Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛  می دانستید رعایت نکات تغذیه ای در کنار به کارگیری اصول بهداشتی به بهبود هر چه سریعتر زخمها کمک شایانی خواهد کرد؟

بیشتر زخمهایی که در بدن افراد سالم ایجاد می شوند، در صورتی که تمیز و به دور از آلودگی نگه داشته شوند، سریعتر بهبود می یابند. اما زخمی که در بدن یک فرد دیابتیک یا فردی با مشکلات انعقادی خون و یا افراد مبتلا به زخم بستر،ایجاد می شود، جدی تر بوده و اغلب برای بهبودی کامل نیازمند مراقبتهای پزشکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا زخم بدن این افراد به دلیل شرایط بدنی و عوارض بیماری ممکن است هفته ها و یا ماهها زمان ببرد تا کاملا بهبود یابد. بنابراین به دلیل اینکه بدن برای درمان این زخمها نیازمند انرژی، ویتامین، مواد معدنی و پروتئین بیشتری است، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب و غنی از مواد مغذی ذکر شده در بهبودی هر چه سریعتر آنها بسیار تاثیرگذار خواهد بود. پنج رهنمود غذایی زیر بدین منظور توصیه می شود:

مصرف کالری مناسب

گام اول، مصرف میزان کالری مناسب از یک رژیم غذایی مغذی است. این مقدار کالری باید از طریق رژیم غذایی شامل مقدار کافی پروتئین، میوه، سبزیجات، لبنیات و غلات موجود در وعده های غذایی اصلی یا میان وعده ها تامین شود تا بتواند انرژی لازم جهت ترمیم و بهبود نواحی آسیب دیده و زخمها را فراهم کند.

بیشتربخوانید :  اثر شگفت‌انگیز عسل در بهبود زخمهای بدخیم

مصرف پروتئین کافی

مصرف مقدار کافی پروتئین عامل مهم دیگری در زمینه بهبود زخمهاست. سعی کنید هر وعده غذایی اصلی شما در طی روز حاوی ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین، و هر میان وعده حاوی ۱۰ تا ۱۵ گرم پروتئین باشد. یک قطعه مرغ آب پز شده، گوشت قرمز و یا یک تکه ماهی به وزن تقریبی ۹۰ تا ۱۰۰ گرم، دارای ۲۵ تا ۳۰ گرم پروتئین است که میزان پروتئین لازم در هر وعده غذایی را تامین خواهد کرد. یک عدد تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و حدود ۳۰ گرم پنیر، هر کدام دارای ۶ تا ۷ گرم پروتئین هستند و یک فنجان شیر یا ماست کم چرب نیز حاوی ۸ گرم پروتئین است که مصرف این مواد نیز به عنوان میان وعده پروتئین لازم برای بدن را فراهم خواهند کرد.

مصرف آب کافی

با نوشیدن مقدار کافی آب و نوشیدنی های بدون قند و طبیعی مانند چای، قهوه، آب میوه و شیر بدن خود را آب رسانی کنید. این کار از خشکی پوست جلوگیری کرده و به التیام سریعتر زخمها کمک می کند.

مصرف ویتامین لازم

بعضی از زخمها ممکن است برای بهبودی نیاز بیشتری به برخی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشند. در این صورت باید پس از مراجعه به پزشک و یک متخصص تغذیه از میزان ویتامین و مواد معدنی لازم جهت بهبود کامل زخم، آگاهی یافته و طبق تجویز آنها از مکملهای مناسب در کنار رژیم غذایی استفاده کنید.

- برای افراد دیابتیک، که به علت عدم کنترل بیماری دچار زخم دیابت- که معمولا در پاها ایجاد می شود و هفته ها و یا ماهها بهبودی آنها طول می کشد- شده اند کنترل سطح قند خون یکی از بهترین راه های جلوگیری و درمان این زخمهاست. این افراد برای کنترل سطح قند خون خود باید حتما با مشورت پزشک تحت درمانهای دارویی با داروهای کاهش دهنده و تثبیت کننده قند خون قرار گیرند.

منبع: سلامت آنلاین

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۱۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش باکتری‌های مفید روده با اجزای زیست فعال کینوآ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  تحقیقات اخیر تغذیه‌ای با استفاده از کینوآ کشف کرده‌اند که ترکیبات زیست فعال آن می‌توانند بر تولید اسید‌های چرب با زنجیره کوتاه در بدن تأثیر بگذارند و pH روده را تغییر دهند، که هر دو تعیین‌کننده‌های مهمی در سلامت روده هستند. سلامت میکروبی روده تأثیرات عمیقی بر خطر و پیشرفت بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های عصبی و سرطان دارد. گردآوری و بحث در مورد تحقیقات در مورد سلامتی و مزایای بالینی کینوآ می‌تواند پزشکان، افراد آگاه به سلامت و محققان آینده را از راه‌های بهینه برای استفاده از این گیاه طبیعی، ایمن و مقرون‌به‌صرفه آگاه کند.

مطالعات قبلی روی موش‌ها نشان داده‌اند که مکمل‌های کینوآ به طور مستقیم با افزایش تنوع میکروبی روده ارتباط دارد. مطالعات همچنین نشان داده اند کینوآ سازوکار برخی ویتامین‌ها را بهبود می‌بخشد و چرخه آمونیاک را تغییر می‌دهد. با این حال، هنگام تصمیم گیری در مورد مقدار مکمل باید احتیاط کرد.


مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که پروتئین‌های کینوآ حاوی پیش‌ساز‌های پپتیدی امیدوارکننده متعددی هستند. در حالی که سازوکار اثر آنها ناشناخته باقی مانده است، نشان داده شده است که این پیش ساز‌ها به طور قابل توجهی فشار خون برخی نمونه‌ها را کاهش می‌دهند، بنابراین کاربرد آنها در تحقیقات قلبی عروقی برجسته می‌شود. این مزایای سلامتی فراتر از مدیریت فشار خون است، زیرا برخی از مطالعات کاربرد‌های پروتئین کینوآ را در سرطان روده بزرگ نشان می‌دهند.

کینوآ گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است. کینوآ گیاه بومی‌کوه‌های آند در بولیوی، شیلی و پرو، بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا۳ است. این گیاه قدمتی بیش از پنج‌هزار سال دارد. در دهه اخیر کینوآ به عنوان یکی از دانه‌های باستانی و جایگزین سالم‌تر و جذاب‌تر گندم شناخته شده‌است. فیبر موجود در کینوآ باعث بهبود هضم غذا و باعث سلامتی دستگاه گوارش می‌شود. گلوتامیک اسید موجود در کینوآ در معده به گلوتامین تبدیل و باعث سلامت مخاط معده می‌شود. مقادیر بالای فیبر موجود در کینوآ به بهبود حرکات روده کمک می‌کند وباعث پیشگیری و درمان یبوست می‌شود. کینوآ، گیاهی مقاوم به شرایط کم‌آبی و شوری است. تحقیقات نشان داده‌است که ۱۰۰ گرم کینوآی خام در روز منبع غنی برای پروتیین، فیبر غذایی، ویتامین ب و مواد مغذی معدنی است. به تازگی در یک مطالعه منتشر شده در نشریه Frontiers in Nutrition، محققان اثرات مفید کینوآ و ترکیبات زیست فعال آن، به ویژه اثرات آن بر میکروب‌های روده را بررسی کردند.

دیگر خبرها

  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان در معرض اضافه وزن و چاقی
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • چالش‌هایی که در روزه‌ داری با آنها مواجه می‌شویم/ چگونه مشکلات گوارشی را کاهش دهیم؟/ دلایل بروز یبوست و نحوه پیشگیری از آن در افراد روزه‌ دار
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم/ چگونه مشکلات گوارشی را کاهش دهیم؟
  • چالش‌هایی که با روزه‌داری مواجه می‌شویم
  • وضو داروی بی‌حالی برای روزه‌داران
  • افزایش باکتری‌های مفید روده با اجزای زیست فعال کینوآ
  • ۳ عدد خرما برای افطار کافی است
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟