Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@16:13:47 GMT

لزوم برنامه ریزی مناسب برای اهدا کتاب

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۵۳۹۷۴

لزوم برنامه ریزی مناسب برای اهدا کتاب

شاید در نگاه اول سطح پایین درآمدی خانوارهای ایرانی و فشارهای اقتصادی مهم‌ترین دلیل عنوان‌شده برای خرید کم کتاب ذکر شود اما اگر خوب به این موضوع نگاه کنیم بتوان به‌روشنی دریافت که خرید حداقل یک کتاب در ماه و یا مطالعه چندین ساعتی در ماه نمی‌تواند فشار اقتصادی آن‌چنانی بر روی یک خانواده ایرانی وارد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازسپاس؛ قصه غربت کتاب در جامعه و سرانه پایین مطالعه کاغذی در میان مردم امروز تبدیل به درد مشترک بسیاری از کارشناسان آموزشی و روانشناسان تبدیل‌شده است.

متأسفانه به دلیل سهم اندک و بسیار پایین کتاب در سبد کالای خانواده کتاب را از محدوده فکری بسیاری از خانواده‌ها خارج‌شده است.

واقعیت تلخ این است که امروز باوجود موبایل و نرم‌افزارهای موبایلی دیگرکسی سراغ کتاب نمی‌رود و آمار مطالعه باوجود شبکه‌های اجتماعی بسیار پایین آمده و درنتیجه تحقیق و پژوهش از ذهن فرزندان ایران‌زمین کم‌کم رخت برمی‌بندد.

وجود مطالعه در زندگی می‌تواند نقش مؤثری در پرورش هوش کودکان داشته باشد و اما این کار مستلزم وجود حمایت‌هایی از سوی مسئولین مرتبط دارد که بتوانند سرانه مطالعه کودکان را بالا ببرند.

ابراهیم ابراهیمی کتاب‌خوان نمونه کشوری و استانی و از فرهنگیان شهرستان دشتی درباره سهم اندک کتاب در سبد کالای خانوار ایرانی گفت: هرگاه جامعه‌ای به کتاب اهمیت کمی داد و خواندن کتاب وکتابخوانی جز و لازمه‌ی ضروری زندگی هر خانواده ایرانی و یا فرد نباشد، خودبه‌خود جامعه ازنظر سطح آگاهی و معلومات رکود خواهد داشت و این عامل باعث بیگانه شدن کتاب در سبد کالای ضروری خانواده می‌شود.

به نظر می‌رسد به علت فشارهای اقتصادی و سختی ناشی از کار و بالا رفتن فرهنگ مصرف کتاب با خانواده و فرد بیگانه می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا اهدا کتاب می‌تواند مرهمی بر عدم سرانه کم مطالعه در کشور باشد گفت: اگر اهدا کتاب با برنامه و هدف همراه باشد و در پی آن برنامه‌هایی نظیر جشنواره کتاب، مسابقات قصه‌گویی باشد می‌تواند برای افزایش سرانه مطالعه در کشور مفید باشد.

شاید در نگاه اول سطح پایین درآمدی خانوارهای ایرانی و فشارهای اقتصادی مهم‌ترین دلیل عنوان‌شده برای خرید کم کتاب ذکر شود اما اگر خوب به این موضوع نگاه کنیم بتوان به‌روشنی دریافت که خرید حداقل یک کتاب در ماه و یا مطالعه چندین ساعتی در ماه نمی‌تواند فشار اقتصادی آن‌چنانی بر روی یک خانواده ایرانی وارد کند.

این کارشناس آموزشی درباره‌ی شرایط گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان خانوارهای ایرانی گفت: رسانه‌های جمعی ازجمله تلویزیون و سایر رسانه‌های دیداری و شنیداری و دستگاه‌های مربوطه مانند فرهنگ و ارشاد، نهاد کتابخانه‌های عمومی، آموزش‌وپرورش و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان که با کتاب و کتاب‌خوانی در ارتباط هستند می‌توانند بزرگ‌ترین خدمت و نقش را برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه ایفا کنند.

آنچه از برآیند موضوع برمی‌آید این است که برنامه‌ریزی مناسب برای اهدا کتاب می‌تواند نقش مهمی درافزایش سرانه مطالعه در میان خانوارهای ایرانی ایفا کند.

گزارش: وحید ابراهیمی

/ انتهای پیام

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۳۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان دزفول

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مهدی آماده گفت: به مناسبت عید سعید فطر، ۶۵۰ بسته معیشتی به خانواده‌های زندانیان حوزه قضایی شهرستان دزفول اهدا شد.

وی ارزش ریالی هر بسته معیشتی را ۱۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این بسته‌ها با همکاری انجمن حمایت از زندانیان و خانواده‌های آنان و به همت خیرین شهرستان تهیه و در ۴ مرحله به خانواده‌های هدف اهدا شدند.

آقای آماده هدف از این اقدام را رفع نیاز‌های معیشتی خانواده زندانیان عنوان و از همکاری خیران این شهرستان در کمک به انجمن یادشده قدردانی کرد.  

دیگر خبرها

  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • اهدای بسته‌های معیشتی به خانواده‌های زندانیان دزفول
  • لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه
  • مردم اولویت آسفالت ریزی شهر را مشخص کردند | رضایت رانندگان اتوبوس از آسفالت معابر شهری
  • لزوم کاهش ۸ درصدی مصرف آب در حوزه کشاورزی تهران/ پر مصرف‌ها هزینه بیشتری برای آب بپردازند
  • اهدا بسته‌های معیشتی به نیازمندان
  • استان یزد حضور قوی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ خواهد داشت
  • راهبری بیش از ۲۰ پروژه مطالعاتی شهرداری اصفهان انجام شد
  • جایگزینی مناسب برای گوشت
  • رشد اقتصادی و ارتقاء بهره‌وری مهمترین اهداف آذربایجان شرقی در۱۴۰۳