Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-25@15:10:03 GMT

یامچی قطب پسته آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۵۷۵۳۱

یامچی قطب پسته آذربایجان شرقی

بخش یامچی شهرستان مرند بعوان قطب تولید پسته در استان آذربایجان شرقی می باشد که در حال حاضر بیش از 290 هکتار از اراضی باغی شهرستان بدان اختصاص یافته که از این میزان حدود 80 درصد متعلق به بخش یامچی می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه تحلیلی خبری پیام مرند، بخش یامچی شهرستان مرند بعوان قطب تولید پسته در استان آذربایجان شرقی می باشد که در حال حاضر بیش از 290 هکتار از اراضی باغی شهرستان بدان اختصاص یافته که از این میزان حدود 80 درصد متعلق به بخش یامچی می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محصول با ارزش هم همانند بسیاری از محصولات کشورمان مشکل بسته بندی مدرن و مشتری پسند، در پسته یامچی نیز قابل مشاهده است و بخشی از دسترنج باغداران بدین ترتیب در حاشیه بازار  عاید دلالان میشود.

 

در این خصوص رضایی بخشدار یامچی از اشتغال ۵۰۰ نفر در باغات پسته این بخش خبر داد و گفت: طرح فرآوری و بسته بندی این محصول در منطقه یامچی در اولویت قرار گرفته است تا این محصول ویژه ، به قیمت واقعی خود به فروش برسد.

 

کشت محصولات کشاورزی مناسب هر منطقه که با عنوان الگوی کشت مطرح میشود امروزه از مباحث نوین و بسیار مهم روز در علم کشاورزی می باشد که در مورد پسته با توجه به شرایط خوب آب هوایی و زمینهای کشاورزی در بخش یامچی شهرستان مرند ، باغات این منطقه برای کشت ارقام  اکبری ، احمدآقایی ، کرامتی ، کله قوچی و اوحدی از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردار است.

 

مدیر جهاد کشاورزی مرند در همین رابطه گفت: با توجه به وضعیت کیفی زمین برخی از مناطق ضلع غربی شهرستان مرند از نظر شوری که هدایت الکتریکی (EC) بالایی دارد اراضی زیر کشت پسته  سال آینده حدود ۳۰ هکتار افزایش خواهد یافت.    رحمانی افزود: یکی از اصلی‌ترین رویکردهای کنونی دولت تغییر الگوی کشت برای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌ های گیاهی مقاوم تر به شرایط کم آبی در منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار قرار گرفته است.     گفتنی است بخش یامچی در شمال غربی شهرستان مرند با وسعتی حدود ۸۵۰ کیلومترمربع واقع شده است و بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای دو دهستان ذوالبین و یکانات می باشد که دارای ۳۱ آبادی که ۲۸ آبادی دارای سکنه و ۳ آبادی خالی از سکنه می باشد. انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۷۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر منیری در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه در شهرستان بستان آباد سالانه بیش از یک هزار تن قارچ دکمه‌ای تولید می‌شود گفت: با توجه به ارزش غذایی خوبی که در این محصول وجود دارد و همچنین ظرفیت مناسب قارچ برای جایگزین شدن گوشت به عنوان یک پروتئین، تولید این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با بیان اینکه تولید قارچ کسب‌وکاری است که از بهره‌وری بالایی برخوردار است، اضافه کرد: براساس آمارهای موجود برای تولید یک کیلوگرم قارچ به کمتر از ۲۰ لیتر آب نیاز است. با توجه به اینکه تولید قارچ خوراکی در فضای بسته و مدیریت‌پذیری انجام می‌شود، باعث افزایش تولید در واحد سطح، اشتغال‌زایی بالا، تولید در تمام فصول سال و گردش سرمایه با توجیه اقتصادی قابل قبول است.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان ۴ واحد تولید قارچ دکمه‌ای صنعتی و بیش از ۳۰ واحد تولید خانگی فعال وجود دارد افزود: شهرستان بستان آباد بدلیل آب و هوای خاص خود (تابستان‌های خنک و اقلیم مناسب کشت و پرورش قارچ خوراکی) و نزدیکی به مرکز استان و شهرستان‌های همجوار از لحاظ بازار مصرف، مناسب تولید قارچ است.

کد خبر 6086094

دیگر خبرها

  • حفاران تونل در کوه برای کشف عتیقه در عجب شیر دستگیر شدند
  • اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد
  • کشف حدود ۶ هزار ماینر غیرمجاز در آذربایجان شرقی
  • رتبه نخست بستان آباد در تولید قارچ دکمه‌ای در آذربایجان شرقی
  • یک شهرستان جدید به کشور اضافه شد | ترکمانچای کجاست و چرا شهرستان شد؟
  • کشف حدود ۶ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز در آذربایجان شرقی
  • بخش ترکمانچای آذربایجان شرقی شهرستان شد
  • خروش آبشار شیرلان از دل کوه‌های هریس + فیلم
  • ترکمانچای شهرستان شد
  • لایروبی ۱۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار آذربایجان شرقی