Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@22:58:40 GMT

سالروز شهادت دانشمند جوان هسته ای

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۳۹۴۴۹

‍‍‍‍‍‍

سرزمین ایران در طول هزاره ها و قرن ها و سالهای گذشته فداییان زیادی را در دل خود دیده ، پرورانده و به ثمر رسانده است و این فداییان نیز چه نیکو پاسخی در خور شان مام میهن داده اند و خود را برای عزت این سرزمین و اعتلای مردم آن فدا کرده اند.
شهید مصطفی یکی از این آدمهاست در این نزدیکیها که در طول مدت کوتاه ولی پر ثمر خود ردپایی سفت ومحکم از خود بجا گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهید مصطفی احمدی روشن دانشمند جوان ایرانی ، شش سال پیش در چنین روزی در عملیاتی تروریستی به دست کوردلان دنیای استکبار به شهادت رسید.


تولد و تحصیلات "مصطفی"


این شهید گرانقدر۱۷ شهریور ماه ۱۳۵۸ در بیمارستان بوعلی شهر همدان به دنیا آمد. خانواده پدری وی از نوادگان ملا مصطفی همدانی هستند و مادر وی نواده‌‌‌ آیت الله مهدی مهدوی و اهل یزد است .
این شهید تحصیلات خود را در زادگاهش همدان ، آغاز کرد و پس از گذراندن دوره راهنمایی در مدرسه خیام، دوره متوسطه را در رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان ابن سینای همدان به اتمام رساند و پس از آن در آزمون سراسری شرکت کرد.
او در سال ۱۳۷۷ با رتبه خوب وارد دانشگاه صنعتی شریف از بهترین مراکز علمی کشور شد و تحصیلات خود را در رشته مهندسی شیمی آغاز کرد و سال ۱۳۸۱ نیزدر رشته مهندسی شیمی موفق به دریافت مدرک کارشناسی شد و در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و پس از آن وارد مرحله دکترای رشته نانو بیوتکنولوژی شد.
این شهید هسته ای در دوران تحصیل در دانشگاه در پروژه ساخت غشاهای پلیمری برای جداسازی گازها که برای اولین بار در کشور انجام شد ، همکاری داشت و چندین مقاله ISI به زبان های انگلیسی و فارسی در مجلات معتبر علمی جهان به چاپ رساند.
به پاس خدمات این شهید در ۲۵ بهمن ماه۱۳۹۰، دانشگاه تهران به شهید مصطفی احمدی روشن مدرک دکترای افتخاری در رشته نانو بیوتکنولوژی اعطا کرد.
همسر وی خانم فاطمه بلوری کاشانی ، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته شیمی دانشگاه صنعت شریف است که در سال ۱۳۸۲ با مصطفی عقد ازدواج بست و بعد از یک سال و نیم زندگی مشترک خود را با مصطفی آغاز کردکه حاصل این ازدواج یک پسر به نام «علی» است .


مصطفی در سازمان انرژی اتمی


مصطفی احمدی روشن پس از اخذ مدرک کارشناسی از رشته مهندسی شیمی، علی رغم اینکه همزمان موقعیت های کاری دیگری داشت با توانمندی های خود وارد سازمان انرژی اتمی شد.
سال ۸۳-۱۳۸۲ برای فعالیت در سازمان انرژی اتمی، پدر و مادرش را راضی کرد تا وارد این کار شود.

مصطفی یکی از پایه گذاران سایت هسته ای نطنز بود. 


پشتکار و ولایت مداری مصطفی


یکی از همکاران شهید احمدی روشن درباره علاقمندی و پشتکار وی به خصوص در دوران تعلیق می گوید مصطفی خودش تعریف می کرد که من باید ۱۰ برابر کار کنم و خودم را مجهز به دانش فنی کنم تا بعد از اینکه تعلیق برداشته شد کار سرعت پیدا کندو مسیر کوتاه تر شود.
به همسرشهید احمدی روشن ، مصطفی درباره سایت نطنز گفته بود که اینجا را طوری می سازم که مقام معظم رهبری دوست دارند و تمام هدف شهید احمدی روشن در سایت نطنز با توجه به تمام مشکلاتی که وجود داشت این بود که نتیجه اش را به رهبری برساند.
این شهید گرانقدرمدیریت در نیروگاه نطنز اصفهان در بخش تامین کالا و خرید تجهیزات هسته ای در بخش غنی سازی ، پایه گذاری اولین غنی سازی منجر به تولید اورانیوم با غنای ۳ و نیم تا ۵ درصد و تشکیل و راهبری تیم های مهار ویروس رایانه ای استاکس ‌نت را در کارنامه اجرایی خود داشت .
ولایت مداری و احترام به پدر و مادر از ویژگی های بارز شهید مصطفی احمدی روشن بود که این دو ویژگی برگرفته از دینداری و تقوای این شهید بزرگوار است.


شهادت "مصطفی"


نبوغ و هوش این دانشمند ۳۲ ساله به سرعت توجه محافل علمی را به خود جلب کرد والبته این همه ذکاوت در وی مانع از شناخته شدنش توسط نیروهای اطلاعاتی بیگانه همچون موساد و سیا هم نشد.
شناسایی و رصد فعالیت های مصطفی و استعداد سرشار وی و خدماتی که انجام داده بود از نگاه ماموران موساد و سیا بیشتر از این نمی بایست ادامه پیدا می کرد و باید هر چه سریعتر چنین فردی که رفته رفته می توانست آنان را در رسیدن به اهدافشان دورتر کند باید از میان برداشته می شد .
سرانجام مصطفی احمدی روشن صبح ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰، در حالیکه عازم محل کار خود بود، در خیابان شهید گل ‌نبی (میدان کتابی) و روبروی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طبابایی، هدف عملیات تروریستی دو موتورسوار قرار گرفت و به شهادت رسید.
پیکر پاک شهید مصطفی احمدی ‌روشن در جوار امام‌ زاده علی اکبر چیذر به خاک سپرده شد.

البته دشمنان این سرزمین فکرش را هم نمی کردند که پس از شهادت مصطفی ، مصطفی های زیادی علاقمند به ادامه تحصیل در رشته او شوند و خود را برای خدمت به کشور خود و خدا می داند شاید هم شهادت آماده کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۹۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در چهارمین سالگرد شهادت شهید جابر صمدی  یادواره خانگی این شهید والامقام با عنوان   یاد یاران در خانه پدری اش درروستای قره قوزلو ی چهاربرج برگزار شد.

شهیدی که دردوره  جوانی عشق به ولایت و شهادت داشت و از خدا می‌خواست که او را پاکیزه بپذیرد.

حجت الاسلام رضا وش نماینده ولی فقیه در سپاه شهرستان چهاربرج در این مراسم گفت:  شهید صمدی باوجود  سن کمی که داشت درتمامی وصیت نامه های خود نوشته بود افتخار میکنم سرباز وطن ومیطع امر رهبری هستم.

سرانجام شهید جابر صمدی در بیست وشش فروردین سال ۹۹ درمنطقه عملیاتی پیرانشهر به آرزوی دیرینه خود، شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج
  • تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است
  • همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • عروس ارشد امام(ره) درگذشت
  • همسر شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی درگذشت
  • عکس| عروس امام خمینی (ره) کیست؟/ همسر سیدمصطفی خمینی درگذشت
  • شهادت زن جوان فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها در الخلیل
  • آغاز گرامیداشت ۵ اردیبهشت، سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در طبس
  • پنجم اردیبهشت‌ماه، سالروز شهادت نخستین فرمانده سپاه یزد
  • برگزاری رزمایش «ماشه هسته‌ای» کره شمالی با یک پیام روشن