Web Analytics Made Easy - Statcounter


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکزآذربایجان غربی ،محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی در مراسم بزرگداشت سالگرد جهان پهلوان تختی بااشاره به ویژگی های برجسته اخلاقی غلامرضا تختی گفت :در طول مدتی که در خدمت مردم عزیز استان آذربایجان غربی هستم تلاش خواهیم کرد تا این استان را به جایگاه واقعی خود در کشور برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



عبدالله چمن گلی مدیرکل ورزش و جوان آذربایجان غربی هم در این آیین گفت:تختی از نام آورترین و پرافتخار‌ترین چهره های تاریخی ورزش ایران است که با وجود گذشت پنجاه سال همچنان از وی به عنوان قهرمان کشتی در جهان یاد می شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۳۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امسال بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید می شود

ایسنا/آذربایجان غربی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هکتار از باغ‌ها و حاشیه باغ های استان زیر کشت گیاه بیدمشک است که حدود ۲.۵ میلیون لیترعرق بیدمشک از باغات این مناطق تولید و استحصال می شود.

علی دیانتی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جزو درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

وی افزود: در سالیان اخیر با توجه به اینکه برداشت این محصول به صورت سنتی و با استفاده از نیروی کارگری انجام می‌شود که موجب افزایش هزینه برداشت گردیده و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی در سالیان اخیر و وقوع بارندگی به ویژه در زمان برداشت محصول که با توجه به حساسیت بالای گل‌ آذین (شاتون) به رطوبت منجر به کاهش توسعه رشد این گیاه شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: کشت این درختچه ها به صورت حاشیه کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب است که بیشترین سطح در شهر ارومیه است. 

دیانتی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ تا یک‌هزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سال جاری بیش از ۲.۵ میلیون لیتر برآورد می شود. 

وی افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از یک‌هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود. 

دیانتی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود، اضافه کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود. 

به گفته وی، باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود. 

دیانتی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک گفت: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتقال ۵۱ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه
  • بررسی زیرساختهای جشنواره ورزش‌های آبی در دریاچه ارومیه
  • برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد
  • گره‌گشایی از ترافیک شهری ارومیه در اولویت راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی
  • آغاز اسکان نوروزی فرهنگیان در آذربایجان‌غربی
  • امسال بیش از ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک در آذربایجان غربی تولید می شود
  • حادثه رانندگی در محور ارومیه_سلماس
  • پیچیدن بوی عید نوروز در شهر ارومیه
  • مصدومیت سه تن در تصادف جاده ارومیه-سلماس
  • لغو پرواز ارومیه تهران به دلیل نقص فنی