Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامگذاری دام ها براساس جنس، رنگ، و شکل ظاهری در بین عشایر سنگسری از نکات جالب توجه در فرهنگ دامداری سنتی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، یکی از منحصر به فردترین آیین دامداری عشایر ایل سنگسری نامگذاری گوسفندان است که هر گوسفند با توجه به خصوصیات و علائمی که دارد، به یک نام خوانده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس و به اذعان عشایر سنگسری 11 هزار و 280 نام تاکنون برای گوسفندان شناسایی شده است و این تعداد نامگذاری بسیار بی نظیر و منحصر به فرد می باشد. 

علیرضا شاه حسینی در کتاب ایل سنگسری در مطلبی در خصوص نامگذاری دام نوشته است: نامگذاری دام ها براساس جنس، رنگ، و شکل ظاهری در بین عشایر سنگسری از نکات جالب توجه در فرهنگ دامداری سنتی است. همین اسامی است که به چوپان کمک می کند تا از حضور تک تک دام ها در گله مطمئن شود و در هنگام زائش که دام ها را سونا می کنند، آنها را بشناسد و جهت معرفی آنها به دامدار یا چوپان تازه کار و کم سن و سالی که یاریگر چوپان اصلی است، با مشکلی مواجه نگردد. 

نامگذاری دام ها براساس جنس و سن

در فرهنگ دامداری سنتی، چوپانان و دامداران برای تمامی گروه های سنی از نوزاد تازه متولد شده تا دام پیر و برای هر دو جنس نر و ماده، نام های جالبی نهاده اند. 

نامگذاری براساس رنگ 

تنوع رنگ گوسفندان سنگسری سبب شده تا نام های گوسفند از گستردگی و تنوع فراوانی برخوردار شود. رنگ غالب گوسفندان سنگسری شیوا(زرد)، بور(سیاه) و سور(سفید) است اما پنج رنگ اصلی دیگر نیز در میشینه ها(گوسفند) دیده می شود. به طور کلی رنگ گوسفندان سنگسری شامل هشت رنگ اصلی به این شرح می باشد: شیوا (زرد)؛ بور(سیاه)؛ سور(سفید)؛ بنویش(کبود یا بنفش)؛ تخل(قهوه ای خاکی)؛ برجی(سیاه مایل به قهوه ای نظیر رنگ شغال)؛ خروا(سفید خاکی یا قهوه ای روشن)؛ قمر(موشی). 

رنگ های بور، شیوا و سور با توجه به غلظت رنگ به رنگ های فرعی تقسیم می شدند. 

نامگذاری براساس سایر علائم و نشانه ها 

هر گوسفند با توجه به اندازه دنبه، لکه سفید روی ناجه، دکمه طبیعی روی گوش، منگوله طبیعی، لکه های سفید روی سر، دست و پاها، گردن، فرم پشم، داشتن و نداشتن پشم روی دنبه و ناجه به نام های مختلفی نامگذاری می شده اند. 

در تقسیم بندی نام گوسفند سنگسری، با توجه به هشت رنگ اصلی و رنگ های فرعی و سایر علائم، 11 هزار و 280 نام شناسایی گردیده که در فرهنگ دامداری ایل سنگسری به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۳۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند سارقان سابقه‌دار در تالش زمین‌گیر شدند

فرمانده انتظامی تالش از دستگیری اعضای باند ۳ نفره سارقان سابقه‌دار در این شهرستان و کشف ۶ فقره پرونده سرقت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان و به نقل از پایگاه خبری پلیس گیلان، محمد رستمی اظهار کرد: در پی گزارش‌های دریافتی در خصوص وقوع سرقت‌های مختلف در سطح شهرستان تالش، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با توجه اظهارت شکات و تحقیقات میدانی انجام شده، اعضای باند سه نفره سارقان این پرونده‌ها شناسایی و با هماهنگی قضائی دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان تالش از اعتراف این افراد به پنج فقره سرقت کابل برق و یک فقره سرقت از اماکن خصوصی خبر داد و خاطرنشان کرد: سارقان ۳۰، ۳۲ و ۴۵ ساله پس از تشکیل پرونده در اختیار مرجع قضائی قرار گرفتند.

رستمی با تاکید بر به توجه و رعایت مردم به هشدارها و توصیه‌های پلیس در خصوص پیشگیری از سرقت تصریح کرد: پلیس برای تامین امنیت و ارتقاء احساس آن در جامعه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

کد خبر 749207

دیگر خبرها

  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • باند سارقان سابقه‌دار در تالش زمین‌گیر شدند
  • دست‌درازی به دختر خردسال توسط پدر | مادر با مفتول شوهرش را کشت!
  • (ویدئو) چرای گوسفندان در دشت لاله‌های واژگون
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • ۱۸ درصد جمعیت جامعه عشایری ایلام در شهرستان آبدانان زندگی می‌کنند
  • کشف عتیقه جات چند هزار ساله در چالوس
  • کشف ۳۰۸ قطعه شی تاریخی چندهزارساله در چالوس
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است