Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-03@05:33:56 GMT

آینده اتحادیه اروپا

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۵۲۷۲۸

آینده اتحادیه اروپا

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، راهبرد جدید اتحادیه اروپا که انتظار می رود در 14 فوریه سال جاری میلادی به تصویب برسد در آن آخرین مهلت برای موج بعدی گسترش اتحادیه اروپا در سال 2025 تعیین شده است.


هرچند که بروکسل برای سرعت بخشیدن به روند پذیرفتن بالکان غربی به اتحادیه اروپا تلاش دارد ولی اختلافاتی که بین کشورهای بالکان غربی وجود دارد مانع تحقق این پروسه در آینده نزدیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مقامات کمیسیون اروپا گفته اند که شرکای اتحادیه اروپا در بالکان غربی این فرصت تاریخی را دارند که برای اولین بار چشم انداز پذیرفتن خود را در بهترین چارچوب زمانی مشاهده و در این مسیر تلاش و اختلافات مرزی خود را حل و فصل کنند.


دو کشور صربستان و مونته نگرو که از کشورهای بالکان غربی محسوب می شوند با توجه به اراده قوی سیاسی و اجرای اصلاحات واقعی و حل و فصل اختلافات با همسایگان خود گام های بزرگی را در مسیر پیوستن به خانواده 28 عضوی اتحادیه اروپا برداشته اند و انتظار می رود تا سال 2025 به این خانواده بزرگ اروپایی ملحق شوند.


آلبانی و بوسنی و هرزگوین نیز در کنار کوزوو از دیگر کشورهای بالکان غربی هستند که در مراحل الحاق اروپایی چندان فعال نبوده ولی می بایبستی تا آن زمان یعنی تا سال 2015 در این مسیر برای پیشرفت خود در چارچوب استنانداردهای اتحادیه اروپا تلاش بیشتری بکنند.


صربستان و مونته نگرو در این مسیر مذاکرات الحاق اروپایی را شروع کردند و آلبانی و مقدونیه در طی سال 2018 به مذاکرات در این راستا امیدوارند.


شروع مذاکرات برای مقدونیه در سال 2018 به حل و فصل اختلاف بر سر نام کشور با یونان بستگی دارد و بوسنی و هرزگوین تلاش دارد که وضعیت نامزدشدن برای عضویت در اتحادیه اروپا را بدست آورد و درحالی که کوزوو در فکر درخواست رسمی برای وضعیت نامزد شدن است.


حل و فصل اختلافات مرزی بین کشورهای بالکان عامل اصلی و بازدارنده آنها در مسیر ائتلاف اروپایی است که باید تلاش بیشتری برای رفع این معضل مبذول دارند.


بنا بر پیشنهاد کمیسیون اروپا اختلافات مرزی بین کشورهای بالکان غربی می بایستی از طریق داور بین المللی مثلا در لاهه حل وفصل شود و هر کشور بایستی به تصمیم ارایه شده از این سازمان بین المللی احترام بگذارد.


صربستان در مسیر رسیدن به اتحادیه اروپا با مساله کوزوو مواجه است. صربستان اعلام یکجانبه استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را استان جنوبی خود می داند و این درحالی است که کوزوو از طرف 107 کشور به رسمیت شناخته شده است. خاطرنشان می شود که 5 کشور عضو اتحادیه اروپا و همچنین بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته اند.


مقدونیه نیز در راه رسیدن به اتحادیه اروپا با یونان در مورد نام کشور مقدونیه اختلاف دارد و یونان ورود مقدونیه به ناتو و اتحادیه اروپا را تا برطرف نشدن اختلاف بر سر نام کشور مقدونیه مشروط کرده است.


از قرار معلوم انتظار می رود که اختلاف مقدونیه با یونان در سال جاری میلادی حل و فصل شود و این دو کشور بر سر نام کشور مقدونیه به توافق برسند.


اختلاف مرزی بین کشورهای بالکان غربی پس از جنگ های بالکان از دهه نود میلادی ادامه دارد و هنوز بطور کامل برطرف نشده است. اسلوونی و کرواسی که هر دو آنها عضو اتحادیه اروپا و ناتو هستند درباره مرزهای دریایی به توافق دست نیافتند.


کرواسی همچنین با بوسنی و هرزگوین و مونته نگرو و صربستان اختلاف مرزی دارد.
کوزوو در مورد اختلاف مرزی با مونته نگرو به توافق دست یافته ولی اکنون از احترام به توافق نامه طفره می رود.


بلغارستان که از اول ژانویه (10دی) سال 2018 ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد احیای چشم انداز عضویت کشورهای بالکان غربی در این اتحادیه را از اولویت های خود می داند.


بلغارستان در این مدت یعنی تا پایان ماه ژوئن امسال تصمیم دارد که کشورهای حوزه بالکان غربی را بیشتر به اتحادیه اروپا نزدیک کند و از طرف دیگر برای ایجاد سیاست دفاعی واحد که بتواند رشد اقتصادی اتحادیه را موجب شود، تلاش می کند.


بحران مهاجران و پناهجویان در اروپا نیز یکی دیگر از معضلاتی است که بلغارستان تلاش خواهد کرد تا این مشکل را تا حدودی کم رنگ کند اگر چه میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این خصوص هماهنگی و اتفاق نظر وجود ندارد.

 

ایرنا

506

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۲۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود


به گزارش تابناک به نقل از نشریه "دی سایت"، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی تاکید کرد که گسترش اتحادیه اروپا توسط 10 کشور در 20 سال پیش، برای کل اتحادیه اروپا مزایایی به همراه داشت.

این مقام آلمانی در جریان بازدید از شهرهای دوقلوی فرانکفورت (اودر) و اسلوبیسه گفت که این الحاق کل این تشکل را قوی تر و مهمتر از همه امن تر کرده است. او همراه با همتای لهستانی خود رادوسلاو سیکورسکی در این مناطق سخنانی را ایراد کرد.

وی به مناسبت سالگرد الحاق این کشورها به اتحادیه اروپا در حدود 20 سال پیش گفت: این یک "لحظه باورنکردنی" 20 سال پیش بود که "ما به عنوان کشورها، به عنوان جوامع، به عنوان اروپا قدرت یافتیم تا بر تقسیم اروپا غلبه کنیم و هم زمان سرانجام به جامعه صلح و آزادی تبدیل شدیم."

در 1 می 2004، کشورهای بلوک شرق سابق استونی، لتونی، لیتوانی، اسلوونی، اسلواکی، جمهوری چک، مجارستان و لهستان و همچنین مالت و قبرس به اتحادیه اروپا پیوستند. این بزرگترین گسترش در تاریخ اتحادیه اروپا بود.

بائربوک ادامه داد: ما امروز تجربه می کنیم که به عنوان یک اتحادیه مشترک اروپایی در حال حاضر، قوی تر هستیم. در اینجا تنها مسئله ارقام تجاری مطرح نیست.

وی افزود: این را می توان به عنوان مثال در اتصالات اتوبوس برون مرزی، همکاری پلیس و گمرک یا در بسیاری از روابط بین مردم در سراسر مرز مشاهده کرد. ارزش افزوده ای که اروپا هر روز برای مردم به ارمغان می آورد، به ویژه در منطقه مرزی آلمان و لهستان آشکار است.

بائربوک همچنین با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین در خاک اروپا، خواستار اصلاح سیاست امنیتی در اتحادیه اروپا شد. وزیر امور خارجه آلمان در این باره گفت: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود. ما دیگر نمی توانیم مناطق خاکستری در اروپا را بپذیریم.

وزیر امور خارجه آلمان گفت: اتحادیه اروپا باید اصلاح شود تا از نظر سیاست امنیتی قوی تر شود و واقعاً یک صدا صحبت کند. علاوه بر این، کشورهایی که می‌خواهند بخشی از این اتحادیه آزادی و صلح شوند باید در اتحادیه اروپا پذیرفته شوند. در پایان، موضوع با اهمیت برای میلیون ها اروپایی دفاع از صلح و امنیت است.

وی تاکید کرد: گسترش به سمت شرق به طور مکرر مستلزم شجاعت مسئولین سیاست و شهروندان برای برداشتن گامی جدید بود. بائربوک گفت: ما معتقدیم که امروز دوباره به این مسئولیت شجاعانه نیاز داریم تا اتحادیه اقتصادی و تجاری مشترک خود را به یک اتحادیه امنیتی تبدیل کنیم. آنچه اهمیت ویژه ای دارد همکاری آلمان و لهستان است.

دیگر خبرها

  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند
  • ماکرون: اروپا در معرض خطر قریب‌الوقوع قرار دارد
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • آمریکایی‌ها درباره حقوق بشر فقط لفاظی می‌کنند
  • واکنش مقام اتحادیه اروپا به حوادث گرجستان
  • مفقود شدن بیش از ۵۰ هزار پناهنده خردسال در اروپا
  • مجارستان جلوی کمک نظامی اتحادیه اروپا به ارمنستان را گرفته است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا