Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: قرآن نگل تنها قرآن تاریخی کشور است که در مسجد نگهداری می شود. به گزارش خبرنگارمهر، محسن علوی امروز در مراسم رونمایی از قرآن مرمت شده نگل که با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در مسجد روستای نگل از توابع سنندج برگزار شد، گفت: قران نگل مهمترین قران تاریخی کشور است که در اختیار موزه و بخش دولتی نیست و خود  اهالی روستای نگل مسئول حفاظت از این نسخه از کلام الله را برعهده دارند که این نشان دهنده وابستگی و دلبستگی مردم این منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: علاوه بر نگل در چندین روستای استان قرآن های تاریخی مربوط به قرون مختلف تاریخ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه روستای نگل با قرآن آن شناخته شده است، بیان کرد:  در سنوات گذشته چندین بار این قرآن نفیس مورد سرقت قرار گرفته است و همین باعث شد در سال ۸۳ ویترینی  برای نگهداری و حفظ آن از سرقت ایجاد شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان ادامه داد: این ویترین از لحاظ استحکام در آن دوره در کشور بی نظیر بود و دارای اسانسوری است که قابلیت جابجایی سریع قرآن و قفل محفظه را دارد.

علوی بیان کرد: جنس ورقه های قرآن نگل از کاغذ بسیار مرغوبی است که بعد از گذشت بیش از هزار سال از نگارش آن تاکنون دوام آورده است و این مهم یکی از موارد حائز اهمیت در ارتباط با این قرآن ارزشمند است. 

وی ادامه داد: به مروز زمان قرآن نگل دچار آسیب های زیادی شده بود و مردم این روستا اجازه خروج این کلام الله از روستا را برای مرمت نمی دادند.

وی بیان کرد: با توجه به مسئله مذکور، ناچار به ایجاد کارگاه مرمت قرآن در داخل مسجد روستای نگل شدیم و این کار توسط حمید ملکیان، یکی از مرمتکاران برجسته کشور انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: با توجه به اهمیت قرآن این مرمتکار برجسته کشورمان در روستا مستقر شدند و به بهترین روش ممکن اقدام به مرمت قرآن نگل کردند.

علوی ادامه داد: ما علاوه بر اینکه متولی حفظ اثار تاریخی هستیم باید اقدام به ایجاد جذابیت گردشگری هم کنیم.

وی افزود: در روستاهای کاشتر،سلین، حفتاش، نجله ، شوی و مولانا آباد در استان کردستان که قرآن های نفیس وجود دارد علاوه بر مرمت آنها ویترین هایی برای حفاظت از این آثار ارزشمند ایجاد کرده و می کنیم. 

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۳۶۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، جواد واحدی صبح سه شنبه در بازدید از مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: مسجد جامع ارومیه یکی از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی بوده و گچ‌بری شبستان این مسجد در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در یک سال گذشته اقدامات زیادی برای مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه انجام شده است که جای تقدیر دارد و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی هم در این بازدید خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

مرتضی صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

همچنین معاون امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از قلعه بدلبو ارومیه نیز بازدید کرد.

جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از قلعه تاریخی بدلبو ارومیه بازدید و از نزدیک در جریان آخرین اقدامات مرمتی این بنا قرار گرفتند.

مرمت قلعه بدلبو زیر نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و توسط بخش خصوصی از چند سال پیش آغاز شده و در این مدت کمک‌های فنی و اعتباری از این پروژه انجام شده است.

قلعه بدلبو ارومیه پس از مرمت قابلیت تبدیل به یک مرکز اقامتی و پذیرایی با ۲۰ سوئیت را دارد.

افتتاح یک باب هتل، کلنگ‌زنی یک باب هتل، بازدید از مجتمع گردشگری و تفریحی ستاره سیلوانا، قلعه بدلبو، خانه انصاری، مسجد جامع، مدرسه هدایت و زیرساخت‌های گردشگری دریاچه ارومیه از جمله برنامه‌های یک روزه معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر به این استان است.

کد خبر 6092810

دیگر خبرها

  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • هدف دولت سیزدهم تقویت گردشگری در استان‌های غربی است
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان