Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرکوک به عنوان یکی از استان‌های مهم و حساس عراق در طول سالیان اخیر همواره یکی از مناطقی بوده است که گروه‌های عراقی در خصوص مدیریت آن با همدیگر اختلاف نظر داشته‌اند. بعد از 16 اکتبر و بازگشت حاکمیت دولت فدرال عراق بر این استان، اکنون شرایط جدیدی در این استان پدیدار شده است.

خبرنگار ایسنا در اربیل این موضوع را در گفت‌وگو با دلشاد انور، یکی از روزنامه نگاران بنام کرد عراقی مورد بحث و بررسی قرار داده است که مشروح آن در زیر آمده است:

بعد از 16 اکتبر که کرکوک تحت کنترل دولت مرکزی قرار گرفت وضعیت کنونی این شهر چگونه است؟

هنوز بطور پراکنده درگیری‌هایی در این شهر وجود دارد و ما شاهد ترور افراد هستیم، اما به نظر نمی رسد این وضعیت پابرجا باشد و قطعا شاهد تغییر آن خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین آنچه مهم است این است که اگر بغداد و اقلیم در خصوص مدیریت این استان به توافق نرسند قطعا وضعیت بدتر خواهد شد.


نقش حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به عنوان یکی از احزاب دارای نفوذ در این موضوع چقدر قابل توجه است؟


کردها و بخصوص اتحادیه میهنی کردستان عراق در این استان دارای نفوذ و جایگاه خاصی هستند. اتحادیه میهنی کردستان عراق هنوز امیدوار است به توافقی جامع با بغداد برای مدیریت کرکوک دست یابد از همین منظر فعلا به نوعی در استان کرکوک سرگردان است، این حزب در اتفاقات کرکوک از سوی برخی از احزاب کرد دیگر متهم به همکاری با بغداد  شده است از این رو در تلاش است بعد از توافق با بغداد و تعیین استاندار جدید این اتهام سنگین را از خود دور سازد.
چرا حزب دموکرات کردستان عراق حاضر به بازگشت به شورای استانی کرکوک و همکاری با اتحادیه میهنی کردستان عراق در راستای مدیریت بهینه شهر نیست؟

واقعیت این است که یکی از این دلایل به روابط تیره حزب دموکرات کردستان عراق با بغداد برمی گردد، بخصوص که حزب دموکرات به عنوان عامل برگزاری همه پرسی دیده می‌شود، تصمیماتی از این دست که یک جانبه و بدون در نظر گرفتن نظر بغداد اتخاذ شد. از این منظر بغداد هم حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی را عامل تنش های اخیر با اقلیم به شمار می آورد. در این شرایط هم حزب دموکرات کردستان عراق تمایلی برای بازگشت به کرکوک ندارد و هم بغداد مانع بازگشت این حزب است. ضمن اینکه نباید از یاد ببریم هنوز حزب دموکرات کردستان عراق دارای اختلاف نظرهایی با اتحادیه در خصوص مدیریت استان است لذا شاید این وضعیت تا انتخابات بعدی عراق ادامه داشته باشد.

گفته می شود حزب دموکرات کردستان عراق برای تعیین استاندار با اتحادیه میهنی به توافق رسیده است؟
 

بلی این حزب منعی برای تعیین آقای خالد شوانی به عنوان استاندار ندارد.
 

چه قدر این توافق جدی است؟


هنوز بر این باور هستم که حزب دموکرات سرگرم یک بازی سیاسی با اتحادیه میهنی در کرکوک است. از یک سو به اتحادیه در این استان نیاز دارد چون بعد از 16 اکتبر این حزب دیگر جایگاه سابق را ندارد و از سوی دیگر در صورت شکست کردها در این استان می‌خواهد اتحادیه را به عنوان عامل اصلی بحران معرفی نماید.
اخیرا دبیر دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در سخنانی اظهار داشت آرای اتحادیه در این استان در انتخابات پیش رو در عراق ریزش خواهد داشت این موضوع چقدر جدی است؟
 

آرای کردها قطعا ریزش خواهد داشت چرا که در انتخابات قبلی اعراب سنی پراکنده بودند و این بار حویجه آزاد شده و قطعا آنها با سنگینی بیشتری وارد انتخابات خواهند شد و از سوی دیگر ترکمان‌ها نیز همان موضع را اتخاذ خواهند کرد. نتیجه اینکه آرای کردها با این شرایط ریزش خواهد داشت.

یعنی کردها همان 8 کرسی کنونی را در انتخابات پارلمانی عراق بدست نخواهند آورد؟


بدون شک کردها همان 8 کرسی را بدست نخواهند آورد چرا که کردها در انتخابات پیش رو پراکنده هستند. ضمن اینکه توان اداری برای استفاده از آن به نفع خود را ندارند همزمان رقبای قدرتمندی در کرکوک دارند که دارای حامیان داخلی و خارجی هستند.


نفوذ و جایگاه اتحادیه میهنی کردستان عراق می تواند به عاملی در راستای حل مشکلات کنونی کرکوک تبدیل شود؟
این حزب تلاش زیادی کرد با اعراب سنی و ترکمان‌ها در خصوص تعیین استاندار جدید به توافق برسد اما نتوانست دستاوردی داشته باشد. گفتنی است اعراب سنی تمایل دارند استاندار موقت کنونی که عرب سنی است بر مسند قدرت باقی بماند و ترکمان‌ها هم دارای اختلافات داخلی هستند.

اتحادیه میهنی کردستان عراق در شرایط کنونی می‌کوشد حزب دموکرات را برای تشکیل شورای استانی و تعیین استاندار قانع کند. همزمان باید تاکید کنم که بغداد هم به تنهایی نخواهد توانست استان را مدیریت کند بخصوص که بافت قومی و مذهبی در استان (اعراب سنی در غرب کرکوک، ترکمان‌های شیعی مذهب در جنوب استان و کردها در شمال و شرق کرکوک) این اجازه را نمی‌دهد جریانی به تنهایی بتواند مدیریت استان را در دست داشته باشد.


هنوز در خصوص بازماندگان داعش اخبار ضد و نقیضی می شنویم این بحث چقدر جدی است؟


حضور داعش در کرکوک در حجم آنچه گفته می‌شود نیست. تیم‌های مخفی وابسته به داعش البته تحرکات پراکنده‌ای در مناطقی چون حویجه و ریاض دارند و دست به راهزنی و ربودن و ترور افراد می زنند. البته اگر دولت عراق جدی‌تر رفتار نکند تحرکات آنها بیشتر خواهد شد.
دلیل حضور این نیروهای پراکنده داعش هم به این برمی گردد که مناطقی از استان کرکوک مانند حویجه بطور کامل پاکسازی نشدند. گروه "پرچم سفیدها" نیز ترکیبی از بازماندگان داعش و بعث هستند هرچند در میان آنها کرد هم وجود دارد اما تعداد آنها کم است. این گروه اکنون سرگرم سازماندهی مجدد خویش هستند و به باور من دنبال فرصتی برای ابراز وجود می باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۷۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است

ایسنا/کردستان استاندار کردستان گفت: توفیق در تحقق شعار سال مستلزم ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است.

 اسماعیل زارعی کوشا امروز شنبه (۸ اردیبهشت‌ماه) در نخستین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به اینکه در هر جلسه شورای برنامه ریزی استان ۲ دستگاه اجرایی گزارش برنامه و اجرای کار خود را باید ارائه دهند، اظهار کرد: اجرای مصوبات شورای برنامه‌ریزی استان کردستان و لزوم مشارکت در جلسات آن برای همه‌ی دستگاه‌های اجرایی ضروری است.

وی، در ادامه جهش تولید را تکلیفی دانست که رهبری بر عهده همه گذاشتند، افزود: توفیق در تحقق شعار سال مستلزم ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است.

استاندار کردستان مطالبه تحقق شعار سال از سوی همه را یک وظیفه مهم ذکر کرد و ادامه داد:تحقق شعار سال بی شک جز با مشارکت مردم اتفاقی نمی افتد لذا باید به این مساله هم توجه اساسی شود.

وی تاکید کرد که جهش تولید فقط یک فرایند کمی نیست، بلکه این مهم شامل کیفیت هم می شود به عنوان مثال در بخش کشاورزی افزایش کیفیت در کشت و تولید محصولات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد.

 استاندار کردستان، با اشاره به اینکه برنامه های رشد تولید باید براساس شاخص عددی مشخص باشد، خاطرنشان کرد: در امر تولید فرمانداران و بخشداران با توجه به ظرفیت موجود در منطقه و با مشارکت دادن مردم در راستای افزایش تولید و ثروت اقدام کنند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • لحظۀ حملۀ پهپاد ناشناس به میدان گازی کورمورِ کردستان عراق
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره « تیک تاک » کشته شد
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • تضمین امنیت سرمایه گذاری و غذایی از اثرات بارز رفع تداخلات است
  • سلبریتی عراقی تیک‌تاک به ضرب گلوله کشته شد | عکس
  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • توفیق در تحقق شعار سال نیازمند ایجاد فضا برای ارائه ایده و طرح از سوی مردم است
  • ام فهد، زن مشهور عراقی کیست و چرا کشته شد؟