Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:57:20 GMT

جزئیات راه اندازی و فعالیت مجدد کارخانه قند ورامین

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۴۰۴۸۹

جزئیات راه اندازی و فعالیت مجدد کارخانه قند ورامین

ورامین- کارخانه قند ورامین پس از یک تعطیلی ۳ ساله مجددا فعالیت خود را آغاز کرد، اما همچنان نگرانی هایی برای تعطیلی این کارخانه وجود دارد.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ وحید محمدی یکتا: کارخانه قند ورامین در سال ۱۳۱۲ توسط «نیکلای مارکف» معمار روس طراحی و توسط مهندسان چکسلواکی تجهیز و در سال ۱۳۱۳ بنای آن کامل و در ۱۳۱۸ راه اندازی شد، اما این کارخانه قدیمی و معروف کشور و ورامین در در بهمن ماه سال ۹۳ به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واحد صنعتی معتبر کشور، در حالی تعطیل شد، که ۴۰۰ کارگر در آن مشغول به کار بودند و تعطیلی آن ۴۰۰ خانواده را در معرض مشکل معیشتی قرار داد، تا جایی که اعتراضات متعدد این کارگران در خصوص بازگشایی این کارخانه از آن پس هر از چند گاهی، تیتر رسانه های ورامین و کشور شد.

وعده هایی برای راه اندازی مجدد کارخانه قند

آغاز فعالیت مجدد این کارخانه، پس از سال ۹۳ به وعده مسئولین اجرایی و نیز انتخاباتی مسئولین تبدیل شد، و مسئولین اجرایی سابق و فعلی ورامین در سخنرانی های اقتصادی خود وعده راه اندازی مجدد این کارخانه را می دادند، وعده ای که دیگر این اواخر کسی، حتی خود مسئولین آن را باور نمی کردند، اما محقق شد.

فرماندار ورامین ۱۸ مهرماه در جمع خبرنگاران از آغاز فعالیت مجدد کارخانه قند خبر داده و گفته بود: طی جلسه مشترکی که با مالک تصفیه خانه قند ورامین داشتیم، زمینه فعالیت مجدد این کارخانه فراهم شد و طبق وعده مالک ، این کارخانه فعالیت مجدد خود را از نیمه آبان ماه امسال آغاز می کند.

محمدرضا یوسفی افزوده بود: طبق وعده مالک تصفیه خانه قند ورامین با معرفی مدیرعامل جدید این کارخانه ، به روز کردن دستگاه ها و رفع مشکلات مربوط به آب ، برق و گاز فعال خواهد شد.

اما نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی نیز که نمی خواست، از فرماندار این شهرستان در بیان خبر باز شدن کارخانه قند ورامین عقب بماند، نیز در گفتگویی پایان آبان ماه را تاریخ راه اندازی مجدد این کارخانه دانسته و گفته بود: همه موافقت ها و همراهی‌ها اخذ شده است و مقرر شده ماهیانه ۲۰ هزار تن شکر خام درا ختیار این کارخانه قرار بگیرد و مجدداً این کارخانه فعالیت خود را شروع کند.

سید حسین نقوی حسینی همچنین بی توجهی مدیران این کارخانه در دولت دوازدهم را عامل تعطیلی کارخانه قند دانسته و گفته بود: بنده بارها در مورد کارخانه قند ورامین هم از تریبون مجلس و هم به صورت مکتوب به دولت اعتراض داشته‌ام.

تعداد کارگران به ۳۵۰ نفر می رسد

اما وعده نماینده و فرماندار، سرانجام با ۲ ماه تاخیر و در نیمه دی ماه محقق شد، تا خبر راه اندازی مجدد یکی از معتبرترین واحدهای صنعتی قند در کشور مجددا آغاز به کار کند، اما سوالاتی که در این بین مطرح می شود، این است که چه تعداد کارگر، پس از آغاز به کار کارخانه قند، به سر کار خود بازگشته اند و سرنوشت آن ۴۰۰ کارگر بیکار شده قبلی چه شده است، آیا مجددا همان ها به کارخانه قند رفته اند و یا کارگران جدیدی به کار گرفته شده اند و نیز تکلیف دستگاه های قدیمی و بدون بازده این کارخانه چه شد، مشکلات آب و برق این کارخانه چطور حل شد و در نهایت این که برای باز ماندن این کارخانه تمهیداتی اندیشیده شده و یا فعالیت مجدد آن نمایشی است.

فرماندار ورامین در خصوص تعداد کارگران به کار گرفته شده در این کارخانه و چگونگی اشتغال آن ها در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مدتی است، که حدود ۱۰۰ نفر از کارگران قراردادی و رسمی قبلی این کارخانه در آن آغاز به کار کرده و ماشین آلات و تجهیزات کارخانه را برای بازگشایی آماده می کردند.

محمدرضا یوسفی گفت: در حال حاضر و با بازگشایی کارخانه ۱۷۴ نفر در آن به کار گرفته شدند، که انتظار می رود این تعداد در آینده به ۲۰۰ نفر برسد.

وی ادامه داد: اولویت در به کارگیری کارگران این کارخانه، با کارگران قبلی آن بوده است و هم اکنون ۱۷۴ نفر شاغل در کارخانه قند، از کارگران رسمی و قراردادی این واحد صنعتی هستند، که با ۲ شیفت کار، روزانه ۳۰۰ تن شکر تولید و تصفیه می کنند و با راه اندازی خطوط دیگر تولید، تعداد کارگران این کارخانه به ۳۵۰ نفر خواهد رسید.

یوسفی از تأمین ۸۰ هزار تن شکر خام داخلی و وارداتی جهت فعالیت حدود ۶ ماه این کارخانه خبر داد و افزود: بعید می دانم پس از این دوره نیز برای تامین شکر خام مشکلی داشته باشیم.

دستگاه های موجود ترمیم و بازسازی شده اند

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری ورامین، فرد دیگری بود، که در خصوص فعالیت مجدد کارخانه قند این شهرستان با خبرنگار مهر به گفتکو نشست، وی در خصوص کارگرانی که قبلا در این کارخانه کار می کردند و در راه اندازی مجدد به کار گرفته نشده اند، اظهار داشت: برخی از این افراد بازنشسته شده و در حال دریافت بیمه بازنشستگی هستند.

عباسعلی سعیدیان گفت: قدر مسلم باید کارخانه بازده اقتصادی داشته باشد و این که در حال حاضر و با فعالیت یک خط کاری بیش از این تعداد کارگر به کار گرفته شوند، اقتصادی نیست.

وی در خصوص تعویض دستگاه های قدیمی موجود در این کارخانه برای افزایش بازده نیز گفت: دستگاه های موجود تعمیر و بازسازی شده اند.

راه اندازی مجدد کارخانه قند «نمایشی» نیست

سعیدیان اضافه کرد: هنوز افتتاح کارخانه قند به صورت رسمی انجام نشده و در حال حاضر تنها این کارخانه در حال فعالیت است، پس از راه اندازی کامل در صورت نیاز دستگاه ها، تعویض می شوند.

وی در خصوص مشکا آب و برق و گاز این واحد صنعتی و وعده برای رفع آن، این گونه توضیح داد: این مبالغ جزو بدهی های این کارخانه است و قطعا نمی شود، بخشید، چرا که سهم بیت المال است و به کسی تعلق ندارد، اما ما توانستیم برای پرداخت آن مهلت بگیریم تا کارخانه فعالیت کرده و از سود حاصله بدهی هایش را بدهد.

معاون سیاسی انتظامی فرمانداری ورامین در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص احتمال «نمایشی» بودن راه اندازی این کارخانه گفت: خیر، احتمال ندارد که راه اندازی کارخانه نمایشی باشد، این اقدام واقعی است، چرا که نزدیک به ۲۰۰ کارگر برای یک اقدام نمایشی به کار گرفته نمی شوند.

وی افزود: در ضمن مبالغ زیادی شکر خریداری شده است و هزینه هایی برای ترمیم دستگاه ها انجام شده، که احتمال «نمایشی» بودن راه اندازی این واحد صنعتی را به صفر می رساند.

راه اندازی کارخانه قند ورامین، بی شک اقدامی پسندیده است، اما پسندیده تر از آن کمک و همکاری مسئولین کارخانه و شهرستان ورامین برای به سودرسانی و اعتلای این واحد تولیدی است، تا شاهد دور شدن سایه «نگرانی از بیکاری مجدد» از خانواده های کارگران کارخانه قند باشیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۰۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)

عصر ایران ؛ حسن ظهوری ــ حالا معلوم شده مسئولان برای آن‌که یک کارخانه سیمان دیگر در شهرستان زرندیه و ساوه ساخته شود به اهالی روستای ویدر در این شهرستان دروغ گفتند. چرا که پیش از این بارها روستاییان پرسیده بودند آیا قرار است کارخانه دیگری ساخته شود که گفته بودند نه ولی حالا ساخته شده‌است. آن را در جایی ساخته‌اند که دشت ممنوعه است. شواهد نشان می‌دهد برای گرفتن مجوز ساخت‌اش در طرح ارزیابی زیست محیطی آن عددسازی‌هایی شده و شواهد زیادی از تخلفات گسترده هنگام گرفتن مجوز وجود دارد. اما از همه بدتر جاییست که آن را ساخته‌اند. در یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های نزدیک تهران، حالا سه کارخانه سیمان وجود دارد؛ اتفاقی که در هیچ‌جای ایران شبیه آن رخ نداده است.

گزارش را این‌جا ببینید

روستای ویدر حالا در عجیب‌ترین جای ایران واقع شده. اتفاقی که در دشت پیرامون این روستا رخ داده در هیچ‌جای ایران و شاید جهان رخ نداده باشد. کارخانه سیمان ساوه‌ فاصله‌ای با کارخانه سیمان سفید ساوه ندارد. کارخانه تازه تاسیس سیمان سفید فرداد فاصله‌ای با سیمان ساوه ندارد. مابین آن‌ها یک کارخانه تولید آهک هم هست که فاصله زیادی با سه کارخانه سیمان ندارد، و اهالی می‌گویند شب‌ها از آن بوی بدی بلند می‌شود. چهار کارخانه با سطح آلایندگی بالا در جایی که ۱۰‌ها روستا وجود دارد؛ روستای ویدر یکی از آن ۱۰‌ها روستاست و حالا دیگر تحمل اهالی آن تمام شده‌است. مثل تحمل دشت که خیلی وقت است تمام شده و حالا با بحران‌های بزرگ آب و خاک دست و پنجه نرم می‌کند.

معلوم نیست چه کسانی مجوز ساخت کارخانه تازه تاسیس سیمان سفید فرداد را داده‌ است. آن‌چه مشخص است تحت هیچ شرایطی نباید این‌جا ساخته می‌شده‌است. آن‌هم کنار رودخانه ویدر که معمولا فصلی پر آب می‌شود. پل عظیمی که روی آن زده‌اند نشان می‌دهد سیلاب بزرگ به داخل آن می‌ریزد. در طرح ارزیابی زیست محیطی کارخانه تمام اطلاعاتی که درباره این رودخانه داده شده غلط است. اطلاعاتی که به راحتی با یک بازدید از محل قابل راستی‌آزمایی بود.

اما فقط این نیست در خیلی موضوعات زیست محیطی دیگر هم عددسازی شده‌است. مثلا اصلا توجهی به باد قالب که به سمت مناطق روستایی خرقان می‌رود توجهی نشده‌است. و یا فاصله‌ای که کارخانه تا جاده دارد خیلی کمتر از عددیست که در طرح ارزیابی آمده‌است. در حال حاضر تعداد زیادی معدن در همین محدوده فعالیت‌های کارخانه‌های سیمان،‌ فعالند. وقتی در این منطقه حرکت می‌کنید مدام با منظره کوه‌هایی مواجه می‌شوید که تخریب شده‌‌اند. آغاز فعالیت یک کارخانه سیمان دیگر تخریب‌های را دو برابر خواهد کرد؛ خصوصا که برداشت‌‌ها از کوه معمولا با انفجار انجام می‌گیرد، انفجارهایی که پیامد‌های آن خیلی بدتر از آنچه که تا به حال اتفاق افتاده است. انفجارات به راحتی تمام قنات‌هار روستاها را کور خواهد کرد.

روستاییان حتی رئیس سازمان محیط زیست را هم به این‌جا آورده‌اند. آن‌ها به من گفتند سلاجقه با یک بازدید میدانی متوجه تخلفات عجیبی که رخ داده شد و دستور پیگیری داد. دستوری که حتی هنوز یک قدم برای انجام آن گرفته نشده‌است. کارخانه تقریبا ساخته شده و شاید قدم‌های کوچکی برای بهره‌برداری از آن باقی مانده‌استاما نمی‌دانند وقتی از ابتدا این کارخانه با دروغ مسئولان وقت و کتمان آن ساخته شد، حالا کدام وعده را می‌توانند باور کنند. وقتی حتی نمی‌شود باور کرد در یک دشت ممنوعه و بحران زده ۳ کارخانه سیمان مجوز می‌گیرند و در محدوده‌ای بسیار کوچک فعالیت کنند و یک کارخانه آهک هم هوا را بد بو می‌کند. گزارش را حتما ببینید تا بیشتر درباره این تخلف آشکار بدانید.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: مدیرعامل کارخانه سیمان تهران: نباید هر فعالیت مخرب محیط زیست را تعطیل کرد/ سرطان مردم ربطی به ما ندارد گزارش تصویری و تشریحی از وضعیت کوه بی‌بی شهربانو بر اساس عکس‌های ماهواره‌ای / ببینید برداشت‌ زیاد چه بلایی بر سر کوه آورده (+عکس)

دیگر خبرها

  • صدور مجوز راه‌اندازی کارخانه در سیستان و بلوچستان به صورت استانی انجام می‌شود
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ ۵۰ دانشجو در فاز نخست شاغل می‌شوند
  • راه‌اندازی یک واحد صنعتی در دانشگاه آزاد شاهرود/ اشتغال ۵۰ دانشجو در فاز نخست
  • راه اندازی طرح آموزش مبلغان حجاب | ۴۰۰ نفر برای «استقناع هنرمندانه» آماده می‌شوند
  • طرح‌های اقتصادی در استان بوشهر حمایت می‌شوند
  • مراحل راه اندازی ابتدایی سامانه املاک و اسکان آغاز شده است
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • خط سوم تولید کمپوست در تبریز راه‌اندازی می‌شود