Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر ۶۷ فیلم توانستند جواز حضور در مرحله اول این رویداد سینمایی را پیدا کنند و پس از آن هیات انتخاب این دوره تنها ۲۲ فیلم شامل سینمایی، انیمیشن و مستند را انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، در حالی که حدود 100 فیلم درخواست حضور در جشنواره فیلم فجر امسال را داشتند اما به دلیل ناقص بودن تعدادی از این فیلم ها، تنها 67 فیلم توانستند در مرحله ابتدایی این جشنواره راه یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این میان نیز تعدادی از فیلم ها نتوانستند فیلم های خود را در فرصت تعیین شده تکمیل کنند تا هیات انتخاب آنها را کامل ببیند.

امسال یکی از مواردی که از سوی دبیرخانه و شورای سیاستگذاری جشنواره به آن اهمیت دادند، این بود که زمان مشخصی برای ارسال فیلم‌ها مشخص کرده بودند تا هیات انتخاب دقیقه نود فیلم‌ها را نبیند. البته پس از اعلام فیلم‌ها، روش مذکور اعتراضاتی در پی داشت که از مهمترین آنها می توان به عدم حضور «سراسر شب» به کارگردانی فرزاد موتمن و  تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی، «آستیگمات» مجیدرضا مصطفوی و «گرگ بازی» عباس نظام دوست اشاره کرد که اعتراضات خو درا در برنامه «سی و پنج» خطاب به «سیدجمال ساداتیان» یکی از اعضای هیات انتخاب اعلام کردند.

 

پرداختن به موضوع داعش تنها در دو فیلم داستانی و مستند

در بین فیلم های این دوره جشنواره، فیلم سینمایی «به وقت شام» ابراهیم حاتمی کیا و فیلم مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» رضا فرهمند به صورت مستقیم به داعش و تبعات حضور آنها در منطقه اشاره کرده اند. مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» نشان می‌دهد که داعش با مردم چه کرده است و این دوربین فیلم مستند خیلی روایت روشنی از وضعیت دارد. همچنین «به وقت شام» نیز بخشی از گروه‌های تکفیری سوریه و داعش را به تصویر کشیده است.

 

در هر حال در زیر ۶ فیلم‌ سیاسی و دفاع مقدسی و ۲ فیلم مستند که به رویداد سی و ششم فجر راه یافتند را معرفی می‌کنیم:

 

 

فیلم سینمایی «امپراتور جهنم» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیه کنندگی محمد خزاعی، سال گذشته از حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بازماند، حالا امسال در این جشنواره رونمایی خواهد شد.

این فیلم  فلسفه ایجاد داعش و گروه های تکفیری را روایت می‌کند و همچنین روابط سعودی ها با رژیم اسراییل را نمایش می دهد. شیخ طادی آخرین ساخته خود  را در کشورهای فرانسه و گرجستان و ایران فیلمبرداری کرده است و در آن علی نصیریان، علیرام نورایی و فرخ نعمتی به عنوان بازیگران اصلی فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

«امپراتور جهنم» به رویدادهایی که به صورت مخفیانه در خاورمیانه، اروپا و آمریکا در جریان است، پرداخته و در حقیقت فلسفه ایجاد داعش و گروه های تکفیری و روابط سعودی ها با رژیم صهیونیستی را نمایش می دهد؛ فیلمی که قطعا در زمان اکران با واکنش های داخلی و خارجی زیادی روبه رو می شود؛ چرا که در این فیلم نقد عملکرد آل سعود و نقش آن در شکل گیری گروهک های تندرو رادیکال اسلامی مانند داعش را خواهیم دید، نقدی که به مذاق هر کسی خوش نخواهد آمد.

«امپراطور جهنم» اندیشه بیمار یک مفتی را به تصویر کشیده و یکی از نکات مهم فیلم، این است که در این فیلم مخاطب متوجه می شود که کدام نقطه از جهان اسلام دچار بیماری است.

 

 

پیمان معادی در جشنواره امسال با فیلم سینمایی «بمب» حضور دارد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی پیمان معادی و تهیه کنندگی مانی حقیقی محصول سال ۱۳۹۶ است.

داستان «بمب» با حال و هوای موشک‌باران تهران در سال ١٣۶۶ روایت می‌شود و فیلم‌نامه آن همچون اثر قبلی این کارگردان توسط خود معادی نوشته شده است.

در این فیلم، پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور ایفای نقش کرده‌اند. ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی و باران معادی هم بازیگران کودک این فیلم سینمایی هستند.

 

 

فیلم سینمایی «به وقت شام» با نام قبلی «پرواز به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی است. این فیلم دومین همکاری مشترک ابراهیم حاتمی کیا و سازمان اوج است که برای نخستین بار در سطح اول سینمای ایران به صورت مستقیم به حوادث منطقه و اسلام تکفیری می‌پردازد.

هادی حجازی‌فر یکی از نقش های اصلی به وقت شام را عهده دار است و به علاوه وی بابک حمیدیان که همواره بازیگر مورد علاقه حاتمی‌کیا بوده در این فیلم به نقش‌آفرینی پرداخته و مابقی بازیگران این فیلم را جمعی از بازیگران بین المللی سوری و عراقی تشکیل می دهند.

 

 

فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان و کارگردانی بهرام توکلی است. این فیلم جدیدترین تولید سازمان هنری رسانه ای اوج است که برای نمایش در جشنواره فیلم فجر آماده می شود. گفته می شود «تنگه ابوغریب» از نظر صحنه های اکشن و جنگی جزو آثار منحصر به فرد سینمای دفاع مقدس محسوب می شود.

جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی و مهدی قربانی در این فیلم ایفای نقش دارند.

سایر عوامل فیلم عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، صدابردار: رشید دانشمند، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، مدیر تولید: محمدرضا منصوری، برنامه ریز: علی مردانه، دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، جانشین تولید: کیومرث عباسی، مشاور رسانه‌ای: علی مرادخانی، عکاس: محمد بدرلو، محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه ای اوج.

در خلاصه این فیلم آمده: در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند. یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد، تنگه ابوغریب است؛ تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده … تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود...

 

 

 

محمدعلی باشه آهنگر با فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی حامد حسینی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور دارد. قصه «سرو زیر آب» در مورد شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است.

در خلاصه داستان «سرو زیر آب» که فیلمنامه آن توسط محمد علی باشه آهنگر و حامد باشه آهنگر نوشته شده، آمده است: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آنها را تغییر می دهد...

در این فیلم رضا بهبودی، بابک حمیدیان، حسین باشه آهنگر، مسعود رایگان، هومن برق نورد، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، فرخ نعمتی، مینا ساداتی، هادی قمیشی، شهرام حقیقت دوست، دنیا مدنی، مالک سراج، مجتبی پیرزاده، حسین فلاح، غلامحسین لطفی، حسن نجاریان، نادیا پروانی، الناز شاهوردی به ایفای نقش می پردازند.

 

 

 

 

 

فیلم سینمایی «ماهورا» به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی محصول سال ۱۳۹۵ است.

در خلاصه داستان «ماهورا» آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به عنوان عروس هور انتخاب می شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می دزدد.

کامران تفتی، داریوش ارجمند، ساعد سهیلی، سعید آقاخانی، یوسف مرادیان، بهاره کیان افشار، مونا فرجاد، میترا حجار، احمد کاوری، محسن افشانی، علی اوسیوند و مالک سراج بازیگران این فیلم هستند.

 

 

 

 

 

فیلم مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی که در یازدهمین جشنواره فیلم حقیقت رونمایی شد، توسط هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر نیز برای حضور در سودای سیمرغ انتخاب شد.

این مستند پیش از این با نام «خوشحال بودم که نمی‌توانستم متنفر باشم» تولیدش آغاز شده بود و سپس به «زنانی با گوشواره‌های باروتی» تغییر نام داد.

در این مستند ما با «نور» ژورنالیست جنگ همراه می‌شویم. او با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد مصرانه مبارزه می‌کند، پابه پای رزمنده‌ها پیش می‌رود و گزارش می‌گیرد. او به کمپ پناهجویی بیوه‌ها و کودکان داعشی می‌رود تا روایت‌های پوشیده و احساسات کشته شده آنها را به تصویر بکشد، اما روایت زنانگی نور از جنگ همین‌جا به پایان نمی‌رسد.

رویکرد این مستند پرداختن به زنان و کودکانی است که در جنگ با داعش بودند. از این‌رو، برای اولین بار تصاویری از این زنان در یک اثر نشان داده می‌شود که دست‌اندرکاران آن ادعا می‌کنند تا به‌حال در هیچ فیلم مستند یا رسانه‌ای نمایش داده نشده است‌.

 

 

فیلم مستند «بانوی قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی روایتی از زندگی بانو خدیجه ثقفی است که فارغ از تجربه‌های مرفه کودکی و نوجوانی، شصت سال در کنار سیدروح الله خمینی، رهبر انقلاب اسلامی زندگی کرد.

در این مستند که در فضای خانه امام(ره) خمینی در جماران تهران که به آن «بیت امام(ره) خمینی» می‌گویند تصویربرداری شده است روایات و خاطراتی را از زندگی بانو ثقفی توسط منسوبین نزدیک ایشان می‌شنویم. همسر امام(ره) خمینی که خود در سال ۱۳۸۸ از دنیا رفت، در این مستند حضور ندارد ولی به خاطر نحوه مهندسی و کارگردانی این مستند عدم حضور او حس نمی‌شود و البته که به نقل از کارگردان، بانو ثقفی نهان خانه پنهان امام(ره) بودند و ترجیح این بوده که این حریم در فیلم هم حفظ شود و تصاویر و فیلمهای کمی از او پخش شود.

این مستند ۸۰ دقیقه‌ای ابتدا به درخواست تهیه‌کننده‌ آن، «عروج فیلم»، از جشنواره‌یحقیقت خارج شد و سپس در روزهای پایانی به نمایش درآمد و در نهایت در مراسم اختتامیه این جشنواره تندیس فیروزه را به عنوان بهترین فیلم دریافت کرد که البته جایزه نقدی این فیلم هم به هلال احمر جهت تهیه کانکس برای تعدادی از مردم زلزله‌زده کرمانشاه اهدا شد.

 

 

گزارش: محمدصالح حجت الاسلامی

 

پایان پیام/425

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۱۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  این مستند به تهیه کنندگی و کارگردانی احسان عمیدیان، با همکاری انجمن سینمای جوان و حوزه هنری تولید شده است.

مستند ۴۵ دقیقه‌ای «چنشتی ها» به بررسی، شناخت و معرفی آیین‌های ناشناخته اهالی روستای چنشت در حاشیه کویر لوت واقع در خراسان جنوبی می‌پردازد.

روستای چنشت از توابع شهرستان سربیشه به علت وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی از روستا‌های هدف گردشگری خراسان جنوبی است که به سرزمین رنگ‌ها شناخته می‌شود.

نخستین دوره جشنواره ملی اقوام ایرانی به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • پخش مستندی که ساخت آن پنج سال طول کشید/ «نائب الامام» در شبکه افق
  • تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • بهروز افخمی «کاغذ شطرنجی» را تهیه می‌کند