Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@04:45:43 GMT

قرآن مرمت شده نگل رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۴۳۵۰۸

قرآن مرمت شده نگل رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آیین رونمایی قرآن تاریخی نگل که روز پنجشنبه برگزار شد جمعی از مسئولان و مردم این روستا در مسجد 'عبدالله بن عمر' روستای نگل حضور داشتند.
قرآن مرمت شده نگل پس از طی مسافتی از روستا با دف نوازی و ذکر یاحق دراویش و مریدان و شور و حال مردم این روستا به مسجد منتقل شد.
بسیاری از مردم و اهالی این روستا از جمله زنان و کودکان با چشمانی پر از اشک خوشحالی و شادمانی نظاره گر انتقال قرآن تاریخی نگل بودند و با سردادن صلوات از این قرآن استقبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فرماندار سنندج در این آئین گفت: قرآن نگل به لحاظ نوع نگارش و خط کوفی ایرانی یکی از بی نظیرترین قرآن های تاریخی در ایران است.
ابراهیم زارعی افزود: روستای نگل یکی از قدیمی ترین روستاهای کردستان است و در مسیر محور سنندج مریوان قرار دارد و منظر تاریخی و فرهنگی روستا حفظ شده است.
وی اضافه کرد: لازم است با کمک اهالی روستا بافت تاریخی آن را با مقاوم سازی حفظ و برای اسکان مهمانان و گردشگری اماکنی در این روستا تعیین شود.
وی اظهار کرد: محیط زیست و طبیعت این روستا باید حفظ شود تا این روستا در آینده علاوه بر اینکه همچنان به برکت قرآن مورد توجه گردشگران باشد، از لحاظ منظر طبیعی هم پذیرای گردشگران قرار گیرد.
امام جماعت روستای نگل نیز از تمامی کسانی که برای مرمت قرآن نگل تلاش کردند، قدردانی کرد.
ماموستا ملا محمود مدرس گفت: مردم این روستا درخواست کردند که کار ترمیم قرآن در مسجد روستا انجام شود و مسئولان میراث فرهنگی استان درخواست مردم را قبول کردند و این برای مردم بسیار خوشایند بود.
اکبر عبدی رئیس شورای اسلامی شهر روستا در خصوص مشکلات روستای نگل از جمله کمپ گردشگری، آب شرب و فاضلاب روستا مطالبی بیان کرد.
به گزارش ایرنا، قرآن تاریخی نگل از قدیمی ترین قرآن های کتابت شده کشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره 2 در فهرصت منقول کشور ثبت ملی شده است.
کردستان دارای 10 قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است که قرآن تاریخی روستاهای سلین، کاشتر، کانی مشکان، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش از جمله آنها است که تاکنون هفت مورد از آنها مرمت و در خود روستاها جانمایی شده است.
کردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و همچنین 31 اثر معنوی است.
روستای نگل با سه هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری سنندج و در مسیر جاده سنندج، مریوان واقع شده است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
3020/6108
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۳۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد

کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی امروز به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، کتاب نامداران موسیقی سنندج به نویسندگی احسان مردوخ روحانی و چاپ انتشارات آمیار، عصر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ با حضور شهردار سنندج، اعضای شورای شهر و اهالی فرهنگ و هنر این شهر به مناسبت هفته فرهنگی سنندج رونمایی شد.

احسان مردوخ روحانی، پژوهشگر و نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج در مورد این کتاب اظهار کرد: با توجه به اینکه سال ۱۳۹۸ شهر سنندج در شبکه شهرهای خلاق موسیقی یونسکو به ثبت رسید، ایده اولیه نوشتن کتاب نامداران موسیقی سنندج نیز به پیشنهاد دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج شکل گرفت که اتمام آن حدود چهار سال طول کشید.

وی افزود: نامدارانی که در این کتاب اسامی آنها آمده شامل خواننده، نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی هستند که توسط دبیرخانه شهر خلاق موسیقی سنندج انتخاب شده‌اند.

نویسنده کتاب نامداران موسیقی سنندج ادامه داد: در این کتاب اطلاعاتی در مورد ۴۰ نفر از اهالی موسیقی و گروه کامکارها که همگی از نامداران موسیقی شهر سنندج هستند به ترتیب حروف الفبا آمده و کتاب به ۳ زبان فارسی، کردی و انگلیسی چاپ شده است.

مردوخ روحانی اضافه کرد: در مورد برخی از نامداران موسیقی سنندج اطلاعات و داده‌های بسیار کمی وجود داشت که این جزو سختی‌های کار ما بود اما آنچه که آمده سعی شده به درستی بیان شود.

وی خاطرنشان کرد: در جلدهای آتی این کتاب به زندگی سایر نامداران شهر سنندج نیز پرداخته می‌شود و سعی خواهیم کرد نواقص و ایرادات این جلد را رفع کنیم که امیدواریم این کتاب فتح بابی برای توجه بیشتر به هنرمندان این شهر باشد.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات آمیار واقع در پاساژ عزتی شهر سنندج مراجعه کنند.

کد خبر 748888

دیگر خبرها

  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • کتاب نامداران موسیقی سنندج رونمایی شد
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان