Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@16:22:40 GMT

فعالیت تنها 4 مرکز مشاوره ژنتیک در خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۵۱۴۱۰

فعالیت تنها 4 مرکز مشاوره ژنتیک در خراسان شمالی

هاجر پاکدین جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در مرکز خراسان شمالی 2 مرکز و شهرستان های شیروان و اسفراین هر کدام یک مرکز مشاوره ژنتیک فعال است.
وی ادامه داد: در شهرستان فاروج اقداماتی انجام شده که امید است تا پایان سال جاری مجوز فعالیت را دریافت کند، در شهرستان های گرمه و جاجرم هم یک پزشک درخواست داده اما هنوز مجوز اخذ نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: در شهرستان های مانه و سلمقان و رازو جرگلان نیز با توجه به پیگیری های لازم، هنوز پزشک معرفی نشده است .
پاکدین افزود: باید پزشک برای ایجاد مرکز مشاوره ژنتیک، گواهی داشته باشد که عده ای ازپزشکان دوره ها را گذارانده و آموزش های لازم را اخذ کرده و گواهی دارند اما از ایجاداین مراکز استقبال نمی شود.
وی گفت: طی 9 ماهه امسال 900 نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی و غیر پوشش در خراسان شمالی، مشاوره ژنتیک انجام دادند که از این تعداد حدود 50 نفر از طریق آزمایش های ژنتیکی بیماری ژنتیکی آنها ثابت و به تشخیص رسیده است.
پاکدین بیان کرد: یکی از مشکلات خراسان شمالی این است که افراد برای انجام آزمایشات تخصصی ژنتیک باید به خارج از استان مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه با ارائه مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج به‌طورقطع از آسیب‌های اجتماعی و معلولیت پیشگیری می‌شود عنوان کرد: طی 9 ماهه امسال، برای 40 درصد از افراد، مشاورژه ژنتیک پیش از ازدواج نیز انجام شده است.
پاکدین با ذکر اینکه هزینه مشاوره ژنتیک افراد تحت پوشش بهزیستی 100 درصد رایگان است و برای هزینه آزمایش های ژنتیکی هم اداره کل بهزیستی استان با یک آزمایشگاه قرارداد منعقد کرده است گفت: سقف کمک هزینه انجام آزمایش های تخصصی ژنتیک برای غیر مددجویان تا 30 میلیون ریال و برای افراد تحت پوشش نیز 50 میلیون ریال است.
وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون اعتبارات تخصصی در استان جهت برنامه های ژنتیک در 6 ماهه نخست، چهار میلیارد ریال است که یکی میلیارد و 600 میلیون ریال آن به شهرستان ها و آزمایشگاه ها جهت کمک هزینه آزمایشات ژنتیک پرداخت شده است.
پاکدین اظهارکرد: یک هزار و 530 نفر در خراسان شمالی طی سال گذشته مشاوره ژنتیک انجام دادند.
اجرای مشاوره و طرح غربالگری اختلالات ژنتیک در خراسان شمالی از سه سال گذشته کلید خورد و طرح غربالگری اختلالات ژنتیک برای افراد بالای 25-15 سال در سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین اجرا می شود.
86 هزار نفر در خراسان شمالی زیر پوشش اداره کل بهزیستی قرار دارند.
ع/ 6042 انتشار: سیدحسین قدسی
انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۱۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان گفت:با تصمیم این کارگروه و به علت تداوم آلودگی هوا  فعالیت مدارس و دانشگاه‌های نوبت صبح فردا سه شنبه ١١ اردیبهشت شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر و شادگان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

میرشکار افزود: براین اساس فعالیت آموزشی تمامی مدارس در این شهرستان‌ها بر روی سامانه شاد انجام می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • مرزی‌ترین نقطه خراسان شمالی سینما خواهد داشت
  • زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد
  • دستگیری کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس بین‌الملل در بجنورد
  • بازداشت کلاهبردار دارای اعلان قرمز پلیس اینترپل در خراسان شمالی
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • دستگیری ۲۲ عضو یک شرکت هرمی در نوشهر
  • ۲۲ نفر از اعضای شرکت هرمی در نوشهر دستگیر شدند
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • فعالیت بیش از ۷۰ مرکز خدمات مشاوره‌ای در استان اردبیل
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس