Web Analytics Made Easy - Statcounter

دمشق- ایرنا- علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه با پیچیده خواندن پرونده جنوب سوریه گفت که، فریبکاری گروه های مسلح تروریستی و کشورهای حامی آنها در این منطقه اوضاع را پیچیده کرده است، اما در عین حال به نشست سوچی و ادامه گفت وگوها برای حل برخی بحران های باقی مانده خوشبین هستیم.

به گزارش ایرنا، علی حیدر روز پنجشنبه در مصاحبه با روزنامه الوطن با اشاره به عملیات نظامی روزهای اخیر در حرستا، هدف از آن را شکستن محاصره پادگان ادوات (اداره مرکبات) و وسعت بخشیدن به منطقه تحت سیطره ارتش دانست و گفت: این عملیات به این دلیل بوده که مانع تکرار حمله های تروریست ها شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**راه گفت وگو با تروریست ها بسته نیست
وی افزود: راه برای مصالحه و آشتی با گروه های تروریستی در سوریه بسته نیست، همان طور که در قابون و برزه و وادی بردی نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم.
وزیر آشتی ملی سوریه گقت: هدف اصلی ما پاکسازی منطقه از سلاح و تروریسم است و عناصر تروریستی هر زمان با حل و فصل اوضاع آنان موافقت کنند، دولت در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد.
وی ادامه داد: برای همین نیز ما راه مصالحه را نبسته ایم و به موازات اقدام نظامی آن را دنبال می کنیم و عملیات نظامی به امید این که توافقی صورت گیرد، متوقف نخواهد شد.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ گونه مصالحه ای در دست اقدام نیست و احتمالاتی که درباره توافق مطرح می شود ضعیف، پراکنده و غیر قابل استناد است.

**دولت توافق کاهش تنش در جنوب دمشق را نپذیرفت
حیدر گفت که پرونده منطقه جنوب دمشق پیچیده تر از سایر مناطق است، زیرا دولت به دنبال حل کامل موضوع است.
وزیر آشتی ملی سوریه افزود: برخی طرف های منطقه ای تلاش داشتند منطقه جنوب دمشق را در چارچوب مناطق کاهش تنش وارد سازند، نه برای اینکه نگران جان اهالی منطقه بودند بلکه می خواستند با حفظ عناصر تروریستی در آن، این منطقه را به دلیل موقعیت نزدیکی آن به دمشق به خاری در چشم دولت تبدیل کنند.
وی ادامه داد: اما دولت به علت وجود عناصر داعش و جبهه النصره در این منطقه و مستثنی بودن این 2 گروه از توافق کاهش تنش، حاضر به قبول این مساله نشد.

**فریبکاری گروه های تروریستی در جنوب دمشق
حیدر فاش کرد که عناصر تروریستی و کشورهای حامی آنها می خواستند دولت سوریه را به بازی بگیرند و اعلام کردند که عناصر داعش و جبهه النصره مایل به خروج از منطقه هستند، اما متوجه شدیم تعداد افرادی که قرار شده از منطقه خارج شوند، بسیار کم است.
وی ادامه داد: نقشه آنها این بود که برخی از عناصر تروریستی و عمدتا کسانی که دچار جراحت بودند و یا مایل به حضور در ادلب بودند از جنوب دمشق خارج شوند تا تنها عناصر تروریستی «معتدل» در آن باقی بمانند و با این کار منطقه مشمول توافق کاهش تنش شود.

**حل مشکل در جنوب سوریه باید کامل و همه جانبه باشد
وزیر آشتی ملی سوریه تصریح کرد: مشکل این نیست که گروه های تروریستی داعش یا جبهه النصره به کجا منتقل خواهند شد، مشکل در سازوکار مصالحه است که حکم به خروج همه عناصر مسلح و یا حل و فصل پرونده افراد باقی مانده می کند.
حیدر ادامه داد: مهم این است که در این مناطق، تحت هیچ عنوان سلاح یا عناصر مسلح تروریستی باقی نماند.
وی تصریح کرد: برای همین نیز این منطقه پیچیده تر از مناطق دیگر است و حل مشکل آن باید به طور کامل و همه جانبه باشد نه اینکه فقط به دنبال حل مساله داعش و النصره باشیم و بقیه گروه های مسلح تروریستی را به حال خود رها کنیم.
حید افزود: امروز تلاش هایی در کار است تا پرونده این منطقه دوباره به جریان بیفتد، اما نمی توان برنامه زمانی مشخصی تعیین کرد و ممکن است هر لحظه شاهد وقوع اتفاقی باشیم.
وزیر آشتی ملی سوریه ادامه داد: برخی طرف های خارجی می خواهند این منطقه مانند خنجری در پهلوی دولت سوریه باقی بماند، برای همین نیز ممکن است انجام مصالحه را به تعطیلی بکشند و اجازه خروج عناصر تروریستی مسلح از آن را ندهند چون حضور آنها در نزدیکی پایتخت سوریه نفع بیشتری برای آنها دارد.

**برای بازگشت پناهجویان سوری تلاش می کنیم
وزیر آشتی ملی سوریه درباره پناهجویان سوری مقیم لبنان نیز گفت: دولت لبنان در این قضیه با دولت سوریه همکاری نمی کند و ما با کمک برخی احزاب دوست که مسئولیت پرونده پناهجویان را عهده دار هستند تلاش می کنیم بیشترین تعداد از پناهجویان را در جریان واقعیت ها قرار داده و آنها را تشویق به بازگشت کنیم.
حیدر تصریح کرد: نه تنها در لبنان بلکه در سایر کشورها مانند اردن، تبلیغات مسمومی توسط باندهای مافیایی که از حضور پناهجویان در این کشورها سود می کنند در جریان است و ما سعی می کنیم حقایق را توضیح دهیم.
وی ادامه داد: احزاب دوست ما نام های زیادی از افراد مایل به بازگشت در اختیار ما گذاشته اند که به وضعیت شان رسیدگی شده و بخش زیادی از آنها به کشورشان برگشته اند و هیچ مانعی بر سر راه بازگشت آنها وجود نداشت و مشکلی برایشان پیش نیامد.
حیدر با تاکید بر اینکه نباید پناهجویان ترسی از بازگشت داشته باشند، گفت: بیشتر کمک های اهدا شده به پناهجویان به سرقت می رود و تنها بخش اندکی از کمک ها به دستشان می رسد و سازمان هایی که سرپرستی اردوگاه ها به آنها سپرده شده از حضور پناهجویان سود می کنند.

**به نشست سوچی خوشبین هستیم/ نباید انتظار بیش از حد داشت
وزیر آشتی ملی سوریه در خصوص نشست سوچی نیز که اواخر ماه جاری میلادی در شهر سوچی برگزار خواهد شد، گفت: دولت سوریه نسبت به این نشست خوشبین است چون می داند که این گفت وگوها تحت چه مبنایی مطرح خواهد شد و پرونده های مورد نیاز را در اختیار دارد.
وی افزود: بین مدیریت بحران و حل بحران تفاوت وجود دارد و در ژنو و آستانه بحران مدیریت شد اما در سوچی سعی می کنیم تغییری در وضعیت داده و پایه ای برای حل بحران ایجاد کنیم.
وزیر آشتی ملی سوریه در عین حال خاطر نشان کرد: نباید از سوچی انتظار بیش از حد داشت و این نشست اگر بتواند چند عنوان را تحقق بخشد می تواند آن را موفق دانست.
حیدر ادامه داد: اما اگر تصور کردیم که فردای نشست سوچی همه چیز بر وفق مراد خواهد شد این تصور منجر به ناامیدی می شود.
خاورم**8005**1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروهک تروریستی سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد

سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپاد نیروهای یمنی شده و گفته این اقدام را با هدف تامین امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه انجام داده است.

به گزارش مشرق، فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا در غرب آسیا موسوم به گروهک تروریستی سنتکام در حساب کاربری خود در شبکه ایکس مدعی رهگیری و انهدام پهپاد نیروهای یمنی شد.

در همین ارتباط نیز، سنتکام ادعا کرده است که تقریباً ساعت ۲ بعد از ظهر (به وقت صنعا) در ۲ می ۲۰۲۴، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده (USCENTCOM) با موفقیت سه سامانه هوایی بدون سرنشین (UAS) را در منطقه تحت کنترل یمن، رهگیری و منهدم کردند.

سنتکام افزود: «مشخص شد که این سیستم‌ها تهدیدی قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه هستند. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های آمریکایی، ائتلاف و کشتی‌های تجاری انجام می‌شود.»

روز گذشته نیز فرماندهی مرکزی نظامیان آمریکایی در منطقه موسوم به سنتکام با انتشار بیانیه‌ای در ایکس (توئیتر پیشین) اعلام کرده بود که بعد از ظهر (به وقت صنعا )۳۰ آوریل، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت یک قایق سطحی بدون سرنشین (USV) را در مناطق تحت کنترل نیروهای یمنی در یمن منهدم کردند. سنتکام در ادامه ادعای خود افزود: مشخص شد که قایق سطحی یک تهدید قریب الوقوع برای ایالات متحده، نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه است. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری انجام می‌شود.

دو هفته پیش نیز، فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام در حساب کاربری خود در ایکس اعلام کرد که در ۱۶ آوریل بین ساعت ۱۰:۵۰ صبح تا ۱۱:۳۰ صبح (به وقت صنعا)، نیروهای فرماندهی مرکزی ایالات متحده با موفقیت با دو هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) در یمن درگیر شدند و آن‌ها را سرنگون کردند.

سنتکام در ادامه ادعا کرده بود است که هیچ تلفات یا خسارتی توسط کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف یا تجاری گزارش نشده است و مشخص شد که پهپادها تهدیدی قریب الوقوع برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری در منطقه هستند. این اقدامات برای محافظت از آزادی دریانوردی و ایمن‌تر کردن آب‌های بین‌المللی برای کشتی‌های تجاری ایالات متحده، ائتلاف و تجاری انجام می‌شود.

پیشتر نیز ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بود که یک موشک بالستیک یمنی را منهدم کرده است. سنتکام ادعا کرد که نیروهای آمریکایی ساعت ۱ عصر روز پنجشنبه به وقت صنعا یک موشک بالستیک ضد کشتی یمنی را بر فراز دریای سرخ منهدم کرده‌اند. در ادامه این بیانیه آمده بود: گزارشی در خصوص آسیب جانی یا زیان مالی در کشتی‌های آمریکایی، کشتی‌های ائتلاف یا کشتی‌های تجاری گزارش نشده است.

گفتنی است یمن اعلام کرده که در راستای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین اجازه نخواهد داد کشتی‌های صهیونیست یا کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها بندرهای اراضی اشغالی است از دریای عرب و دریای سرخ عبور کنند. ارتش یمن عملیات‌های موفقیت‌آمیزی را در این چارچوب به انجام رسانده و آسیب‌های اقتصادی فراوانی را به بندرهای جنوبی اراضی اشغالی وارد آورده است. اما در مقابل، ائتلاف آمریکایی- انگلیسی در حمایت آشکار از جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه، به بهانه حمایت از دریانوردی در دریای سرخ چندین بار اراضی یمن را مورد هجوم قرار داده است.

دیگر خبرها

  • پروژه جدید واشنگتن برای ادامه اشغالگری در خاک سوریه / حمایت ویژه از هسته‌های مخفی داعش برای توقف حملات نیروهای مقاومت علیه آمریکایی‌ها + نقشه میدانی و عکس
  • شرایط پیچیده سردار آزمون در رم | ستاره ایرانی را نه رم می‌خواهد، نه لورکوزن!
  • خوشبین: امیدوار به ارتقای مدال‌های آسیایی هستیم
  • کنایه معنادار نماینده زاهدان به مولانا عبدالحمید /مردم نگران هستند/علت حملات تروریستی چندماه اخیر چیست؟
  • گروهک تروریستی سنتکام مدعی رهگیری و انهدام پهپادهای یمن شد
  • حمله هوایی دشمن صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله رژیم اسرائیل به مناطقی در جنوب سوریه
  • زد و خورد میان معترضان صهیونیست و عناصر پلیس در اراضی اشغالی
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق