اعلام نمایشهای جنبی جشنواره سیوششم تئاتر فجر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۵۴۳۰۰
به گزارش ایسکانیوز از سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، حوزه جنبی، یکی از شش قسمت تعریف شده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سیوششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایشهایی در حوزه اجراهای محیطی که با محوریت مکان در سال گذشته تولید و به اجرا پرداختهاند، به انتخاب دبیر جشنواره به نمایش گذاشته میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حوزه کاربردی، یکی از شش قسمت تعریفشده در بخش خارج از صحنه (آف استیج) سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر است. در این بخش نمایشهایی در حوزه مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مسائل مهاجرین، سالمندان، معلولان، زندانیان، کودکان پیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، ناشنوایان و... اجرا میشوند.
بنابر این گزارش، بخش خارج از صحنه (آف استیج) شامل هرگونه اجرا در محیط آزاد و بیرون از فضاهای متعارف تئاتری با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است.
در این بخش که مدیریت آن را حمید پورآذری به عهده دارد، 41 نمایش حضور دارند که از میان آنها هفده نمایش در حوزه خیابانی، شش نمایش در حوزه کاربردی، شش نمایش در حوزه بینالملل، چهار نمایش در حوزه جنبی، چهار نمایش در حوزه مرور و چهار نمایش در حوزه میهمان انتخاب شدهاند.
در متن پیش رو چهار اثر حوزه جنبی که از شهرهای تهران و یزد به جشنواره راه یافتهاند، معرفی میشوند.
چهارراه
این نمایش به کارگردانی گلرخ نفیسی پرفورمنس شهری است که برای شرکت در این دوره از جشنواره انتخاب شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده است: چهارراه ولیعصر به گفته سازمان کنترل ترافیک تهران یکی از پر رفت و آمدترین نقاط شهر است. انبوه مردمی که از کنار هم میگذرند در هم تنیده میشوند و بعد از عبور از چهارراه ولیعصر چیزی از این چگالی سنگین را با خودشان در مترو و بیآرتی تا ایستگاههای بعدی میکشانند. حالا این چهارراه یک زیرزمین هم دارد. زیرگذری که رهگذران را در خودش می بلعد و از یکی از شش خروجی پیچیده تعبیه شده بیرون میدهد. «چهارراه» اثری در مورد چگالی این نقطه از شهر است. چگالی لایههای زمان، اشباحی از گذشته و سنگینی احتمالاتی که زیرگذر هر روز در خودش میبلعد و بیرون میدهد. علاقمندان به تماشای این اثر می توانند ساعت 18:30 روزهای بیست و هشتم و سیام دی ماه و دوم، چهارم، هفتم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت 11 هفتم بهمن ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.
کتو
این نمایش پرفورمنس شهری است که نویسندگی، طراحی و کارگردانی آن را آندریا نوشاد برعهده داشته است. شبنم میرزایی، سارینا شاد، آندریا نوشاد، محسن هادی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش میپردازند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: کِتو یک افسانه هندی است که به موجب این افسانه، وقتی شخصی متولد میشود، اگر تحت تاثیر گروه قمری کتو قرار بگیرد، خصوصیات و ویژگیهایی در رفتار و شخصیت او بروز پیدا میکند که اجتناب ناپذیر است. یکی از این ویژگیها خلأ دائمی و پرنشدنی است که فرد همیشه در درون خود حس میکند و ... . علاقمندان برای تماشای این اثر میتوانند، ساعت 19 روزهای یکم، سوم، ششم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.
مو، گنج، چای تلخ پهلو
این نمایش به کارگردانی حامد مهری زاده یکی از نمایشهای دیگری است که در این دوره برای حضور در جشنواره انتخاب شده است. حامد مهریزاده و ستار وزیرییزدی اجراگرانی هستند که در این نمایش که زمان آن نامحدود است، به ایفای نقش میپردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: به مخاطبان چای تعارف میشود و اجراگر همپای قند خوردنشان قند برمیدارد و تا لبه مرض قند پیش میرود. اجراگر دیگری که دیابت دارد، شماره همراه مخاطب را نگه میدارد و تا پایان عمرش هر از گاهی با تکزنگی یادآوریاش میکند، تلخی حقیقی نهفته در قند پهلوی چای. علاقمندان برای تماشای این اثر میتوانند، ساعت 19 بیست و هشتم و سیام دی ماه و ساعت 18:30 یکم، سوم و پنجم بهمن ماه و ساعت 18 روزهای ششم و هشتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر و ساعت 16:30 دوم و چهارم بهمن ماه به محوطه خانه هنرمندان و ساعت 11 هشت بهمن ماه به باغ کتاب مراجعه کنند.
سرنخ
این نمایش به طراحی و کارگردانی محمدرضا دهقان تولید شده و در آن اجراگرانی همچون حسین سلطانی، امین پورعباسی، امین سیمیار، محمدحسن نادری، آزاده قُرشی، مطهره کاویانی، سپیده لاریجانی، فرشته مرعشی، مهان راد به ایفای نقش میپردازند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: بیشک پلاسکو آخرین ساختمان فروریخته در ایران نخواهد بود و مردم همچنان شاهد اتفاقاتی از این دست خواهند بود. اجرا در انتهای خیابان جمهوری آغاز و در حوالی پلاسکو به پایان میرسد. علاقمندان برای تماشای این اثر میتوانند ساعت 18:30 بیست و نهم دی ماه و ساعت 19 چهارم و هفتم بهمن ماه به محوطه تئاتر شهر مراجعه کنند.
سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از 28 دی لغایت 9 بهمن ماه به دبیری فرهاد مهندس پور در هفت بخش تخصصی شهر تهران و برخی از مراکز استان ها برگزار می شود. امسال مدیر بخش خارج از صحنه حمید پورآذری است.
502
تئاتر فجر خارج از صحنه حمید پورآذری گلرخ نفیسی پرفورمنس شهری کتومنبع: ایسکانیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۴۳۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دستنویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دستنویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرینها را شروع کردیم.
وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایدههای کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوبهایی که منصوب به کار کارگاهی میشوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوهای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر میکند و زمان سیال است و اسلوبها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیشتر به این ایدهها و موضوعات فکر کرده بودیم.
تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دستکم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار میگیرد. در دستنویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودیهای دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.
کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختیها و پیچیدگیهای فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرمکننده برای گروه ما است.
وی درباره اینکه چه ویژگیهایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آنها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط میگیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیشتر دوست دارد که شیوه اجراییاش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب میکند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب میتواند با موضوع ارتباط برقرار کند.
تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک میریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمیتوانند صحبت کنند. فکر میکنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.
این کارگردان تئاتر درباره چالشهای تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه میتوان این چالشها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم بهویژه در طراحی صحنه به سمت ایدههایی برویم که کمترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.
وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالنهای تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه میکند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایدهآل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.
تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس میکنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را میدهد.
وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا میکند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه میدهیم. صحبتهایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.
نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود.
عکس از رضا معطریان است.
کد خبر 6097371 فریبرز دارایی