‌ها اجرا می‌کنیم.

*آیا تاکنون توریست‌ها برای اسلام آوردن به شما مراجعه کرده‌اند؟

بله. موارد بسیار زیادی داشته‌ایم که ابراز تمایل به اسلام و تشیع داشته و دارند. توریست‌های آسیایی و اروپایی و حتی آمریکای جنوبی، با ملیت‌های مختلف. بسیار بوده‌اند در مدت زمانی که مدرسه فعالیت توریستی خود را آغاز کرده است از مردان و زنان گردشگری که در مسیر گردشگری و حضور خود در ایران و مشاهده نزدیک یک جامعه اسلامی و پس از شرکت در برنامه‌های این مدرسه و یافتن پاسخ پرسش‌های ذهنی‌شان، علاقه‌مندی خود را به دین اسلام اعلام کرده اند و مبلغان، با پاسخ‌دهی تفصیلی و چند ساعته به سؤالات آن‌ها زمینه‌های بیشتری را برای آشنایی با اسلام و ایمان آوردن به حقیقت در آن‌ها ایجاد می‌کنند.
اما لازم است به این مطلب اشاره کنم که هدف اصلی ما در این مدرسه‌ی تبلیغ بین‌المللی، مسلمان کردن توریست‌ها وگفتن شهادین و ارائه آمار رشد مسلمان شدن آن‌ها نیست؛ بلکه هدف اصلی ما، آشنا کردن آن‌ها با حقیقت اسلام و سپس ایجاد انگیزه برای انجام تحقیق بیشتر، ایجاد روحیه‌ی حقیقت‌جویی و حقیقت‌طلبی توسط خودشان است.

قصد ما این است که فرد پس از شرکت در فعالیت‌های تبلیغی این مدرسه، انگیزه‌ای پیدا کند برای پاسخ به سؤالاتی که هر انسانی در زندگی خود با آن مواجهه می‌شود. جرقه‌ای باشد تا به جایگاه انسان در جهان هستی پی ببرند. تا خود به دنبال حقیقت و درک مکتبی برای زندگی خود برود. کسانی که به ‌واسطه‌ی تبلیغات رسانه‌ای تحت تأثیر دروغ‌پردازی‌های آنان قرارگرفته‌اند بیدار شوند و حقیقت اسلام حقیقی محمدی و اصیل را پیدا کنند.

اینجاست که این فرد پس از بازگشت به کشورش، خانواده و دوستان و اقوام خود را به چالش می‌کشد و آن‌ها را نیز به کشف حقیقتی که از نزدیک آن را مشاهده نموده دعوت می‌کند.

علاوه بر اینکه کار اصلی تبلیغی این مدرسه تازه از اینجا شروع می‌شود. یعنی ارتباط مداوم و مستمر و سریع از طریق شبکه‌های مجازی با گردشگرانی که به کشورهای خود بازگشته‌اند که هم‌اکنون این گفت‌وگوها به بانکی از سؤالات در مورد اسلام تبدیل‌شده‌اند.

*و به‌عنوان آخرین سؤال چه دورنمایی برای فعالیت‌ها تبلیغی خود در نظر گرفته‌اید؟

حضرت آقا در بیانات خود فرموده بودند: «در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفته‌اید، همان جا را مرکز دنیا بدانید …»

ما نیز بر این باوریم که این مکان حقیقتاً مرکز دنیاست و برای یک دنیا تبلیغ می‌کنیم. مدرسه علمیه ناصریه از ظرفیت جغرافیایی فوق‌العاده‌ای در امر تبلیغ دین اسلام برخوردار است که شاید در هیچ نقطه‌ی دیگری چنین ظرفیت‌هایی وجود نداشته باشد؛ چرا که از همه کشورها، همه ملیت‌ها، همه گروه‌ها و سلیقه‌ها و همه سنین، مخاطبان این مکان هستند. ما نیز در برنامه جامع و چشم‌اندازی که برای خود تدوین کرده‌ایم، در صدد هستیم تا اولاً این برنامه‌ها و فعالیت‌ها را تثبیت کنیم و در گام بعدی تنوع و به‌روزرسانی بیشتری را برای اجرای برنامه‌ها تعریف کرده‌ایم و إن‌شاء‌الله با مساعدت‌های بیش از پیش معاونت محترم تهذیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه اصفهان شاهد گسترش اجرای برنامه‌های مشابه این پایگاه تبلیغ بین‌الملل در سایر اماکنی که از ظرفیت مناسب برخوردار هستند، باشیم.

*ان شالله؛ تشکر از این که وقت خود را در اختیار ما گذاشتید.

گفت و گو از محمد صادق رحمتی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۸۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای فراجا از آغاز طرح عملیاتی این پلیس برای برخورد با تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج‌کنندگان خشونت در فضای مجازی در سال‌جاری خبرداد.

به گزارش ایسنا، سردار وحید مجید دراین‌باره گفت: همزمان با آغاز سال ۱۴۰۳ و در راستای پاکسازی و ارتقاء امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در این راستا  ۳۴ کارگروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص  رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است ، شروع به اجرای طرح کردند. بر اساس تجزیه، تحلیل و رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح ، مهمات ، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری برای کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچگونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... را به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتای فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش در فضای مجازی ؛ از کاربران خواست تا ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را به پلیس فتا گزارش کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • دومینوی آسیب‌
  • کشف گاز متان در سیاره سرخ
  • عملیات ویژه پلیس فتا علیه فروشندگان و تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • روش‌های جدید در تبلیغات دین به معنای کمرنگ شدن روش‌هایی سنتی تبلیغ نیست
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد