Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-نخست‌وزیر دولت لبنان که از متحدان سیاسی عربستان در کشورش به شمار می‌رود، در گفت‌وگو با یک رسانه آمریکایی خواستار روابط با ایران به بهترین شکل شد.

 «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان که استعفای سوال‌برانگیز او تحت فشار عربستان، در ماه گذشته، جنجالی شد، اکنون می‌گوید، روابط کشورش با ایران باید به بهترین شکل اما در جهت منافع لبنان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعد بر خلاف سیاست‌های حزب «المستقبل» که برخی آن را تابعی از سیاست‌های عربستان در لبنان می‌دانند، حضور حزب‌الله و دیگر احزاب بزرگ در دولت کشورش را مایه ثبات سیاسی دانست. 

سعد الحریری از متحدان سیاسی عربستان در کشورش به شمار می‌رود و تا پیش از این معمولا مواضعی علیه حزب‌الله اتخاذ می‌کرد. او گفته که تلاش می‌کند کشورش را از اختلافات عربستان با ایران دور نگاه دارد. 

نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا، هر گونه اندیشه‌ برای مقابله با حزب الله را رد کرد و گفت «حزب‌الله عضوی از دولتی است که همه احزاب بزرگ سیاسی در آن حضور دارند، این مسئله سبب ثبات سیاسی در کشور می‌شود». 

سعد تأکید کرد که «ما دخالت هیچ کس در سیاست لبنان را نمی‌پذیریم... و روابط با ایران -و دیگر کشورهای [حاشیه] خلیج [فارس]- باید در بهترین شکل خود اما در خدمت منافع ملی ما باشد».

نخست‌وزیر لبنان با بیان اینکه عربستان «هیچ وقت در سیاست لبنان به شکل مستقیم دخالت نکرده است» ابراز امیدواری کرد که عربستان برای کمک اقتصادی به لبنان آمادگی داشته باشد. 

به عقیده الحریری، «مسئله حزب‌الله بُعد منطقه‌ای دارد و لبنان به تنهایی نمی‌تواند آن را حل[و فصل] کند» و از طرفی دیگر، توقف حضور حزب‌الله در اقدامات جنگی [در منطقه] «نیازمند زمان است... و ناممکن است که یک‌شبه رخ دهد... این مسئله با کاهش تعداد نیروهایش در یمن و عراق آغاز خواهد شد تا اینکه به شکل نهایی این کشورها را ترک کنند».

سعد الحریری همچنین از اینکه «هجمه‌های رسانه‌ای علیه عربستان و کشورهای خلیج [فارس]» کاهش پیدا کرده ابراز رضایت کرد و گفت که این، «امری مثبت» است. 

انتهای پیام/ص 

منبع: فارس

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۳۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که حمزه یوسف، نخست‌وزیر اسکاتلند چند روز پس از پایان دادن به توافقنامه ائتلاف دولتی بین حزب ملی اسکاتلند که او رهبری می‌کند و حزب سبزها، قصد استعفا از سمت خود را در سایه رای عدم اعتماد احتمالی دارد. 

براساس گزارش النشره، فروپاشی این توافق پس از آن صورت گرفت که دولت اسکاتلند در ۱۸ آوریل اعلام کرد که هدف خود را برای کاهش ۷۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ لغو می‌کند. پس از پایان ائتلاف، هر دو حزب مخالف محافظه کار و  حزب کارگر به یوسف پیشنهاد عدم اعتماد دادند و قرار است رای گیری برای این هفته برگزار شود.

حزب سبزها روز پنجشنبه تایید کردند که با احزاب اصلی اپوزیسیون از جمله حزب محافظه‌کاران و حزب کارگر همراه خواهند شد و علیه حمزه یوسف رای خواهند داد. لورنا اسلیتر از حزب سبز و قائم مقام وزیر اول گفت: «ما دیگر به دولت مترقی اسکاتلند که کار صحیح را برای تغییرات اقلیمی و طبیعت انجام دهد، اعتماد نداریم.»

شایان ذکر است که یوسف (۳۹ ساله) که در مارس ۲۰۲۳ پس از نیکولا استورجن به قدرت رسید، اولین رهبر مسلمان یک دولت در اروپای غربی است.  در صورت استعفا، پارلمان ۲۸ روز فرصت دارد تا نخست وزیر جدید را تعیین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ‌بری: طرح پیشنهادی فرانسه را دریافت نکرده‌ایم/ نبرد ما تا توقف جنگ در غزه ادامه می‌یابد
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • موضع‌گیری وزیر خارجه اردن درباره ایران
  • موضع‌گیری جدید وزیر خارجه اردن درباره ایران
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان