Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@03:37:17 GMT

بهینه سازی تولید بذر سیب زمینی در اردبیل

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۶۱۸۴۱

‍‍‍‍‍‍

سالانه بین 600 تا 850 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل تولید می شود و این استان با تولید حدود یک چهارم تا یک پنجم سیب زمینی کشور، جزو سه استان اصلی تولید کننده این محصول به شمار می رود.
تولیدات استان اردبیل تنها به محصول نهایی سیب زمینی محدود نمی شود بلکه این استان قطب تولید بذر سیب‌زمینی در کشور به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای تولید بذر سیب زمینی در ابتدا ریز غده های سیب زمینی (مینی تیوبر) تولید می شود. این ریز غده ها از کشت بافت سیب زمینی در محیط های کشت ویژه به صورت کاملا ایزوله و عاری از آلودگی های مختلف تولید می شوند و پس از یک مرحله کشت مجدد، سیب زمینی به دست آمده به عنوان بذر مادر برای کاشت در مزارع استفاده می شود.
در چند سال اخیر گام‌های بلندی برای تولید بذر مادری سیب‌زمینی در استان اردبیل برداشته شده است به طوری که این استان یکی از مراکز پیشرو در تولید و عمل‌آوری بذر سیب زمینی در کشور است .
 
تحقیقات پیشرفته تولید بذر سیب زمینی
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل از انجام تحقیقات پیشرفته درباره سیب زمینی و تولید دو میلیون عدد بذر مینی تیوبر (ریز غده) در استان خبر داد.
داود حسن پناه با اشاره به ادامه تحقیقات در خصوص افزایش ضریب تکثیر بذرهای سیب زمینی تولید شده و پائین آوردن هزینه تولید در این ارتباط افزود : مینی تیوبر ریز غده‌های حاصل از کشت بافت سیب‌زمینی است که در آزمایشگاه‌های کاملا ایزوله و عاری از هرگونه آلودگی‌های مختلف تولید می‌شود که می تواند بذر پایه سیب زمینی کاران را تامین و کشور را از واردات بذر سیب زمینی بی نیاز کند.
وی  با یادآوری اینکه استان اردبیل یکی از استانهای مهم کشور در زمینه تولید سیب زمینی است افزود: در این استان سه شرکت تولید ریزغده سیب زمینی فعالیت می کنند که این سه شرکت می توانند سالانه بیش از دو میلیون بذر ریز غده سیب زمینی تولید کنند. با این حال به دلیل بالا بودن نیاز کشور به بذر سالم سیب زمینی ضروری است که این میزان تولید را بیشتر کنیم .
این پژوهشگر با بیان اینکه بذور سیب زمینی تولید شده در استان اردبیل عاری از هرگونه عامل بیماریزا است افزود : در تامین بذر وارداتی بیم از بیماری و آلودگی بذر وجود داشت که با تامین بذر در داخل کشور نیاز سیب زمینی کاران به صورت کامل تامین خواهد شد.
حسن پناه تصریح کرد: با تحقیقات انجام شده، به جای کشت مستقیم گیاهچه ها در گلخانه از میکرو تیوبرهایی که به صورت آزمایشگاهی پرورش یافته اند برای کشت استفاده می شود که بذور مینی تیوبر (ریز غده) بدست آمده از این گلخانه ها پس از تکثیر به صورت بذر الیت و سوپر الیت در اختیار زارعین قرار می گیرند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: در چند سال اخیر در خصوص تولید مینی تیوبر تحقیقات زیادی انجام شده است از جمله به جای استفاده از بستر پیت ماس که نوعی خاک برگ وارداتی است، از  بسترهای بومی استانی که خیلی ارزان قیمت تر است استفاده کردیم که برای تولید مینی تیوبرهایی که ضریب تکثیر بالایی دارند به خوبی جواب داد.
وی تصریح کرد: پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می‌باشد که بیشتر در کشورهایی مانند استونی و لیتونی تولید می‌شود. این خزه‌ها جمع آوری شده و در طی فرایندی آماده سازی و بسته بندی می‌شوند و خاک برگ تولید شده از آن تا ضمن داشتن PH خنثی تا  بیست برابر وزن خود آب جذب می‌کند. با این حال ما برای پایین آوردن هزینه تولید بذر سیب زمینی در استان ، به جای استفاده از خاک برگ های وارداتی ، از خاک برگ های ابداعی باکیفیت که در داخل خود استان تولید شده بود استفاده کردیم.
این پژوهشگر ادامه داد: به غیر از تغییر بستر کشت، تحقیقاتی درباره مواد غذایی و روش آبیاری در خصوص تولید ریز غده های سیب زمینی انجام شده است و علاوه بر اینکه به جای فرآیند کنترل بیولوژیک بذر در گلخانه از میکرو مینی تیوبرهای تولید شده در استان برای تولید ریز غده و بذر سیب زمینی استفاده کردیم.
حسن پناه اظهار کرد: بذرهای سیب زمینی که با تغییر شیوه های تولید و با هزینه کمتر در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته است به خوبی جواب داده است. 
 
بالا بودن محصول دهی بذرهای تولید شده
علی اردبیلی مدیر یکی از سه شرکت تولیدکنندگان بذر سیب‌زمینی در استان با بیان اینکه پیش از این کشاورزان استان مجبور به واردات بی‌رویه بذر سیب‌زمینی از کشورهای خارجی مثل آلمان بودند گفت: خوشبختانه در سالهای اخیر  اردبیل با تولید بذر سیب‌زمینی سبلان به عنوان بذر ملی توانسته است موفق عمل کند به طوری که استاندارهای جهانی نیز بذر تولیدی استان را تأیید می‌کنند.
وی با خاطرنشان کردن اینکه از هر بوته مینی‌تیوبر تولید شده در استان ، 45 بذر مادری مینی‌تیوبر تولید می‌شود اضافه کرد: تولید مینی‌تیوبر یک کار فنی پیچیده است و بعد از چند سال تلاش و جرأت و توان پژوهشگران و محققان استان طبق استاندارد جهانی در حال انجام است .
مینی‌تیوبر تولید شده در گلدان‌ها در اندازه‌های درشت و با تغذیه مناسب از یک وضعیت رشد مناسب برخوردار هستند که برخی از تولیدکنندگان ما با استفاده از این بذر حتی 48 تن در هکتار نیز سیب‌زمینی تولید کرده‌اند.
در حالی که به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از 30 درصد از بذور سیب زمینی تولید شده در اردبیل به سایر استان‌ها صادر می‌شود ، انتظار می رود با انجام حمایت های بیشتر ، میزان تولید بذر مرغوب سیب زمینی در استان اردبیل افزایش یابد و شاهد صادرات بذرهای تولید شده در استان به خارج از کشور باشیم.    * یاشار پورمجید کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۱۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل

نوبخت اژدری گفت: سال زراعی جاری با وجود سرمازدگی شدید مزارع غلات استان در اسفندماه و شیوع آفات و امراض از جمله شته روسی، از لحاظ تولید محصول استراتژیک گندم سال پربرکتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل میانگین برداشت گندم در مزارع آبی استان اردبیل را بیش از ۴.۴ تن اعلام کرد و افزود: این امر بیانگر نقش کلیدی و ارزشمند محققان و به خصوص توصیه‌های فنی همکاران اجرایی در مدیریت زراعت و مدیریت‌های شهرستان‌ها در افزایش عملکرد این محصول در واحد سطح است.

به گفته او، در سال‌های گذشته میانگین برداشت گندم در اراضی دیم این استان فقط ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار بود ولی با مکانیزه شدن این اراضی و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، هم‌اکنون متوسط برداشت محصول گندم در اراضی دیم استان از مرز ۲ هزار کیلوگرم در هر هکتار فراتر رفته است.

اژدری لازمه پایداری در خودکفایی گندم را مکانیزه کردن تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۵ درصد از کشت این محصول در داخل استان به صورت مکانیزه بوده و تنها ۱۵ درصد به صورت سنتی انجام می‌گیرد که می‌بایست بساط این میزان کشت سنتی نیز جمع شود.

او اظهار کرد: اجرای مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی و کشت غلات می‌تواند علاوه بر کاهش ضایعات، موجب افزایش عملکرد محصولات زراعی، ایجاد اشتغال بیشتر، توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد امنیت غذایی شود.

اژدری بیان کرد: توجه به مسائل اساسی در کشت گندم نظیر کشت در زمان مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین از موارد ضروری است که خودکفایی کشور در تولید گندم را پایدار می‌کند و ما برای حفظ خودکفایی گندم و سپس صادرات این محصول، هیچ راهی جز حرکت به سمت این راهبردها نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه تحقق خودکفایی در تولید گندم را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان حوزه کشاورزی از طریق معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به آفات و امراض و سازگار با شرایط آب و هوایی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • بیش از پنج هزار خودرو در استان اردبیل دو گانه سوز شد
  • خدمات سئو سایت
  • مقاوم سازی بیش از ۴ هزار واحد مسکن روستایی
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • افزایش ظرفیت و بهینه‌سازی پست برق فوق توزیع شوشتر
  • پیش‌بینی تولید ۶۰۰ هزار تن گندم در استان اردبیل