Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از پیش نیازهای هر نوع اصلاح اقتصادی در بخش حامل های انرژی، ابتدا اصلاح میزان دستمزدهای پرداختی و متناسب سازی آن با هزینه های زندگی است که یکی از این هزینه ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، قیمت بنزین است. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روز گذشته علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار افزایش قیمت بنزین شد و در خصوص دلیل خواسته خود گفت: "بعد از حوادث اخیر، دولت و مجلس نباید حالت انفعال پیدا کنند، اگر لازم است اصلاح اقتصادی انجام شود، اینگونه نباشد که بعد از چند اعتراض، عقب‌نشینی شود و قیمت بنزین را افزایش ندهیم، همین چند روز پیش قیمت بنزین در عربستان ۲ برابر و تسهیلاتی هم ایجاد شد، ما هم امروز اگر احساس می‌کنیم که مصلحت جامعه اقتضا می‌کند که قیمت بنزین افزایش یابد، باید قیمت را افزایش دهیم، لذا فضای خوبی بر مجلس و دولت حاکم نیست و انفعالی عمل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت بنزین در عربستان را به عنوان دلیلی برای افزایش قیمت بنزین در ایران عنوان کرده است، اما آیا مقایسه ایران و عربستان در مقوله افزایش قیمت بنزین، مقایسه درستی است؟

این مقایسه را تنها در بخش درآمدی نیرو‌های کار در دو کشور بررسی می‌کنیم. با فرض رعایت کامل قانون از سوی تمامی کارفرمایان، حداقل دستمزد پرداختی ماهانه در ایران حدود یک میلیون تومان است. یعنی با قیمت روز ۴۴۰۰ تومانی هر دلار، حداقل دستمزد ماهانه در ایران حدود ۲۲۷ دلار است. این در حالی است که حداقل دستمزد پرداختی در عربستان به نیروی کار، ماهانه ۱۴۱۲ دلار است. این حداقل دستمزد برای کارگران با ملیت‌های دیگر ۶۶۶ دلار در هر ماه است.

به عبارتی در حالی که نیروی کار ایرانی حداقل دستمزد یک میلیون تومانی در ماه دارد، هر نیروی کار در عربستان حداقل دستمزدی ۶.۲ میلیون تومانی دارد.

از سوی دیگر مالیات بر درآمد در کشور عربستان دریافت نمی‌شود؛ اما در ایران یکی از مستمرترین و به روز‌ترین انواع مالیات ها، مالیات بر درآمد است که پیش از پرداخت دستمزد از نیروی کار گرفته می‌شود. (طبق قانون از اردیبهشت امسال، مالیات بر درآمد از حقوق بالاتر از دو میلیون تومان گرفته می‌شود)

با این مقایسه ساده می‌توان دریافت که اولا مقایسه دو کشور در بحث افزایش قیمت بنزین بدون توجه به دیگر فاکتور‌های اقتصادی از جمله دستمزدها، مقایسه درستی نیست و ثانیا یکی از پیش نیاز‌های هر نوع اصلاح اقتصادی در بخش حامل‌های انرژی که مورد تأکید نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بوده، ابتدا اصلاح میزان دستمزد‌های پرداختی و متناسب سازی آن با هزینه‌های زندگی است که یکی از این هزینه‌ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، قیمت بنزین است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ ابوالحسن نجفی دراولین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال جدید افزود: دستگیری متهمان ۲۱ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است.
وی گفت: ۲ هزار و ۳۶۳ معتاد متجاهر دستگیر و به مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و تبصره ۲ ماده ۱۵ سپرده شدند.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه گفت: همچنین پارسال هزار و ۱۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در استان کشف شد که ۶ درصد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ کاهش داشت.

دیگر خبرها

  • معیارهای جدید محاسبه و پرداخت حقوق کارگران اعلام شد/ اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟
  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران قوت گرفت؟/ اعلام جزییات
  • اولین مزد ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟ | نقشه افزایش دستمزد در سال جدید
  • افزایش قیمت بنزین در چین
  • ماجرای جنجالی شدن کف حقوق ۱۵ میلیونی کارگران | آیا حقوق ۱۵ میلیونی برای کارگران تصویب می‌شود؟
  • samsung s23 fe + قیمت، مشخصات و مقایسه با S23 Ultra سامسونگ (۲۹ فروردین)
  • سرکوب مزد در سنوات گذشته باید جبران شود/ حداقل مزد ۱۵میلیون تومان
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی
  • قدرت خرید کارگران در پایین‌ترین میزان قرار گرفت
  • عربستانی‌ها آینده دخیا را نجات می‌دهند