Web Analytics Made Easy - Statcounter

در صورتی که از منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری و ارائه تسهیلات در بانکها استفاده شود، در حالی که امکان افزایش پایه پولی وجود دارد می‌توان به بهبود تنگنای مالی (کسری ذخایر نظام بانکی) و کاهش نرخ بهره امیدوار بود. ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ اقتصادی اقتصاد کلان و بودجه بانک و بیمه نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در بخشهای مختلف لایحه بودجه 97 به برداشت از منابع صندوق توسعه ملی  تزریق آن به قسمتهای مختلف از طریق سپرده گذاری در بانکها اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر این اساس حالتهای مختلفی از سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در بانکها وجود دارد.

با سپرده‌گذاری ارزی صندوق توسعه ملی در بانکها، در صورت ارائه تسهیلات ارزی اثرات منفی همچون عدم استفاده از اثر اهرمی سپرده گذاری صندوق با منابع بانکی مطرح می‌باشد چراکه عمدتا منابع ارزی بانکها محدود است. بندهای ب و ج تبصره 4 لایحه بودجه به ارائه تسهیلات ارزی از سوی بانکها با سپرده گذاری صندوق توسعه ملی اشاره کرده است.

این در حالی است که اگر ارائه تسهیلات به صورت ریالی باشد امکان اهرم شدن سپرده گذاری صندوق وجود دارد. در بند ه تبصره 4 به موضوع سپرده گذاری ارزی صندوق و ارائه تسهیلات ریالی بانکها پرداخته شده است.

 از سوی دیگر اگر از منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای سپرده گذاری و ارائه تسهیلات به صورت ریالی استفاده شود، در حالی که امکان تزریق منابع بانک مرکزی و افزایش پایه پولی وجود دارد می‌توان به بهبود تنگنای مالی (کسری ذخایر نظام بانکی) و کاهش نرخ بهره امیدوار بود.

گفتنی است، دو روش برای سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه وجود دارد، اول تخصیص از منابع ریالی صندوق نزد بانک مرکزییا فروش ارز به بانک مرکزی و روش دوم فروش ارز در بازار آزاد است.

در تبصره 19 لایحه بودجه سال آینده به سپرده گذاری ریالی صندوق توسعه ملی در بانکها بدون اشاره به روش تبدیل ارز به ریال  اشاره شده است. در صورت اجرای این بند از طریق فروش ارز در بازار آزاد، تشدید کسری ذخایر در نظام  بانکی محتمل است.

 

انتهای پیام/

R1389/P1012122/S7,77,79,1246/CT1 واژه های کاربردی مرتبط تسهیلات بانکی صندوق توسعه ملی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۲۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد رشت معرفی شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری عل و فناوری آنا، با حضور رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی، سرپرست معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت معرفی شد.

در حاشیه برگزاری نشست هم‌اندیشی رؤسا واحد‌ها و مراکز آموزشی و مسئولان حراست دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان گیلان که با حضور محمدجواد فرهنگ، رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در سالن سردار دل‌ها شهید سلیمانی برگزار شد، با حکمی از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، اسماعیل اقدامی با حفظ سمت به عنوان سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت منصوب شد.

اقدامی تجربیات زیادی از جمله رئیس خزانه‌داری دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان، معاون توسعه و مدیریت منابع واحد لاهیجان و معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان را در کارنامه کاری خود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرپرست حوزه معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد رشت معرفی شد
  • در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳
  • تسهیلات تکلیفی ۲۰۰ همتی بانکها در ۱۴۰۳ ثابت ماند
  • بانک مسکن: در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی عجله نمی‌کنیم
  • بازار خودرو به کمای عمیق رفت/ آخرین قیمت پژو، سمند، تارا، شاهین و کوئیک + جدول
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • نگاهی به قیمت هونگچی H۵ در بازار آزاد؛ یکی از گران‌ترین چینی‌های بازار + جدول