Web Analytics Made Easy - Statcounter

«پارک اعتراض» مصوبه جدید شورای شهر تهران است که می‌خواهد اعتراضات مردمی را قانونمند و بی‌دردسر کند تا جلوی موج سواری و تبدیل شدن آن به اغتشاش را بگیرد. اما این طرح از کجا آمده‌ است؟


به گزارش شریان نیوز،به نقل از مهر، جرقه اعتراضات سراسری به گرانی و موسسات مالی و اعتباری ابتدا از مشهد آغاز شد اما بعد از آن به باقی شهرها کشید و بیش از همه پایتخت را تحت تاثیر خود قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعتراضات به حقی که قشر ضعیف را به خیابان کشاند تا نارضایتی خود را نسبت به گرانی‌ها و وضع نامناسب معیشتی نشان دهد. اما اعتراضات با موج سواری ضدانقلاب به آشوب‌های خیابانی تبدیل شد تا امنیت عمومی را با مشکل روبرو کند. موج سواری که از طریق شبکه‌های اجتماعی بر شدت آن افزوده می‌شد و در نهایت موجب فیلتر دو شبکه اجتماعی پرطرفدار شد. در طول این مدت بارها این سوال مطرح شد که چگونه می‌توان اعتراضات مردمی را به نحوی مدیریت کرد که موجب دست درازی‌های ضد انقلاب نشود و هم صدای اعتراضات شنیده شود و هم جلوی آشوب‌های خیابانی و موج‌سواری‌ها گرفته شود؟

شورای اسلامی شهر تهران در آخرین جلسه خود برای رسیدگی به این موضوع طرح تازه‌ای تصویب کرد. طبق این طرح تهران نیاز به یک «پارک» یا «محلی» همیشگی برای اعتراضات مردمی دارد. محلی که مردم آن را بشناسند و هنگام اعتراض‌هایشان تنها آن‌جا را به عنوان محل تجمع انتخاب کنند و مسئولین نیز برای رویارویی مستقیم با مرد معترض به مکان موردنظر بروند. مکانی که برای اعتراضات مردمی مناسب‌سازی شده باشد و موجب تمیز دادن مردم عادی از آشوبگران خیابانی شود. کاری که مشابه آن در انگلستان وجود دارد و مردم می‌دانند برای بیان اظهارات‌شان به مسئولین و نشان دادن اعتراضات‌شان باید به «هاید پارک» بزرگ لندن بروند.

پارکی برای اعتراض و فریاد زدن

هاید پارک لندن یکی از ۴ پارک سلطنتی‌ست که وسعت به بیش از ۲۳۰ هکتار می‌رسد. پارکی که به ورودی اصلی کاخ باکینگهام نیز راه  دارد. این پارک پرسروصدا در سال ۱۵۳۶ توسط هنری هشتم تاسیس شد و مدتها به عنوان منطقه‌ای برای شکار استفاده می‌شد. بعدها نجیب زادگان انگلیسی این پارک را برای دوئل‌هایشان استفاده می‌کردند.

بعد از قرن پانزدهم سخنرانی‌ها و تظاهرات آزاد مردم تبدیل به یکی از ویژگی‌های اصلی این پارک شد. در سال ۱۸۷۲ محلی برای سخنرانی نیز در آن تاسیس شد و بعد از آن همه اعتراضات لندن در اینجا برگزار شد. بعد از قرن بیستم کنسرت‌های موسیقی اعتراضی مثل راک نیز در سطوح مختلف در این پارک برگزار شد که همچنان ادامه دارد.

لندن نشین‌ها بیش از دو قرن است که می‌دانند فریادهای اعتراض آمیزشان را کجا بزنند که هم قانونی باشد و هم شنیده شود.

مخالفان و موافقان هایدپارک در تهران

باوجود تصویب شورای شهر تهران مبنی بر اختصاص محلی برای تجمعات اعتراضی بعد از شلوغی‌های چندروز اخیر پایتخت، پیش از این «عیسی فرهادی» فرماندار تهران این پیشنهاد را مطرح کرده بود که مخالفان و موافقان زیادی اعتراض کردند.

سلیمی نمین: هایدپارک مردم فریبانه است

از جمله مخالفان این طرح «عباس سلیمی نمین» بود. سلیمی نمین که تحصیلاتش را در انگلیس انجام داده در مخالفت با طرح هایدپارک گفته بود:« هاید پارک ترفندی است که انگلیسی‌ها برای خالی کردن آدم‌ها به کار گرفته‌اند و معمولا معترضین خمار و سرمست هستند و باقی مردم معمولا آن ها را مسخره می‌کنند. و هیچ‌گاه اعتراضات جدی در آنجا برگزار نشده‌است.» سلیمی نمین در ادامه گفته بود که به جای این کار که یک فریب انگلیسی است بهتر است ظرفیت نقدپذیری را در کشور تقویت کرد و مدیران ظرفیت نقد شدن داشته باشند. اینطور نباشد که اگر دانشجویی استادش را نقد کرد برایش مشکل به وجود بیاید.»

تاجرنیا: کانالی برای آزادی

علی تاجرنیا از موافقان طرح پارک اعتراضی ست و بعد از پیشنهاد فرمانداری اعلام کرده بود که اعتراضات صنفی و سیاسی نیازی به مجوز ندارد اما متاسفانه این حق از مردم گرفته شده است و حالا هایدپارک می تواند کانالی باز کند که از آزادی هایی که قانون اساسی به آنها داده است استفاده کنند.

از مسجد سنگلج تا جلوی دانشگاه تهران

اعتراض به سبک امروز از زمان قاجار شروع شد و موارد مختلفی را در بر می گرفت. مثل اعتراض برای نان و مهمترین اعتراض آن دوره، اعتراض به توتون و تنباکو بود. آن زمان محل اجتماعات مردم مساجد بوده است و مساجدی مانند مسجد سنگلج و مسجد شاه بازار تهران بسیار مورد توجه بود. اما رفته رفته که به مشروطه میرسیم جنس اعتراضات جدیتر می شود و میبینیم که مسجد سرپولک محل تجمع و سخنرانی‌های اعتراضی است. بعد از گسترش اعتراضات شاهد این هستیم که میدان توپخانه قدیم محل اعتراضات مردمی می‌شود. به طور مثال زمان کودتای علیشاه مردم در همین توپخانه برای اعتراض دور هم جمع شدند. بعد از تشکیل مجلس، میدان بهارستان به سبب مجاورت با مجلس در زمان اعتراضات مورد توجه قرار گرفت. اما چیزی که در تاریخ کاملا معلوم است این است که محل اعتراض را هیچ‌کس تعیین نمی‌کرد. بلکه خود مردم تصمیم به این کار می‌گرفتند که کدام مکان را برای اعتراضات‌شان مناسب است.

هایدپارک لندن برای اعتراضات ساخته نشده‌است!

المان‌های هایدپارک لندن را می‌توان در «پارک شهر» و «پارک ملت» مشاهده کرد. المان‌هایی که ربطی به اعتراضات مردمی ندارد. باید به این نکته توجه داشت که خود هایدپارک لندن را هیچ مسئولی برای اعتراض تعیین نکرده و این خود مردم بودند که تعیین کردند اعتراضات‌شان را آنجا ببرند. این پارک بسیار بزرگ توسط حکومت برای مردم ساخته شد و بعدها به خواست خود مردم و به دلیل نزدیکی به کاخ باکینگهام به محل اعتراض که بخش بسیار کوچکی از پارک را تشکیل می‌دهد تبدیل شد. می‌توان گفت این پارک بزرگترین پارک عمومی لندن است که برای تفرج مردم ساخته شده است. پارک لوکزامبورگ فرانسه نیز هدیه همین ماجرا را پشت خود دارد. پارکی با جذابیت‌های توریستی که ناپلئون برای مردم فرانسه ساخت. در گذشته تهران نیز بیشتر پارک‌ها خصوصی و نیمه خصوصی داشت. اما پارک شهر اولین پارک عمومی تهران است که در سال ‍۱۳۱۵ در محله سنگلج ساخته می‌شود و در سال‌های بعد ساخته می‌شود. در دوره پهلوی دوم هم پارک ملت به عنوان پارک عمومی ساخته می‌شود. پیش از این جای مشخصی برای تفریح عمومی نبوده‌است و بعد از ساخت آن مردم برای تفریحات‌شان به آنجا می‌روند.

دسته بندیویژه های سیاسی

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۶۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تجربه راه‌اندازی پارک علم و فناوری در کشور را دارد، گفت: می‌توانیم تجارب و ظرفیت پارک علم و فناوری را برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق به اشتراک بگذاریم و ضروری است که برای عملیاتی کردن این موضوع، اجرای اقدامات پایه‌ای را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اسدی در جلسه دیدار و گفت‌وگو با دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزیر علوم عراق و هیأت همراه با رئیس و هیأت رئیسه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، از راه‌اندازی پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران در نجف‌ اشرف در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در همین راستا می‌توانیم شعبه‌ای از پارک علم و فناوری را که تمام زنجیره ارزشی و فعالیت‌های پارک را پوشش می‌دهد، در این پردیس بین‌المللی ایجاد کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت انتقال تجربه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به کشور عراق، ادامه داد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران می‌تواند در قالب کارگاه‌های یک روزه، همه فرآیندها، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات دانش‌بنیان را به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های عراق ارائه دهد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به حضور و تحصیل دانشجویان عراقی در ایران و به‌ویژه دانشگاه تهران، تصریح کرد: این موضوع فرصت مناسبی است تا از ظرفیت این دانشجویان در جهت همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق استفاده کنیم.

اسدی با اعلام عضویت و استقرار بیش از ۳۰۰ هسته فناور، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در این پارک، گفت: فراوانی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های فنی و مهندسی بیش از حوزه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: طی چند سال اخیر کوشیده‌ایم برنامه‌های حمایتی را در زمینه فناوری‌های نرم، علوم انسانی و بین رشته‌ای گسترش دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان این‌که دستاوردهای فناوران و متخصصان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران توانسته نیازهای فناورانه و نوآورانه کشور را به‌ویژه در زمان تحریم تأمین کند، افزود: نواحی نوآوری، نسل آینده پارک های علم و فناوری محسوب می‌شوند و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز با ایجاد ناحیه نوآوری تهران، حوزه فعالیت‌های خود را به فراتر از مرزهای فیزیکی پارک گسترش داده است.

اسدی، فعالیت‌های نوآورانه، فناورانه و پارک‌های علم و فناوری را جزء لاینفک نظام آموزشی دانشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: زنجیره ارزشی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان محدود نمی‌شود، بلکه مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری و شعب آن در ۱۹ دانشکده دانشگاه تهران در تلاش است تا دانشجویان حین تحصیل با مباحث فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان آشنا شده و فرهنگ کارآفرینی ترویج یابد.

وی با اشاره به امضای یادداشت تفاهم‌ میان پارک علم و فناوری با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، گفت: مطابق با این تفاهم‌نامه، پیوست فناوری و نوآوری به پروپوزال پایان‌نامه‌های دانشجویی افزوده می‌شود که می‌توان از آن در جهت سوق دادن فعالیت‌های پژوهشی به فعالیت‌های فناوری و حمایت از آنها بهره برد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت توسعه همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عراق، گفت: با توجه به اشتراکات مذهبی، سیاسی و فرهنگی بسیاری میان دو کشور می‌توانیم در راستای گسترش زمینه‌های همکاری و تداوم آن در عرصه دانش و فناوری اقدام کنیم.

اسدی، تصریح کرد: امروزه کشورهای منطقه خاورمیانه می‌کوشند تا در زمینه‌های علمی، پژوهشی و فناوری به سطوح بالایی دست یابند و زمان حاضر فرصت مناسبی است که همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری را میان دو کشور توسعه دهیم.

وی با اشاره به قدمت، جامعیت و گستردگی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، قدیمی‌ترین و بزرگترین پارک دانشگاهی کشور است و همواره تلاش بر این بوده با حمایت از حوزه‌های متنوع علمی و فناوری، مرجعیت فناوری و نوآوری خود را در کشور حفظ کنیم.

بهره‌مندی وزارت علوم عراق از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران

در ادامه این نشست، دکتر لبنا خمیس مهدی، معاون پژوهش و توسعه وزارت علوم عراق، ضمن ابراز خرسندی از حضور در پارک فناوری دانشگاه تهران، گفت: در گذشته چندین بار به‌عنوان رئیس دانشکده علوم سیاسی به ایران سفر کرده‌ام، اما توفیق حضور در دانشگاه تهران را نداشتم.

وی ادامه داد: ما در وزارت علوم از دستاوردهای متخصصان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، رشد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و آوازه علمی فناوران ایران مطلع هستیم و پیشرفت‌های شما را رصد می‌کنیم.

معاون وزیر علوم عراق با ارائه توضیحات مبسوطی از فعالیت‌ها و برنامه‌های وزارت علوم عراق، افزود: کارآفرینی و حمایت از کارآفرینان یکی از مهم‌ترین موضوعات حال حاضر عراق است و از همین‌رو اداره‌ای تحت‌عنوان حمایت از کارآفرینی در معاونت پژوهش و گسترش وزارت علوم عراق تأسیس شده است که امید می‌رود بتوانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در تعامل با وزارت محیط زیست عراق، ۸۰ طرح پژوهشی و کاربردی داریم که در جهت حل مسائل زیست محیطی به‌ویژه در نواحی کم‌آب و بیابانی تدوین، ارائه و اجرا شده و از درون این طرح‌های کاربردی ۵۳ هزار مقاله طی ۱۰ سال اخیر استخراج شده است.

معاون وزیر علوم عراق با اشاره به وجود سامانه‌ای برای ارتباط مستقیم با حوزه نخست‌وزیری، تصریح کرد: از این طریق طرح‌های کاربردی به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف جهت بهره‌برداری ارائه می‌شود.

دکتر بهاره حیدری، مشاور بین‌الملل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هم از طریق پاورپونت، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را به تفصیل و به زبان عربی معرفی و اهداف، خدمات، تاریخچه، زنجیره ارزش واحدهای مختلف، شعبات پارک، شرکت‌های مستقر، محصولات فناور و ناحیه نوآوری را تشریح کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی پارک علم و فناوری در عراق با استفاده از ظرفیت‌های پارک فناوری تهران
  • تحصن و اعتراض کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم
  • فیلم اعتراضات به سخنرانی زاکانی در شورای شهر تهران
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • تداوم اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا/ پلیس ۱۰۰ نفر را در بوستون دستگیر کرد
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • دانشجویان آمریکایی چگونه پرچم اعتراض علیه اسرائیل را جهانی کردند؟