Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: یک حسگر خوردنی با تلاش محقق ایرانی در استرالیا ساخته شد که اطلاعات گوارشی بیماران را گزارش می دهد.

محققان به تازگی به مدد یک ابداع جدید دریافته‌اند که معده انسان سیستم ایمنی مختص به خود را دارد که با مهاجمان بیگانه که به مدت طولانی در سیستم گوارش باقی می مانند، مبارزه می‌کند.

به گزارش دیلی‌میل، محققان دانشگاه "بنیاد فناوری سلطنتی ملبورن"(RMIT) واقع در استرالیا و با همکاری پروفسور"کوروش کلانترزاده" استاد این دانشگاه با انجام آزمایشات اولیه انسانی مرتبط با دستگاه‌هایی کوچک درمرحله بعد از بلع را انجام داده و متوجه تغییرات سطح گازهای معده در دستگاه گوارش شده و بازخوردهایی درباره سلامت روده ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اطلاعات حاصل از حسگر، از درون روده به تلفن همراه منتقل شد تا محققان وضعیت گوارش را بررسی و مشاهده کنند.با توجه به اینکه از هر پنج نفر در دنیا یک نفر به اختلالات دستگاه گوارش مبتلا هستند، این تکنولوژی جدید می‌تواند برای تشخیص و پیشگری بیماری آن‌ها سرنوشت‌ساز باشد.به تازگی مطالعه بیماری‌های گوارشی توسط محققان بسیار افزایش یافته است به نحوی که محققان، "روده" را "مغز دوم" نامیده اند.هم اکنون نیز شواهد حاکی از آن است که "روده" به عنوان دومین سیستم ایمنی بدن عمل می‌کند.

سنسور تازه طراحی شده توسط کلانترزاده و محققان استرالیایی، می‌تواند یک راه جدید و بدون درد برای نظارت بر تغییرات هرچند جزئی در روده باشد و تغییرات این بخش از بدن، از وضعیت سالم به مشکل ساز را به ثبت برساند.

دکتر کوروش کلانتر زاده، محقق ایرانی و یکی از مخترعان این سنسور، گفت: پیش از این ما مجبوربودیم برای تجزیه و تحلیل میکروب‌های روده به آزمایشات مدفوع یا نمونه برداری‌های حاصل ازعمل جراحی بسنده کنیم.

که این بدان معنا است که اندازه‌گیری آنها زمانی صورت می‌گرفت که بازتاب واقعی فعالیت‌های میکروبیولوژیکی روده نبوده است.

وی افزود: این دستگاه که به شکل یک کپسول است، یک روش غیرتهاجمی برای اندازه گیری فعالیت میکروب‌های زیستی است.

محققان با اندازه‌گیری گازهایی که توسط پروسه‌های خاص در معده منتشر می‌شوند، دریافتند که روده، ترکیبات خاصی را اکسید می‌کند.گلبول‌های سفید از فرآیند اکسیداسیون برای از بین بردن باکتری‌ها استفاده می‌کنند.این سنسور جدید نشان می‌دهد که معده همچنین موجب آغاز فرآیندهای اکسیداسیون می‌شود.

کلانترزاده ادامه داد: ما دریافته‌ایم که معده از مواد شیمیایی اکسیداسیونی برای تخریب و از بین بردن ترکیبات خارجی استفاده می‌کند که در معده ماندگاری طولانی تر از حد معمول دارند.

وی اذعان کرد: وجود این سیستم تاکنون گزارش نشده است واین سیستم حفاظت معده، می‌تواند محافظ بدن در برابر عوامل بیگانه باشد.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۲۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، محققان دانشگاه رایس یک محرک مغز ابداع کرده اند که به طور خلاصهDOT نام دارد. DOT جایگزینی درمانی برای شرایطی مانند افسردگی مقاوم نسبت به دارو و دیگر اختلالات روانی است.

این دستگاه در مقایسه با فناوری های دیگر روشی ساده تر و کم خطر تر برای تحریک عصبی در بیماران فراهم می کند. جیکوب رابینسون پروفسور دانشگاه رایس در این باره می گوید: ما نشان دادیم دستگاه ابداعی مان که به اندازه یک دانه نخود است می تواند موتور کورتکس را فعال کند و همین امر به حرکت دست بیمار منجر می شود.

DOT برخلاف دیگر فناوری های رابط مغز نیازمند باتری های بزرگ و سیم های طولانی نیست و به همین دلیل کم تهاجمی تر است و بیماران راحت تر می توانند به آن دسترس یابند.

دستگاه قابل نصب زیست پزشکی مذکور روی قدرت مگنتوالکتریک متکی است که میدان های مغناطیسی را به پالس های الکتریکی تبدیل می کند. این فناوری سبب می شود محرک طی فرایند تحریک مغز به طور بی سیم، نیرو دریافت کند.

به عبارت دیگر با کمک یک فرستنده خارجی، نیروی مورد نیاز دستگاه به طور بی سیم و بدون نیاز به باتری تامین می شود. ایمپلنت مذکور با عرض ۹ میلیمتر می تواند با ۱۴.۵ ولت الکتریسیته یک منطقه خاص از مغز را تحریک کند.

نصب این ایمپلنت کم تهاجمی در مغز فقط ۳۰ دقیقه طول می کشد. پزشکان طی مدت کوتاهی دستگاه کوچک را در استخوان بالای مغز قرار می دهند. همچنین می توان این ایمپلنت را در دورا (dura) یک غشای محافظ پایه جمجمه نصب کرد. طبق پژوهش ایمپلنت و محل برش روی سر نامحسوس هستند و بیمار پس از نصب ایمپلنت و درهمان روز می تواند به خانه خود برود.

محققان برای ارزیابی تاثیرگذاری دستگاه آن را در مغز یک بیمار انسانی نصب کردند. آنها از ایمپلنت برای تحریک یک منطقه خاص از مغز یعنی موتور کورتکس استفاده کردند که حرکات اختیاری را کنترل می کند.

علاوه برآن محققان عملکرد طولانی مدت دستگاه را روی خوک ها نیز آزمایش کردند. این ایمپلنت تا ۳۰ روز در بدن این حیوانات دوام آورد.

کد خبر 6079774 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • برای درمان نفخ معده چه دمنوش‌هایی بخوریم؟
  • ساخت واکسنی که می تواند با هر گونه ویروسی مبارزه کند
  • این موجودات دوست داشتنی را بخورید!
  • تبدیل داده‌ها به صدا/ ذخیره‌سازی امن و سریع اطلاعات در حافظه کوانتومی
  • نتیجه پژوهش محققان؛ رژیم فستینگ می تواند به سلامت روده کمک کند
  • رژیم فستینگ می تواند از سلامت روده با افزایش سن محافظت کند
  • اختراع ماده عجیبی که با ضربه زدن، سخت‌تر می‌شود
  • اختراع ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود
  • درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود
  • «وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازمانده‌ها» خیر!