Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز احمد طاهری درباره میزان دقت و صحت اطلاعات آلاینده‌های هوای شهر تهران که توسط ایستگاه‌های سنجش آلایندگی هوا اعلام می‌شود،گفت: در سطح شهر تهران ۲۱ ایستگاه پایش کیفیت هوا متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران وجود دارد و این ایستگاه‌ها پیوسته مورد بازرسی قرار می‌گیرند و کیفیت اندازه‌گیری آن‌ها با گازهای کالیبراسیون دارای گواهی معتبر از آزمایشگاه‌های مرجع بین المللی مقایسه می‌شود تا از سلامت کیفی اطلاعات آلودگی هوا اطمینان حاصل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه بررسی و صحت‌سنجی داده‌های کیفیت هوا توسط کارشناسان پس از تولید، روال مرسومی است که در همه‌جای دنیا انجام می‌شود، تصریح کرد: ممکن است ایستگاهی به دلایل مختلفی مانند موارد محیطی، فعالیت‌های ساختمانی و یا روشن کردن آتش در مجاورت آن به‌طور موقت داده‌های غیرقابل قبول تولید کند اما کارشناسان مسلط به داده‌های کیفیت هوا پس از بازبینی داده‌ها، مقادیر غیرواقعی که بیانگر شاخص قابل قبولی از کیفیت هوا در محدوده ایستگاه نباشد را تایید نمی‌کنند و این داده‌های نادرست از طریق بازبینی کارشناسان، شناسایی و حذف می‌شوند.

طاهری در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است که اندازه‌گیری آلاینده‌های هوا طی برخی روزها انجام نشود و داده‌های یک ایستگاه سنجش طی روزهایی اعلام نشوند، گفت: به دلیل ماهیت تجهیزات، انجام سرویس‌های دوره‌ای و کالیبراسیون‌های متعدد جهت به دست آوردن اطلاعات معتبر ضروری است بنابراین تجهیزات طبق یک برنامه مشخص و در فواصل زمانی تعیین شده با توجه به استانداردهای بین‌المللی تحت سرویس و کالیبراسیون قرار می‌گیرند البته ممکن است در مواردی تجهیزات نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشند که ممکن است زمان بیشتری برای تعمیر آن‌ها نیاز باشد. با توجه به تعدد ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در سطح شهر تهران، نبود داده در تعدادی از ایستگاه‌ها تاثیر قابل توجهی بر شاخص کیفیت هوای تهران نمی‌گذارد.

مدیر شبکه سنجش کیفیت هوا شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه انتخاب تعداد و محل ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در مناطق مختلف بر اساس پارامترهای متفاوتی از جمله وضعیت جمعیت، منابع آلاینده و... تعیین می‌شود، تصریح کرد: همچنین محدودیت فضا و ایمنی نیز در این امر تاثیر دارد. از طرفی ضرورتی وجود ندارد که تمامی آلاینده‌ها در تمامی ایستگاه‌ها مورد سنجش قرار گیرند. تعداد، مکان و نوع تجهیزات سنجش در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا براساس استانداردهای موجود در این زمینه تعیین می‌شود.

همچنین حسین شهبازی - مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا - با تاکید بر اینکه هیچ گاه به عمد اعداد ایستگاه سنجش هوا از دسترس خارج نمی‌شود، گفت: یکی از رسالت‌های شرکت کنترل کیفیت هوا افزایش مطالبه‌گری عمومی در زمینه آلودگی هوا است و این کار جز با اطلاع‌رسانی دقیق، به موقع و لحظه‌ای به شهروندان امکان‌پذیر نیست. از این‌رو شرکت کنترل کیفیت هوا سامانه‌ای برای اطلاع رسانی آنلاین کیفیت هوا به شهروندان راه انداخته است.

شهبازی با اشاره به اینکه داده‌های اندازه‌گیری شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا بدون واسطه و لحظه‌ای در اختیار شهروندان قرار داده می‌شود، اظهارکرد: این اتصال بی‌واسطه مردم به داده‌های کیفیت هوا، چالش‌هایی را نیز برای شرکت کنترل کیفیت هوا در پی داشته است. امیدواریم این چالش‌ها به مرور با افزایش دانش عمومی کاهش پیدا کند. برای مثال ممکن است در مدت کوتاهی داده‌ای غیر واقعی تولید شود سپس آن داده با نظر کارشناسان به دلایل فنی و نه سیاسی حذف شود.

وی در پایان گفت: شرکت کنترل کیفیت هوا تنها به اطلاع رسانی وضعیت فعلی آلودگی هوا نیز بسنده نمی‌کند و با راه اندازی سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا، وضعیت دو روز آینده آلودگی هوای شهر را نیز در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

ایسنا

700

ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران احمد طاهری میزان دقت و صحت اطلاعات آلاینده‌های هوای شهر تهران مدیر شبکه سنجش کیفیت هوا شرکت کنترل کیفیت هوا آلودگی هوا حسین شهبازی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۱۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت هوای پاک در پایتخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد هوای تهران امروز ۷ فرردین برای سومین روز از ابتدای سال پاک است. امروز ۷ فروردین شاخص کیفیت هوای تهران بر روی عدد ۵۰ قرار دارد و هوا پاک است. در ۲۴ ساعت گذشته هم شاخص کیفیت هوای تهران بر روی عدد ۵۰ قرار داشت و هوا پاک بود.

به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هم اکنون در ایستگاه‌های اقدسیه در منطقه ۱، شریف در منطقه ۲، شهرداری در منطقه ۴، پونک در منطقه ۵، تربیت مدرس در منطقه ۶، گلبرگ در منطقه ۸، مسعودیه در منطقه ۱۵ و شهرداری در منطقه ۲۲، هوا پاک است.
در ۸ منطقه نیز هوا قابل قبول است.

از ابتدای سال تاکنون ۳ روز هوای پاک و ۴ روز هوای قابل قبول در تهران ثبت شده است.

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای تهران در وضعیت قابل قبول
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • کیفیت هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور پاک است
  • ثبت هوای پاک در پایتخت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای پاک، ارمغان هفتمین روز بهار در مشهد