Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: علاوه بر قرآن نگل به عنوان قدیمی ترین قرآن، چندین قرآن تاریخی دیگر هم در مساجد روستاهای کردستان نگهداری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمحسن علوی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از قرآن تاریخی نگل که روز پنجشنه با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از مسئولان و مردم این روستا در مسجد 'عبدالله بن عمر' روستای نگل برگزار شد افزود: این قرآن مهمترین قرآن تاریخی کشور است که در اختیار بخش دولتی قرار ندارد و اهالی روستا مسئولیت نگهداری و حفاظت از آن را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: علاوه بر قرآن نگل چندین قرآن تاریخی دیگر در روستایی های دیگر کردستان از جمله کاشتر، سلین، شوی، نجنه و هفتاش نیز در مساجد قرار دارند و این نشانه علاقمندی مردم کردستان به قرآن و کلام الهی است.
به گفته وی این قرآن تاریخی چندین بار از سوی افراد سوجو به سرقت برده شده بود که آخرین بار در سال 1383 با همکاری نیروهای انتظامی از سارقین باز پس گرفته شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: برای محافظت از این قرآن ویترین محافظ بسیار پیشرفته ای در مسجد روستا تهیه شده که دارای آسانسور مخصوص جابجایی بوده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی اظهار کرد: جنس این قرآن از کاغذ بسیار مرغوبی بوده که در طول هزار سال آسیبی به جنس آن نرسیده است اما در طول سالیان بخشی از جوهر آن آسیب دیده است.
وی افزود: استاد حمید ملکیان یکی از مرمتگران برجسته نسخ خطی قرآن در کشور مرمت قرآن نگل را بر عهده داشت.
به گزارش ایرنا، قرآن تاریخی نگل از قدیمی ترین قرآن های کتابت شده کشور در قرون اولیه اسلام و در قطع رحلی بزرگ با جلد چرمی و صفحات ضخیم به خط کوفی طلا کاری مزین به نقوش گیاهی نگارش شده و به شماره 2 در فهرصت منقول کشور ثبت ملی شده است.
کردستان دارای 10 قرآن تاریخی از دوره های صدر، میانه و معاصر اسلامی است که قرآن تاریخی روستاهای سلین، کاشتر، کانی مشکان ، مولان آباد، نجنه علیا و هفتاش است که تا کنون هفت مورد از آنها مرمت و خود روستاها جانمایی شده است.
کردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی داشته که از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی کتاب ها و همچنین 31 اثر معنوی است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: امید بهمنی
3020/6108

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۴۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته

نماینده مردم اصفهان در مجلس، گفت: فرو نشست اصفهان جدی است و ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته است و در این شرایط تغییرات پی در پی مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین گیر کرده است.

به گزارش ایلنا، عباس مقتدایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۴ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی، گفت: نامه‌ای را در معرض دید همکاران، افکار عمومی، رسانه‌ها قرار می‌دهم که ده‌ها نفر از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور خواستند با توجه به اینکه اصفهان جایگاه ویژه‌ای در حوزه گردشگری، فرهنگ، هنر، صنعت، علم و کشاورزی دارد به این خطه رسیدگی ویژه‌ای شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: آقای رئیس جلسه! الان هم کشاورزان اصفهان حرف‌هایی دارند که بعضا شنیده نشده و مورد بی مهری قرار گرفته اند. البته موضوع آب اصفهان هم که باید در کانون توجه قرار می‌گرفت قرار نگرفته است.

وی افزود: فرو نشست اصفهان جدی است و ابنیه تاریخی اصفهان مورد آسیب قرار گرفته است و در این شرایط تغییرات پی در پی مدیریت میراث فرهنگی اصفهان را زمین گیر کرده است و این سوال وجود دارد که آقای وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است.

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟