Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-19@09:09:19 GMT

خصوصیات نام فرزند، اسم هاي عجيب ايراني

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۴۷۱۵۴

خصوصیات نام فرزند، اسم هاي عجيب ايراني

‍‍‍‍‍‍

به گزارش جام نیوز، یکی از مسائلی که خانواده ها با آن درگیر می شوند مسئله نام گذاری فرزند است. نکات پیرامونی این مقوله را با هم مرور می کنیم:

 

آيا از نظر دين مقدس اسلام، معيار خاصى براى نامگذارى كودك وجود دارد؟

با توجه به اهميت نام و اثر آن بر شخصيت كودك امامان معصوم عليهم السلام به اين مسأله توجه جدى داشته ‏اند؛ به گونه ‏اى كه حتى پيش از تولد فرزند، براى او نامى بر مى‏ گزيده، و به پيروان خود نيز چنين توصيه كرده ‏اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در روايتى از امام صادق عليه‏ السلام آمده است كه «فرزندان خود را پيش از تولد نامگذارى كنيد»؛  همان گونه كه پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله، فرزند فاطمه عليه االسلام را پيش از تولد، محسن نام نهاد.

 

در انتخاب نام فرزند خود، نكات ذيل را در نظر بگيريد:
1. به محتوا و معناى نام كودك توجه داشته باشيد. ممكن است نامى از جهت لفظ و آهنگ زيبا باشد؛ اما معنايى نداشته باشد. به طور قطع فرزند شما در آينده از معناى نام خود سؤال خواهد كرد و ديگران نيز از او مى پرسند و اگر بى‏ معنا باشد، از والدين خود شكوه خواهد كرد.


مشكل هنگامى دو چندان مى ‏شود كه نام فرزند معناى زشتى داشته باشد كه به طور قطع احساس حقارت خواهد كرد؛ به همين دليل، رسول گرامى اسلام، نام‏هاى با معناى زشت را تغيير مى ‏داد.
آن بزرگوار با نام‏هايى چون حجر (سنگ)، ذئب (گرگ)، كلب (سگ)، كليب (توله سگ)، هيثم (بچه كركس)، عنتر (خرمگس) و... موافق نبود و آن‏ها را تغيير مى‏ داد.


حضرت نام قليل (كم) را به كثير (فراوان)، عاصيه (گناهكار) را به جميله (زيبا)، عبدالعزى (بنده بت) را به عبدالله (بنده خدا)، و عبدالشمس (بنده خورشيد) را به عبدالوهاب (بنده بخشنده) تبديل كرد.
ممكن است خود نام و معناى آن مشكلى نداشته باشد؛ اما مانند اسكندر و چنگيز و تيمور يادآور جنايت و خونريزى باشد.


2. دست كم يكى از فرزندان خود را با نام زيباى «محمد» بناميد. حضرت فرمود:
كسى كه 4 فرزند داشته باشد و برخى از آن‏ها را به نام من ننامد، در حق من جفا كرده است. نهادن نام امامان و معصومان بر فرزند، باعث بركت زندگى مى‏ شود. براساس روايات، «در خانه ‏اى كه نام محمد، احمد، على، حسن، حسين، جعفر، طالب، عبدالله و فاطمه باشد، فقر داخل نمى ‏شود».


3. بكوشيد نام‏هاى ارزشى و منطبق با فرهنگ ملى - اسلامى را بر فرزند خود بگذاريد؛ البته مقصود از فرهنگ ملى، اسامى ايرانى الاصل عجيب، و فرهنگ اسلامى، نام‏هاى پيچيده و غير متداول نيست.
انتخاب نام‏هاى غربى و ناسازگار با فرهنگ خودى، نشانه خود كم‏ بينى و در واقع براى پر كردن چاله ‏هاى شخصيتى است. گر چه خودباختگان، اين گونه نام‏ها را بيشتر مى‏ پسندند، توجه داشته باشيد كه در جامعه و بين نزديكان شما افرادى ارزش مدار نيز وجود دارند كه اين گونه نام‏ها را نمى ‏پسندند و ممكن است در برخورد آنان با فرزند شما تأثيرگذار باشد.


نام فرزندان ما بايد آنان را به سمت بندگى خداوند بكشاند. شخصى درباره نام فرزند خود با امام صادق عليه ‏السلام مشورت كرد، حضرت فرمود: سمه باسماء من العبوديه.


4. بر فرزندتان نام زيبا بنهيد. امام كاظم عليه ‏السلام فرمود:
نخستين نيكى پدر اين است كه براى فرزندش نام زيبايى را برگزيند.


5. به تناسب نام و نام خانوادگى توجه داشته باشيد و در صورت امكان، نام را بر فرزند خود بگذاريد كه با فاميل، تركيب زيبا و پر محتوايى را بسازند؛ مانند كيمياى معرفت، ريحانه بهشتى، مائده آسمانى، نسيم بهارى، جواد بخشنده، كوثر محمدى و....


براى فاميل دو جزئى، نام يك جزئى و براى فاميل يك جزئى، نام دو جزئى مناسب‏تر است.


6. در انتخاب اسم به اين نكته نيز توجه كنيد كه تا حد امكان، زمينه تبديل و تحريف و دم بريده كردن آن وجود نداشته باشد.


7. از قرار دادن نام‏هاى دشوار و طولانى كه ممكن است به چند صورت نوشته يا خوانده شوند، بپرهيزيد.

 

 

اسم هاي باور نكردني و عجيب ايراني

«عجيب ترين نام هاي ايراني» كوششي است از خلاصه ي تحقيقات مركز آمار ايران در خصوص نام هاي نامتعارف و عجيب و غريب ايرانيان.

آنچه كه در اين نوشتار كوتاه بدان پرداخته مي شود.

۱ - نام هاي در تضاد با جنسيت
تجزيه و تحليل جنسيتي نام هاي نامتعارف نشان مي دهد كه ۷۰درصد نام هايي كه متناسب با زنان است براي مردان و ۳۰درصد نام هايي كه متعلق به مردان است براي زنان به كار گرفته شده است.

مصاديق نام ها:
مهين رضا، زن، زاهدان
سينا، زن، آمل
پري تك، مرد، ميناب
ولي بانو، مرد، تهران
پريا، مرد، زابل
ياسمين خان، مرد، ميانه


۲ - نام هاي جغرافيايي
ساختار برخي ديگر از نام هاي نامتعارف نشان مي دهد كه ۷۰درصد از اين نام ها متعلق به مردان بوده و برگرفته از مكان هاي جغرافيايي است.

مصاديق نام ها:
آمريكا، زن، آبادان
اروپا، مرد، همدان
درياقلي، مرد، شهركرد
بغداد، مرد، بندرعباس
بوشهر، مرد، ممسني
اهواز، مرد، اهر


۳ - نام هاي زماني
در ساختار بسياري از اين نام ها، نشانه هايي از فصل، ماه، هفته، و روز ديده مي شود. در اين نمونه نيز باز هم مردها ۸۲درصد اين فراواني را تشكيل مي دهند.

مصاديق نام ها:
امروز، مرد، ميانه
تيرماه، مرد، سراب
روزعلي، مرد، شهركرد
اذان وقت، مرد، اردبيل
فوري، زن، تهران
شب چراغ، زن، ايذه


۴ - نام هاي حيواني
ساختار اين نام ها برگرفته يا تلفيقي از نام هاي مركب يا مستقل حيوانات است. اين نام ها ۸۰درصد متعلق به مردان و ۲۰درصد متعلق به زنان است. تجزيه و تحليل اين اسامي نشان مي دهد كه ۶۱درصد اسامي پستانداران، ۳۰درصد پرندگان، ۵۱درصد خزندگان است.

مصاديق نام ها:
پشه، مرد، سركان
تيله گرگ، مرد، ياسوج
سيدگرگ الله، مرد، ممسني
ساس، مرد، شيراز
بزعلي، مرد، درگز
كلاغ، مرد، كهنوج


۵ - نام هاي نباتي
اين گونه نام ها از پسوند يا پيشوند نباتي گرفته شده است. در اين بين سهم زنان بيشتر از موارد ديگر در حدود ۴۰درصد است. تفكيك اين نام ها براي مشخص شدن جنسيت بسيار مشكل است.

مصاديق نام ها:
انگور، مرد، ايرانشهر
ترياك، مرد، رامهرمز
زردآلو، مرد، خرم آباد
فلفل، مرد، ممسني
گيلاس، زن، اردبيل
نخود، زن، ميناب


۶ - نام هاي وصفي
اين گونه نام ها از صفات مختف گرفته شده است. نسبت اين گونه نام ها در ميان مردان بيشتر از زنان است.

مصاديق نام ها:
روسپي، زن، مرودشت
قيمتي، زن، سنقر
سوخته، مرد، فارسان
فقير، مرد، لنجان
فتنه، زن، سيرجان
قاچاق، مرد، الشتر!

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۴۷۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه فوق‌العاده احساسی دیدار با فرزند

لحظه فوق‌العاده احساسی دیدار با فرزند در برنامه از مامان بگو

   

به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3056849 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • آیتک: ما هم باید مثل ترکیه بدرخشیم
  • چهار تفرجگاه پارک ملی گلستان آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی است
  • نشانی: داغستان روستای پارسی!+ تصاویر | ماجرای عجیب و سرنوشت غریب ایرانی‌ها در روسیه! | سند جالب سید مازندرانی کدخدای روستا را ببینید
  • لحظه فوق‌العاده احساسی دیدار با فرزند
  • (ویدئو) اقدام عجیب گروه راک انگلیسی با استفاده از صدای «بنان»!
  • اقدام عجیب گروه راک انگلیسی با استفاده از صدای «بنان»!
  • چرا باید فرصت ماه باعظمت رمضان را غنیمت بشمریم؟
  • مورد عجیب ساخت مسکن توسط چینی‌ها با وجود ۵۰۰ هزار مهندس عمران ایرانی
  • نظر عجیب المیرا شریفی مقدم و امیر علی‌اکبری درباره هالک ایرانی! + فیلم
  • از دیدن این حیوانات در مترو تهران تعجب نکنید!