Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-09@02:21:12 GMT

هاشمی نماد اعتدال و حکیم سیاست

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۴۱۸۳۳

هاشمی نماد اعتدال و حکیم سیاست

موالی زاده: آیت الله هاشمی از معدود کسانی بود که خاطرات روزانه خود را می‌نوشت و قلمی روان و غیر متکلف داشت / بی جهت نیست که به ایشان لقب سردار سازندگی داده شد

ایران آنلاین /  سیدمحمدرضا موالی زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی

فقید سعید آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های برجسته و ممتاز تاریخ معاصر است او از بانیان و مؤسسان نهضت اسلامی بود که از همان روزهای آغازین شکل‌گیری انقلاب قدم به قدم با حرکت امام راحل عظیم‌الشأن همراه گردید و این همراهی، منزل به منزل تا ارتحال امام (ره) ادامه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در مسیر مبارزه با رژیم ستمشاهی مقاوم و استوار بود و زندان‌ها و شکنجه‌ها و فشارهای بسیاری را تحمل کرد. او انسانی شجاع بود که هیچگاه از دشمن نهراسید. او در دوران دفاع مقدس هرگاه که ضرورت داشت براحتی و بی تأمل در خطوط مقدم عملیاتی حضور پیدا می‌کرد. او مرد بحران‌ها و هنگامه‌های پرخوف و خطر بود و اعتماد به نفسی مثال‌زدنی داشت و مؤمنی متوکل بود. هاشمی انسانی دنیا دیده بود. یک استراتژیست برجسته که با مسائل بین‌المللی کاملاً آشنایی داشت. رفتارها و موضعگیری‌ها و مذاکرات او در عرصه دیپلماسی بخوبی نشان می‌دهد که او به ظرایف دیپلماسی و ابعاد مختلف آن کاملاً مسلط بوده است. هاشمی مدیری کاردان بود که توانست در مسئولیت‌های مختلفی از جمله در شورای انقلاب، مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر مسئولیت‌ها با تدبیر عمل کند. او فرزند زمانه خویش بود و با نسل‌های مختلف بخوبی ارتباط برقرار می‌کرد. به گونه‌ای که امروز نسل‌های اول، دوم و سوم انقلاب از او به نیکی یاد می‌کنند. انس و آشنایی عمیق او با قرآن کریم و آموزه‌های دینی کاملاً روشن بود. او رفتاری کاملاً شفاف داشت. هم جاذبه داشت و هم جذبه، روحیه‌ کنجکاوی و پرسشگری‌اش مثال زدنی بود و همواره به دنبال کشف مجهولات در حوزه‌های گوناگون می‌گشت و در اطراف موضوعات مختلف کنکاش می‌کرد.
ذهنی پویا و جست‌وجوگر داشت با یک هندسه فکری منظم. خطیبی توانمند بود و بیانی شیوا و اثرگذار داشت. از معدود کسانی بود که خاطرات روزانه خود را می‌نوشت و قلمی روان و غیر متکلف داشت. پرکار و جدی و سختکوش بود. او هم به سنت می‌نگریست و هم به مدرنیته، آینده‌نگر و برنامه‌ریز بود. به عنوان مثال ارزش کار او در پایه‌گذاری مترو هر قدر که جلوتر می‌رویم و با جمعیت و ترافیک بیشتری در تهران مواجه می‌شویم، بیشتر رخ می‌نماید. او در زمینه آموزش، با تأسیس و توسعه دانشگاه آزاد دست به اقدام بزرگی زد. دغدغه اصلی وی حل مشکلات کشور و عمران و آبادانی آن بود. بی جهت نیست که به او لقب سردار سازندگی داده شد. بارها می‌شد برق شادی را در چشمانش دید و نیز شور و شعفی که همه وجود او را فرا می‌گرفت، وقتی که در نقطه‌ای از کشور پروژه‌ای عمرانی به بهره‌برداری می‌رسید و امکانی برای آبادانی یک منطقه و ایجاد اشتغال و رفع محرومیت فراهم می‌آمد. خبره و کارکشته سیاست بود و در این عرصه معتدل و میانه‌رو و رویگردان از افراط و تفریط بود. می‌توان او را به درستی حکیم سیاست نامید.  او عاطفی بود و رقت قلب عجیبی داشت. همین انسان مبارز، شجاع و توانمند در جای خود براحتی اشک می‌ریخت و این نشان از صفای باطن و روح زلال او داشت. او پیشانی پیرمردی را که در منطقه عملیاتی دچار آسیب شیمیایی شده بود علیرغم منع همراهان، می‌بوسد و او را در آغوش می‌گیرد.
او مردمی بود و از دل مردم برخاسته بود. هاشمی ارادتی تام و تمام به اهل بیت (ع) داشت. او در سفر به عربستان و منطقه فدک ،علیرغم منع همراهان از آب برکه آن زمین نوشید و این جمله را گفت که مگر می‌شود انسان به اینجا بیاید و از این آب که نسبتی با حضرت فاطمه زهرا(س) دارد، ننوشد. وقتی به زیارت مرقد امام(ره) می‌رفت مخلصانه و با همه وجود همچون یک روستایی با صفا زیارت می‌کرد و اساساً در مجموعه عبادات این چنین بود. و نکته آخر اینکه به امام راحل عظیم‌الشأن و مقام معظم رهبری علاقه و ارادت خاصی داشت و همواره بر جایگاه راهبردی ولایت فقیه در جامعه تأکید می‌کرد. باز هم می‌توان از خصلت‌ها و خصیصه‌های این بزرگمرد تاریخ معاصر گفت و گفت و گفت، اما سخن کوتاه کنم. اکنون گرچه یکسالی است که مرگ، هاشمی را از میان ما در ربوده است اما او تنها دچار مرگ فیزیکی شده است. نام او، یاد او، اندیشه‌های سترگ او و سلوک و رفتار او و آثار زندگی پر خیر و برکت او همچنان جاری است. مردان بزرگ تاریخ هیچگاه نمی‌میرند. روحش شاد و نام و یادش گرامی باد.
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نامش به نکویی نبرند/

روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر! (+عکس)

از ابتدای جهان خواهر و برادران بسیاری به دنیا آمده‌اند که رقابتشان تاریخ‌ساز شده است؛ اما رقابت بین خواهر و برادران نازکا به حدی شدید است که حتی فکرش را هم نمی‌کنید.

به گزارش خبرآنلاین، نازکا، از همان کودکی خودش را تنها وارث قلمرو می‌دانست. دیوید اندرسون که برای دهه‌ها زندگی این پرندگان در شرق اقیانوس آرام را مطالعه کرده است، ‌می‌گوید:« در لانه این پرندگان اغلب یک جوجه دیده می‌شود. این جوجه، جوجه بزرگتر خانواده است که فرزندان دیگر را به قتل رسانده است. نازکا مانند دیگر پرندگان در جوجه‌کشی عالی نیست، اگرچه ممکن است دو تخم بگذارد اما تخم دوم تنها چند روز بعد از تخم اول و فقط با هدف بیمه بودن تخم اول گذاشته می‌شود.»

حال اگر هر دو جوجه به سلامت از تخم بیرون بیایند، جوجه بزرگتر، جوجه کوچکتر را از لانه بیرون می‌کند، جالب است بدانید که مادر جوجه‌ها هیچ دخالتی در این رقابت ندارد. بنابراین معمولا این رقابت در بین جوجه‌های نازکا کاملا عادی بنظر می‌رسد و نادر است که آن‌ها به یکدیگر حمله کنند.

شاید نازکاها رکورد شدیدترین رقابت خانوادگی را داشته باشند اما پرندگانی وجود دارند که سبک زندگیشان کاملا مخالف سبک زندگی نازکاها است. به عنوان مثال دارکوب بلوطی پرنده‌ای است که در گروه‌های خانوادگی شلوغ بزرگ می‌شود.

این پرنده در کنار خواهر و برادرانش زندگی می‌کند، حتی دیده شده است که گروهی متشکل از پنج خواهر برای مبارزه با پرندگان دیگر برای اشغال منطقه‌ای جدید متحد شده‌اند.

آن‌ها جیغ می‌کشند، تعقیب و خودنمایی می‌کنند و این اتحاد تا جایی ادامه پیدا می‌کند که هر کدام از خواهرها بتواند یکی از مناطق مورد نظر را بدست آورد و شروع به تولید مثل کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سوم خرداد نماد سرافرازی ملت ایران است
  • آیین پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود
  • آغاز برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ از ۸ تیر ماه
  • قتل فرزند کوچک‌تر جلوی چشم مادر! (+عکس)
  • سازمان هلال احمر کاملا مردمی است
  • کشت الیاف «وش و کنف»؛ اقتصاد سبز در مازندران
  • عجیب ترین دکوراسیون خانگی که تا حالا دیده اید! کاملا واقعی است(فیلم)
  • ملک الشعراء حکیم شفایی، ادیب و پزشک نام‌آور اصفهانی
  • ببینید | برگزاری روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در دبی
  • تشریح فعالیت‌های موسسه فرهنگی حقوقی بزرگمهر حکیم