Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > شهری - همشهری آنلاین:
احمد مسجد جامعی گفت: بنای ساختمان پلاسکو با بسیاری خلاف‌های آشکار در قوانین شهری آن زمان و حال، اتفاق افتاده بود.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران که صبح جمعه ٢٢ ديماه مقارن با ايام سالگرد حادثه پلاسکو به همراه جمعى از مديران شهردارى منطقه، تعدادی از استادان و پژوهشگران معمارى و شهرسازى و بافت تاریخی لاله زار و خبرنگاران، از این منطقه بازدید کرد، با بیان این مطلب گفت: ساختمان پلاسکو در یکی از ارزشمندترین مناطق تاریخی تهران بدون رعایت اصول و ضوابط ساختمان سازی و با تکیه بر روابط و رانت ساخته شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی اضافه کرد: بنای ساختمان پلاسکو با بسیاری خلاف‌های آشکار در قوانین شهری آن زمان و حال، اتفاق افتاده بود و پس از فاجعه پلاسکو و از بین رفتن این ساختمان، بر شهرداری و کلیه نهادهای مسئول فرض است اشتباهات گذشته که موجب تضییع حقوق شهر و شهروندان به ويژه حقوق مالكانه كسبه و صدمه خوردن بافت تاریخی و ارزشمند این محله است تکرار نشود و تا حد ممکن جبران گردد.

مسجد جامعی افزود: عدم رعایت ارتفاع مجاز در یک منطقه تاریخی، عدم رعایت ضوابط اشراف و عدم رعایت ضوابط مربوط به سطح اشغال، از مهمترینِ این بی‌قانونی‌ها بوده که لطمات بسیاری را به ارزش تاریخی محل و آرامش و رفاه ساکنان منطقه وارد کرده بود. این بی‌قانونی‌ها همچنین در ساختمان آلومینیوم و بعدها حتی در ساخت پاساژ فردوسی هم دیده می‌شود. گویا در مقابل هجوم نیات سوداگرانه، زندگی مردم و بافت شهرى و تاریخی و آرامش و كيفيت زندگى مردم کوچکترین ارزشی نداشته است.

او با اشاره به اینکه خانه پیرنیا (مشیرالدوله)، کلیسا و مدرسه ژاندارک و دهها بنای تاریخی دیگر از جمله بناهای ارزشمند منطقه مسکونی و فرهنگى و تاريخى پيرامون پلاسكو بوده‌اند، خواستار توجه جدی به این هماهنگى با اين رويكرد شهرى در ساخت و سازهاى جديد از جمله این ساختمان شد.

مسجدجامعی تاکید کرد که البته مهمترین حقی که باید مورد توجه قرار گیرد حق مالکیت صاحبان کسب و کارهایی است که دارایی خود را در آتش سوزی از دست داده‌اند و احقاق این حق با در نظر گرفتن حقوق طبیعی و قانونی دیگر ساکنان این محله و نیز با در نظر گرفتن بافت تاریخی ارزشمند این محله منافات ندارد.

مسجدجامعى با اشاره به گلایه همسایگان پلاسکو و از جمله ساکنان "كليساىِ دیرِ ژاندارک" از مشرف بودن پنجره هاى ساختمان سابق پلاسکو به محوطه زندگی آنها، گفت فرصتی برای تصحیح خطای مدیران شهری گذشته فراهم آمده است و در ساخت دوباره این بنا هم ملاحظات قانونی رعایت شود.

براي تماشاي تصاوير اين گزارش اينجا را كليك كنيد

در همین زمینه: ردپای تجارت در خانه امین الضرب ایجاد فضایی در شهر برای گفت‌وشنود جایکا و اطلاعات مسجدجامعی درباره زلزله معرفی پنج نامزد نهایی مستندنگاری جایزه ادبی جلال

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۵۷۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)

عصر ایران ؛ فرزانه احمدی _ یک گروه از خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از آثار تاریخی اصفهان بازدید کردند تا اثرات فرونشست را بر آن ببینند. یک شکاف بزرگ درست کف یکی از صحن‌های مسجد سید درست شده است که نسبت به دو سال قبل بیشتر پیش رفته است. شکاف ادامه پیدا کرده تا به جاهای دیگر مسجد هم برسد، به خصوص به سقف و دیوارها.

گزارش را اینجا ببینید

علاوه بر آن مسجد جامع عباسی و مسجد و بازار علیقلی آقا هم وضع بهتری ندارد. ترک‌ها و شکاف‌های بزرگ بر سقف و دیوار مسجدها دیده می‌شود. فرونشست در اصفهان نامتقارن است یعنی دو طرف بنا به یک اندازه در زمین فرو نمی‌رود. به همین دلیل خطر فروریختن بیشتر می‌شود.

در بعضی جاها دیوار را  طوری درگیر کرده‌ که مجبور شده‌اند وصله پیله‌اش کنند. در مسجد جامع عباسی ستون‌ها چرخیده‌اند و این می‌تواند باعث شکاف در گنبد و ریزش بنا شود.

کارشناسان فعال در این حوزه می‌گویند می‌توان با نصب دستگاه میزان تغییر در آثار را اندازه گرفت اما گویا اداره میراث فرهنگی اصفهان در این حد هم با همراهی نداشته است. این در حالی است که به گفته کارشناسان اگر نمی‌توان جلوی برداشت بی‌رویه آب را گرفت، می‌توان ایجاد شکاف و ترک را در آثار تاریخی کنترل کرد،

اما گویا مسوولان میراث فرهنگی اصفهان در این زمینه آنطور که باید تلاش نکرده‌اند. اداره میراث فرهنگی اصفهان باید بیشتر از قبل به این آثار رسیدگی کند.

سوال این است که دیوارها و سقف‌ها تا کی می‌توانند سر پا بمانند؟ هیچ کس نمی‌تواند دقیق بگوید چقدر برای نجات این آثار  وقت هست؛ برای نجات این آثار و البته نجات اصفهان. هر چقدر آب بیشتری از چاه‌ها بکشند، عمق ترک‌ها بیشتر می‌شود و زندگی در این شهر خطرناک‌تر. باز و بسته شدن زاینده‌رود هم فقط کار را بدتر می‌کند. باید این رودخانه همیشه جریان داشته باشد و جلوی برداشت‌های اضافه از رودخانه و چاه‌ها گرفته شود.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: زاینده‌رود چند روزه به درد هیچ‌کس نمی‌خورد / همه ناراضی و معلوم نیست کی از این وضعیت راضیست (فیلم) مدیریت ناهماهنگ در زاینده‌رود/ ممکن است آبی که از دریای عمان می‌رسد به رودخانه نرود/ مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود (فیلم)

دیگر خبرها

  • تهدید زوال باغ ملی گیاه‌شناسی بر اثر توسعه شهری نامتوازن
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • تغییر معماری تاریخی اصفهان برگرفته از روحیه انسان‌ها
  • فیلمی از مسجد وکیل بازمانده‌ای از دوران زندیه
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • راهکارهای مبارزه با آلودگی صوتی در شهرها