Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، شهین مردانی: روزنامه هافینگتن‌پست در ارتباط با تأثیر اخبار منفی بر روی افراد در جوامع مختلف نوشت: رسانه‌ها تغییرات مهمی را در سیاست، آموزش، بازاریابی، فرهنگ توده، زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد ایجاد کرده‌اند.

هافینگتن‌پست در ادامه می‌گوید:‌ قرن حاضر، عصر سرعت ارتباطات آسان و در عین حال دردناک است چرا که به راحتی زمینه‌های افزایش اطلاعات را در هر زمینه‌ای فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس باور تیم خبری این روزنامه، اطلاعات حاصل از رسانه‌ها که به گوش مردم می‌رسد می‌تواند موجب تقویت روحیه افراد جامعه یا انحطاط و فروپاشی آن‌ باشد؛‌ لذا رسانه‌هایی نظیر تلویزیون، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و هر رسانه صوتی، تصویری و نوشتاری مهم‌ترین نقش را برای سازندگی یا فروپاشی ایفا می‌کنند.

دانایی مهم‌ترین ابزار رسانه‌ها

دانایی مهم‌ترین ابزار رسانه‌ها است؛‌ زندگی در عصر حاضر بدون رسانه نه تنها ممکن نیست،‌ بلکه قابل تصور هم نیست؛ بنابر این نمی‌توان نقش رسانه‌های جمعی در زندگی افراد جامعه را نادیده گرفت.

رسانه منبعی از اخبار باورکردنی و غیر باورکردنی

با توجه به اینکه امروز استفاده از انواع رسانه‌ها مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت و شبکه‌های خبری جزء لاینفک فعالیت‌های روزانه افراد است، باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که این رسانه‌ها منبعی از اخبار باورکردنی، غیر باورکردنی و آگاهی‌های دقیق یا کاذب هستند.

تقریباً غیر ممکن است که مردم تلویزیون را روشن کنند،‌ مرورگر وب را باز کنند یا از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیر اخبار شوند و با فجایع جهانی مورد حمله قرار نگیرند؛ معمولا افراد همین که شروع به دیدن این نوع اخبار کنند دچار تنش می‌شوند.

احساس سقوط جهان با مخابره اخبار منفی

جهان در حال سقوط نیست، اما مطمئنا می‌توانید سقوط آن را احساس کنید چرا که با انبوهی از اخبار منفی اعم از اخبار قتل، خشونت و جنگ در هنگام رصد اخبار مواجه می‌شوید.

شاونا گداران، دانشمند علوم سیاسی در واشنگتن پست  نوشت: «تروریسم از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ذاتاً‌ تهدیدآمیز است؛ لذا بر سر کار کردن اخبار آن رقابت رسانه‌ای شکل می‌گیرد؛ رقابت‌های رسانه‌ای به این معنی است که روزنامه‌نگاران و سردبیران خبر انگیزه‌ بالقوه‌ای برای استفاده از تصاویر بصری قدرتمند و حفظ مخاطبان خبری هر روزه دارند».

به گفته برخی از روانشناسان، قرار گرفتن در معرض اخبار منفی و خشونت‌آمیز ممکن است اثرات روانی جدی را در پی داشته باشد که از جمله آنها احساسات بدبینانه یا عدم پذیرش اخبار است.

تغییر خلق و خوی افراد با مخابره اخبار منفی

کارشناسان روانشناسی باور دارند، اخبار منفی می‌تواند خلق و خوی افراد را به طور قابل توجهی تغییر دهد، به خصوص اگر بصری و  حاوی تصاویر منفی باشد؛ به گفته محققان، تماشای اخبار منفی موجب می‌شود تا افراد نگرانی‌های بیشتری پیدا کنند و درگیری‌های شخصی خود را به عنوان یک تهدید بنگرند.

 بروز علائم افسردگی از تأثیرات مهم اخبار منفی

همچنین نتایج یک مطالعه نشان داده، به طور کلی انتشار اخبار منفی منجر به بروز علائم افسردگی در مخاطبان می‌شود؛ علاوه بر مخاطبان، تصاویر منفی به طور مستقیم بر روی روزنامه‌نگارانی که برای آماده‌سازی این نوع اخبار در اتاق خبر مشغول کارند تأثیر منفی می‌گذارد و زمینه‌ساز بروز افسردگی در آنها می‌شود.

انتهای پیام/


http://fna.ir/a3aqf7











نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۱۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد

دولت فرانسه با متهم کردن روسیه به انتشار اخبار جعلی و نادرست، از اتحادیه اروپا خواست تا تحریم‌های بیشتری علیه مسکو اعمال کند.

به گزارش اسپوتنیک، فرانسه از اتحادیه اروپا درخواست کرد تحریم‌های جدیدی را برای هدف قرار دادن اطلاعات نادرست روسیه و مداخله در انتخابات در سراسر جهان اعمال کند.

بلومبرگ روز چهارشنبه با استناد به یک پیش نویس پیشنهادی، گزارش داد که فرانسه از اتحادیه اروپا خواسته تحریم های جدیدی علیه روسیه به دلیل ادعاهای دخالت در انتخابات اعمال کند.

در پیش نویس نقل شده توسط بلومبرگ آمده است که این محدودیت‌ها افراد و نهادهای مرتبط با روسیه را که گفته می شود در اقداماتی برای تضعیف دموکراسی، ثبات و حاکمیت قانون از طریق انواع ابزارهای ترکیبی دخیل هستند، هدف قرار می‌دهد.

در گزارش ارائه شده توسط فرانسه ادعا شده است که روسیه با انتشار اخبار جعلی با هدف افزایش اختلاف بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالیت‌های بی‌ثبات کننده انجام می‌دهد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه افزود: مقامات اتحادیه اروپا نگران افزایش حجم اطلاعات جعلی در رسانه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات ماه ژوئن هستند.

رسانه های خبری گفتند که پیشنهاد فرانسه از حمایت کشورهای استونی، لتونی، لیتوانی، هلند و لهستان برخوردار است.

ماه گذشته، مقامات جمهوری چک تعدادی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا را متهم کردند که از یک رسانه‌ طرفدار روسیه برای انتشار دیدگاه این کشور در مورد وضعیت بین‌المللی، رشوه دریافت کرده‌اند.

روسیه بارها اتهامات غرب در مورد دخالت روسیه در امور داخلی سایر کشورها را رد کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۵ صفحه مجازی به دلیل انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی مسدود شد
  • مخاطب ۶۹.۲درصدی ثمره تحو ل رسانه ملی
  • فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به شایعات در خصوص نقل‌وانتقالات
  • رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد