Web Analytics Made Easy - Statcounter

ازجمله تفکرات پوپری که دکترسروش متاثر ازآن است؛بحث "آزادی"است که تاکنون مکاتب ومشرب های مختلف دیدگاههای متفاوتی دراین زمینه نیزارائه داده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  بیان روز،لیکن درتفکر"پوپری"مصداق آزادی دربی بندوباری؛جسارت؛اهانت هنجارشکنی توسط نوع انسان مساله ای عادی وطبیعی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واین درحالی است که در ادیان الهی وحتی سایرمکاتبی که برای انسانیت حرمت وجایگاه قائل اند؛انسان لاقید وبی بندوبارراتوصیه نمیکنند.

همانطوریکه ادیان الهی؛انسان بدون اخلاق ومعنویت رااساسا"انسان نمیدانندبلکه حیوانی است دوپا؛ ومثل سایرحیوانات. ☑️تفکرپوپری که دکترسروش مروج آن است درواقع هوادار وحامی سرمایه داری ولیبرالیسم سیاسی غرب است که قصدداردآزادی ازدین رابرای انسانها تجویزکند.

جالب است که دکتر"داوری" از منتقدان جدی تفکرات پوپر و سروش میگوید:"پوپر گرچه کارشناس روش شناسی علوم طبیعی است لیکن زبان فلسفه را نمی فهمد". ☑️سروش در کتاب «فربه­ تر از ایدئولوژی» علوم انسانی را همچون علوم تجربی می داند و بیان می کند که نگاه ایدئولوژیک به علوم، نگاهی از روی منفعت طلبی!! و تحریف علوم برای مقاصد ایدئولوژیک است؛

این در حالی است که خود وی در آثار مختلف، از جمله در کتاب «رازدانی، روشنفکری و دینداری» که در دهه 1380 منتشر کرد، صراحتاً به مبانی ایدئولوژیک غربی علوم انسانی و اینکه این علوم بر پایه تفکر اومانیستی و مادّی گرائی غرب استوار است، اعتراف می کند. ☑️سروش که مدّعی قداست زدائی از علم و عالمان بود و حتّی در طول دو دهه با تمام توان خود و شاگردانش، به قداست زدائی از اسلام و ساحت پیامبر اکرم(ص) پرداخت، وقتی پای پوپر به میان می آمد، چنان به او وفادار بود که گوئی از کسی دفاع می کند که از پیامبران الهی نیز بالاتر است!!پ

وی در نامه ای به مناسبت روز فلسفه، به قول خودش پس از سی سال، خشم خود را از نقد دکتر رضا داوری بر پوپر اینگونه ابراز می نماید «سی سال پیش که آقای داوری جدال با پوپر را آغاز کرد و حمله عنیفی را علیه او سامان داد، البته رندی و زیرکی کرد. دشنام‌هایی کلان داد و پاداش‌هایی کلان‌تر از کلانتران گرفت. توده‌ای‌ها، لیبرال‌کُشی را آغاز کرده بودند و روحانیّت را به دنبال خود کشانده بودند.

☑️اگربه قول سروش -العیاذباالله -قرآن ناشی از تراوش فکری شخص پیامبراکرم (ص)است پس چرا در این کتاب آسمانی آیات متعددی داریم که از شخص پیامبراسلام وسایرمسلمانان خواسته شده که مبادا چیزی ازخودبه خداوندنسبت دهندیابه اسم خداوندبه زبان بیاورندکه ذات اقدس الهی ازآن مبرا می باشد؛یادرآیات دیگری درقرآن کریم آمده است که اگرپیامبرسخنی به خداوندنسبت دهد دست راست اورامی گرفتیم سپس رگ قلبش را پاره میکردیم. (به آیات 79 آل عمران-286و4بقره-45-47سوره حاقه و...مراجعه شود)عقل سلیم حکم میکندکه این آیات وآیات مشابه بیانگرالهی بودن قرآن کریم اند.

☑️دکترسروش می گوید: «بنا به روایات سنتی، پیامبر تنها وسیله بود؛ او پیامی را که از طریق جبرئیل به او نازل شده بود، منتقل می‌کرد. اما، به نظر من، پیامبر نقشی محوری در تولید قرآن داشته است... پیامبر درست مانند یک شاعر احساس می‌کند که نیرویی بیرونی او را در اختیار گرفته است. اما در واقع - یا حتی بالاتر از آن: در همان حال - شخص پیامبر همه چیز است: آفریننده و تولیدکننده... از دیدگاه سنتی، در وحی خطا راه ندارد؛ اما امروزه، مفسران بیشتر و بیشتری فکر می‌کنند وحی در مسایل صرفاً دینی مانند صفات خداوند، حیات پس از مرگ و قواعد عبادت خطاپذیر نیست.

☑️متاسفانه دکترسروش میگوید:"قرآن تجربه نبوی است و عاری از خطا نیست!" سروش در بهمن ماه سال 1386، در مصاحبه ای با" میشل هوبینک" روزنامه‌نگار هلندی رادیوزمانه به انکار عصمت قرآن پرداخت. وی وحی را تجربه شخصی پیامبر(ص) و ساخته ذهن بشری او دانست سروش بیان کرد که:وحی «الهام» است. این همان تجربه‌ای است که شاعران و عارفان دارند؛ هر چند پیامبر این را در سطح بالاتری تجربه می‌کنند. در روزگار مدرن، ما وحی را با استفاده از استعاره‌ی شعر می‌فهمیم. چنان‌که یکی از فیلسوفان مسلمان گفته است: وحی بالاترین درجه‌ی شعر است.»!!

☑️آقای سروش درجلسه پرسش وپاسخ دردانشگاه "تورنتو" گریزی به جوامع دین مدار می زند و می‌گوید،«همه اینها (ممنوعیت های شرعی) متعلق است به دوران تکلیف به اصطلاح!». سروش  تلویحاً به گونه ای صحبت می کند که گویی دوران دین و تکلیف دینی به سر آمده است.

وی می گوید « ما امروز در دورانی زندگی می کنیم که دوران حق مداری است. یعنی آدمیان به جای آنکه خود را یک حیوان مکلف بدانند یک حیوان محق می دانند» وی بر همین اساس مساله همجنس گرایی را از حقوق انسان -یا به تعبیر او حیوان حق مدار- در عصر حاضر  و چالش آن را به چالش حق و اخلاق مرتبط می داند!!!!!

☑️پیش ازاین گفته شدکه سروش معتقداست "حقیقت خالص "وجودندارددرحالیکه ایشان بااصراربراندیشه های خودمیخواهدمرجعیت فکری خودراثابت کند؛درواقع سروش میخواهدبگویدکه حقیقت وواقعیت دردست اوست.

همچنین وی معتقداست هیچگونه مرجع و تفسیرواحدی ازاین وجودندارد؛درحالیکه خودسروش بابیان این مساله میخواهدتفسیرخودش راازدین تبلیغ وبه دیگران القاء کندوگرنه ایشان بایدبراساس تئوری نسبی گرایی خودش بپذیردکه ممکنست واین احتمال می رود که او نیزخطاکند درصورتیکه چنین نیست و وی همیشه بر حقانیت سخنان خودش درکتب وسخنرانی هایش اصراردارد.!!!!.

☑️ عضویت سروش در انقلاب فرهنگی، نه تنها به جهت اسلامی کردن دانشگاه ها و تغییر رشته های غربی به اسلامی نبود، بلکه او اساساً با اینکه رشته های دانشگاهی را می توان با رویکرد اسلامی اصلاح کرد و یا علوم اسلامی تولید و جایگزین آن کرد از ابتدا مخالف بود. در سال ۱۳۶۰ در گفتاری از وحشی و بی‌وطن بودن علم سخن گفت و بیان کرد «علم ایرانی و غربی یا اسلامی و مسیحی نداریم» سخنان او باعث شد که دانشجویان انقلابی وپیرو خط امام در نقد او مقاله ها نوشتند و منتشر کردند و به دفاع از علوم انسانی- اسلامی پرداختند.

☑️سروش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نهم، با حضور وفعالیت در رقابتهای انتخاباتی و اعلام حمایت از یکی ازکاندیداها وازعوامل فتنه به موضع گیری انتخاباتی پرداخت! وی در فاصله 4 روز مانده به انتخابات درمصاحبه بارسانه ضدانقلابی" روز" تأکید کرده بود: "به دلایل نیرومند! و از جمله خود قانون اساسی و به دلیل آرزوهایش از عوامل فتنه وکاندیداهای فتنه گرحمایت میکند.

" ☑️سروش در ایّام فتنه 88 نامه ای خطاب به علما نوشت و از آنان خواست که از ایران هجرت کنند وی در این نامه به مراجع حامی ولایت شورید و یکی از مراجع بزرگوار انقلابی را به خاطر شعری که در لزوم تبعیّت از مقام معظم رهبری سروده بود بسیار گستاخانه و با الفاظی بی شرمانه خطاب کرد که از بیان آن در این مطلب معذوریم. ▪️تهیه وتنظیم: بهمن دیناروند-پژوهشگرفرهنگی

▪️منابع ومستندات: 1-نامه سروش به مناسبت روزجهانی فلسفه-آبانماه1391 2-سایت مشرق 3-رادیوزمانه-رآن -کلام محمد-گفتگوی سروش بامیشل هوبینگ 4-تفرج صنع-عبدالکریم سروش 5-فردا ترازایدئولوژی-عبدالکریم سروش 6-هفته نامه پنجره 7-شهروندامروز-شماره64

*بهمن دیناروند-پژوهشگرفرهنگی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۳۹۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد

ایسنا/اصفهان رئیس دادگستری تیران و کرون گفت: قانون‌گریزی و یا خروج از وظیفه ذاتی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا، آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد.

رضا عباسی در گفت‌وگو با ایسنا به قانون‌مداری و توجه به اصل استقلال پارلمان محلی و مدیریت شهری اشاره و اظهار کرد: نمایندگان مردم در شوراهای اسلامی شهر و روستا موظف به اجرای قوانین بالادستی و آیین‌نامه‌های ابلاغی هستند و نباید از مسیر ذاتی خود دور شوند.

وی افزود: قانون‌گریزی و دخالت در امور غیرمرتبط مثل موضوعات اجرایی دهیاری‌ها و شهرداری‌ها، آسیب‌های جدی برای آنان به همراه دارد و مسیر خدمت‌رسانی را با مشکل مواجه می‌کند.

به اعتقاد رئیس دادگستری تیران و کرون، شوراهای اسلامی شهر و روستا نهادی برای هم‌افزایی بین بخشی و مشارکت مردمی در رفع نیازهای جامعه به حساب می‌آید و قوانین موجود استحکام این مراکز را تأکید می‌کند.

عباسی ادامه داد: اعضای شوراهای اسلامی نباید از مأموریت و وظیفه ذاتی خود دور شوند و از حاشیه پردازی و اختلاف افکنی بپرهیزند که آسیب‌های آن جامعه را دچار مشکل می‌کند.

شوراها زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند

همچنین فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر و روستا مصداق بارز دموکراسی در امور محلی هستند به ایسنا، گفت: اعضای این نهاد با همکاری دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و مشارکت بخش‌های دیگر اداری و خدماتی زمینه مشارکت مردم را فراهم کنند.

علی محمدی کیا ادامه داد: در سال جهش تولید با مشارکت مردم، شناسایی و بررسی مصادیق سرمایه‌گذاری در شهر و روستا توسط تیم‌های متخصص انجام و زمینه‌های مشارکت سرمایه‌گذاران فراهم شود.

وی با بیان اینکه نیروهای کارآمد قادر به گره‌گشایی از مشکلات هستند، تصریح کرد: زمینه‌سازی فعالیت افراد صاحب‌نظر، کارشناس و سرمایه‌گذار در بخش‌های مختلف شهری و روستایی قادر به رفع بسیاری از گره‌ها و ایجاد فرصت‌ها خواهد بود.

به گفته فرماندار تیران و کرون اعضای شورای اسلامی در پیگیری امور به نظر مشورتی نیاز دارند که در این باره علاوه بر جلب نظر از متخصصان، خودشان نیز آگاهی و دانش خود را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه تجربه‌اندوزی و نگارش آن برای آینده شوراها لازم است، تصریح کرد: ثبت فرصت‌ها، آسیب‌ها و نیازها در هر دوره به تقویت این نهاد کمک می‌کند.

محمدی کیا معتقد است همین تجربه‌های دوره‌های گذشته تاکنون می‌تواند راه آینده و مسیر پیشرفت نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا را تقویت کند.

فرماندار تیران و کرون به قانون مداری و جلوگیری از اختلاف‌افکنی اشاره کرد و یادآور شد: بعضی از مطالبات عمومی شهروندان و یا اهالی روستاها جز اختیارات اعضای شورای اسلامی شهر و روستا نبوده و باید در دیگر نهادها پیگیری شود.

وی از اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا خواست تا در مسائل دهیاری و شهرداری‌ها دخالت نکنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مرگ پزشک طرحی در جاسک تکذیب شد/ علوم پزشکی: در تهران فوت کرده
  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • یک هرمزگانی استاد نمونه کشوری شد
  • هم اندیشی بین المللی اصحاب ادیان و مسئله غزه برگزار می شود
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری
  • اعلام اتصال انتهای بولوار دکترحسابی به بزرگراه پیامبر اعظم (ص) در مشهد
  • قانون‌گریزی شوراها آسیب‌های این نهاد را افزایش می‌دهد
  • رییس هیات اجرایی سی‌امین جشنواره علوم پزشکی رازی منصوب شد
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد