Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل - خطیب جمعه اردبیل با بیان اینکه حضور حماسی مردم در صحنه طی حوادث اخیر مسئولیت متولیان را مضاعف کرده است، گفت: مسئولان نباید این اجتماع و حمایت را به حساب حمایت از خودشان بگذارند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل با تاکید بر ضرورت تدبیر و دقت بیشتر مسئولان در سطح کلان مدیریتی کشور اضافه کرد: مردم از قوای سه‌گانه انتظار تدبیر بیشتر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه حوادث اخیر با تدبیر مسئولان قابل دفع بود تا کشور متحمل ضربه دشمن و زیان حیثیتی نمی شد، افزود: در این بین حضور سیل آسای ملت در صحنه در حمایت از اصل نظام و خون مقدس شهداء و آرمانهای انقلاب و منافع و مصالح کلان کشوری بود و مسئولان نباید این اجتماع را به حساب حمایت از خودشان بگذارند.

نماینده ولی فقیه در استان در تشریح حوادث اخیر بنیادهای مالی خطاکار را عامل اصلی نارضایتی دانست و تصریح کرد: ضروری است دولت و دستگاه قضایی در خصوص صاحبان این بنیادها و اقدامات صورت گرفته با آنها شفاف سازی کنند.

وی بیان داشت: این مجرمان با مستأصل کردن هزاران خانواده و بهم ریختن اوضاع کشور و ضرر حیثیتی به جامعه و شکستن غرور بین المللی ملت قطعا مفسد فی‌الارض هستند و باید عقوبت سنگینی متوجه آنها شود و بانک مرکزی که در نظارت قصور داشت، مثل آنها مستحق شدیدترین عقوبت است اما باز مأموریت آن تمدید شده است.

بنیادهای مالی خطاکار عامل اصلی نارضایتی مردم بود

عاملی در خصوص حذف یارانه و نرخ بنزین متذکر شد: مشخص شدن پایه حقوقی برای حدف یارانه ها موجب رفع نگرانی می شد و بهتر از اعلان حذف فله ای بود. در خصوص نرخ بنزین، اعاده کارت سوخت و تامین نیاز متعارف ملت و آزاد گذاشتن قیمت مازاد بر نیاز متعارف، هم التهاب درست نمی کرد و هم جلوی قاچاق بنزین را که در مرزهای غربی، شرقی و جنوبی صورت می گیرد، برطرف می کرد.

به گفته وی توجیه اذهان و افکار عمومی در خصوص علت و فرجام تصاعد مصرف بنزین برای مردم ضروری بود که متاسفانه صورت نگرفت.

امام جمعه اردبیل ادامه داد: تفاوت فاحش قیمت بنزین داخل و خارج باعث رونق قاچاق بنزین شده و سطح مصرف را به ۸۰ میلیون لیتر در روز رسانده و در نتیجه نه تولید پالایشگاه ها، نه پتروشیمی ها و نه واردات بنزین جوابگوی مصرف نیست و در آینده باید کل نفت استحصالی به بنزین تبدیل شود و صادرات نفت به کلی تعطیل شود.

وی با بیان اینکه البته ممانعت از این فاجعه مستلزم گرانی بنزین برای خود ملت نیست، بیان داشت: اعاده کارت سوخت و تضمین مصرف متعارف، بهترین راه برای مهار مصرف بود.

عاملی با اشاره به اهانت و غضب یک نماینده مجلس جمهوری آذربایجان به مردم این کشور که هفته گذشته با ملت ما اعلان همدردی، همکاری و نگرانی کرده بودند، از سیاست‌مداران جمهوری آذربایجان خواست حق همسایگی را ضایع نکنند و الا خود ضرر می کنند.

سیاست‌مداران جمهوری آذربایجان حق همسایگی را ضایع نکنند

وی با اشاره به دعوت این نماینده از مردم استان های آذری ایران برای احیای دموکراسی در ایران و احیای ارزش‌های سکولاریسم یادآور شد: کشوری که برای اسلام‌گراهای زندانی بیش از ۴۰۰ سال زندان بریده است، حق دعوت به دموکراسی برای کشور بزرگی مثل ایران را ندارد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: من تصمیم گرفته‌ام راجع به آذربایجان صحبت نکنم مگر اینکه آنها شروع کنند و آنها در حوادث اخیر هرچه توانستند فحش و ناسزا به مسئولان رده اول کشور و به تاریخ و مذهب و دین ما نثار کردند.

وی همچنین با اشاره به افتتاح فرودگاه پارس آباد، خواستار استمرار پروازهای این فرودگاه شد و عنوان کرد: در تقسیم اراضی پایاب سد خداآفرین در شمال استان نیز بدون تردید خود مردم و عشائر منطقه بر دیگران اولویت دارند و تحصیل کرده های عشایر می توانند شرکت های کشت و صنعت بزرگ با توانمندی های قابل توجه تشکیل بدهند.

عاملی در عین حال از اتمام ابنیه فنی جاده درام - کلور در جنوب استان تا یک سال اخیر و از افزایش بودجه این راه تا سقف ۱۲ میلیارد طی سال آینده خبر داد و افزود: از سوی مدیران استان قول داده شده که تا ۲.۵ سال دیگر این جاده بازگشایی شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۵۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداران به آلزایمری‌ها رحم نمی‌کنند | از آدم‌ربایی بیماران تا کش رفتن از حساب بانکی آنها

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر مبتلا می‌شود و در ایران نیز هر ۷ دقیقه یک نفر به جمع بیماران مبتلا به آلزایمر اضافه می‌شود که آماری تکان‌دهنده و نگران‌کننده است.

آلزایمر، یکی از شایع‌ترین انواع دمانس (اختلال شناخت و حافظه) است که در آن سلول‌های مغز به مرور زمان کارکرد خود را از دست می‌دهند و مغز به‌تدریج کوچک و کوچک‌تر می‌شود و فرد در حافظه‌ نزدیک خود با مشکلات متعددی مواجه می‌شود. اگر بیماری پیشرفت کند، فردِ مبتلا حتی در کوچک‌ترین کارهای خود مثل یادآوری دستور پخت غذاهای همیشگی، دستشویی رفتن، پیدا کردن مسیر خانه، لباس پوشیدن، حمام کردن، یادآوری کارهای روزانه مثل فیلمی که همان ساعت دیده، صحبت کردن، رانندگی، شناخت اعضای خانواده و ... ناتوان می‌شود و به این ترتیب استقلال خود را از دست می‌دهد و زندگی برایش بسیار دشوار می‌شود.

اما دشواری‌ها و مصائب افراد مبتلا به آلزایمر به همین موارد خلاصه نمی‌شود. در موارد بسیار زیادی گزارش شده که افراد سودجو از بیماری این افراد سوءاستفاده می‌کنند و به این ترتیب پول زیادی به جیب می‌زنند و به سود کلانی می‌رسند.

بیشتر بخوانید؛

تنهایی آلزایمر می‌آورد؟ ابتلا به آلزایمر از چند سال قبل خود را نشان می‌دهد؟ چرا زنان بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند آلودگی هوای ناشی از ترافیک به طور مستقیم با بیماری آلزایمر ارتباط دارد کلاهبرداری از کارت بانکی بیماران آلزایمر

موارد زیادی در خصوص سوءاستفاده از حساب بانکی یا کارت اعتباری افراد مبتلا به آلزایمر در پمپ بنزین‌ها و سوپرمارکت‌ها و جاهای دیگر وجود دارد. در یکی از این موارد، فرد مبتلا به دمانس آلزایمر هر بار برای بنزین زدن به پمپ بنزین مراجعه می‌کرد، متصدی جایگاه که می‌دانست او دچار فراموشی است و هوش و حواس درستی ندارد، به جای مثلا ۹۰ هزار تومان، از کارتش ۹۰۰ هزار تومان برداشت می‌کرد. تا این که فرزندانش متوجه شدند و از کارگر پمپ بنزین شکایت کردند و وجه اضافی را پس گرفتند. این مورد را یکی از کاربران توییتر، روایت می‌کند و می‌گوید: سال ۱۴۰۱ بود و بعد از این که متوجه این کلاهبرداری شدم، بلیت هواپیما گرفتم و به ایران آمدم و هم پول پدرم را از کارگر پمپ بنزین پس گرفتم و هم از پمپ بنزین شکایت کردم. همان روز هم برگشتم سوییس. ۳۰ میلیون تومان هزینه کردم و یک‌روزه رفتم و برگشتم اما لازم بود و متاسفم که کسانی هستند که حتی به سالمندان آلزایمر هم رحم نمی‌کنند.

همچنین خبرها و گزارش‌های متعددی از بیمارانی وجود دارد که آلزایمر پیشرفته دارند و فرزندان آنها همه اموال آنها را به نام خود می‌کنند. در یکی از این موارد، فرزندان پیرمرد مبتلا به آلزایمر که نمی‌خواستند به همسر دوم پدرشان ارثی برسد، همه اموال او را به نام خود کردند که گرچه از نظر حقوقی مشکلی ندارد اما از نظر اخلاقی و انسانی جای سؤال دارد.

تنها ۹ درصد سالمندان آزاردیده زنده می‌مانند

با آن که احترام به سالمند و مراقبت از او در فرهنگ ما بسیار پررنگ است، اما مواردی از آزار سالمندان وجود دارد که بخشی از آنها به مبتلایان به آلزایمر برمی‌گردد. آمارها حاکی از این هستند که میزان مرگ و میر در سالمندانی که مورد آزار قرار می‌گیرند، بسیار بالاتر از افرادی است که مراقبت درستی از آنان به‌ عمل می‌آید. نتایج یک پژوهش حاکی از این است که تنها ۹ درصد سالمندانی که مورد آزار قرار گرفته‌اند، زنده می‌مانند. در حالی که این عدد در سالمندانی که در شرایط مناسب نگهداری می‌شوند، به ۴۰ درصد می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند هر عملی که باعث وارد شدن صدمه جدی به فرد سالمند شود، سالمندآزاری محسوب می‌شود. برآورده نکردن نیازهای اساسی سالمندان، محافظت نکردن از او در برابر آسیب‌های احتمالی جسمی، روانی و مالی و سوءاستفاده مالی ازجمله کارهایی هستند که از مصادیق سالمندآزاری محسوب می‌شوند.

حدود ۱۰ درصد سالمندان جهان مورد آزار و سوء رفتار قرار می‌گیرند و مساله غم‌انگیز ماجرا این است که خیلی از این آزارها و سوء رفتارها از سمت نزدیکان آنها - مثل فرزندان، عروس، داماد و ... – صورت می‌گیرد. و البته تعدادی از آزارها نیز از سوی پرستاران متوجه آنها می‌شود.

از آزارهای جسمی تا کلاهبرداری‌های بزرگ

در ایران بیش از ۹ میلیون نفر سالمند زن و مرد زندگی می‌کنند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به آلزایمر هستند و نیاز به مراقبت بیشتر دارند اما خیلی از آنها مورد آزار و حتی سوء استفاده قرار می‌گیرند.

معصومه صالحی، مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران چندی پیش درباره سوء استفاده‌ها و حتی آزار دادن بیماران آلزایمری به فارس گفته بود گزارش‌هایی به دست ما رسیده که از بیماران آلزایمر برای حمل مواد مخدر استفاده کرده‌اند، یا سالمند مبتلا به آلزایمر را به استانی دیگر منتقل کرده‌اند و از او به عنوان متکدی استفاده کرده‌اند. همچنین گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد که دست و پای سالمند مبتلا به دمانس را در مراکز نگهداری از سالمندان می‌بندند و آن‌ها را کتک می‌زنند. ما نه مراکز زیادی برای نگهداری از بیماران آلزایمر داریم و نه کارکنان این مراکز تخصص کافی برای برخورد درست با آنها را دارند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در توضیح بیشتر این شرایط به همشهری‌آنلاین می‌گوید: آزارها به سالمندان از جسمی و روانی وجود دارد تا آزارهای مالی و کلاهبرداری‌های بزرگ. موردی داشتیم که شخصی فرد آلزایمر را راضی کرده بود که یک طبقه از آپارتمان دوطبقه خود را تبدیل به کترینگ کند. فرزندان این بیمار در تهران نبودند و وقتی متوجه شدند، متحمل زحمت و هزینه زیادی شدند تا بیایند و مشکل را برطرف کنند.

صالحی درباره راهکار در امان ماندن سالمندان مبتلا به آلزایمر از آزارها و کلاهبرداری‌ها و آدم‌ربایی‌ها به همشهری‌آنلاین می‌گوید: بهتر است چیپست‌های زیر پوستی برای سالمندان مبتلا به آلزایمر کاشته شود تا اگر احیانا گم شدند، از طریق این چیپست‌ها بتوان آن‌ها را پیدا کرد. همچنین خود خانواده‌ها باید مراقب سالمند مبتلا به آلزایمرِ خود باشند. مثلا در کارت‌شان پول زیادی نریزند که احتمال سوءاستفاده‌های مالی را کاهش بدهند، یا تا حد امکان آنها را تنها بیرون نفرستند.

کد خبر 839016 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها سلامت بهداشت روانی خبر مهم زوال عقل بیماری - آلزایمر

دیگر خبرها

  • بار بحران سومدیریت در مصرف بر دوش پالایش نفت بندرعباس
  • کلاهبرداران به آلزایمری‌ها رحم نمی‌کنند | از آدم‌ربایی بیماران تا کش رفتن از حساب بانکی آنها
  • وزارت‌خانه‌ها آماده‌اند اطلاعات لازم را در اختیار منتخبان مجلس بگذارند
  • پوچتینو: هواداران چلسی باید به تصمیمات من احترام بگذارند؛ استرلینگ فقط کمی بدشانس بود
  • لزوم رعایت صرفه‌جویی در مصرف بنزین در ایام نوروز
  • دولت در سال جدید به کاهش تورم و گرانی‌های افسارگسیخته توجه کند
  • درآمد قاچاقچیان سوخت ساعتی ۱۰ میلیارد تومان!/ رکورد مصرف بنزین اسفندماه شکسته شد
  • مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه درباره حوادث اخیر قم بیانیه‌ای صادر کرد
  • مرکزمدیریت حوزه‌های علمیه درباره حوادث اخیر قم بیانیه ای صادر کرد
  • بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه درباره حوادث اخیر قم