Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@07:36:11 GMT

حسادت در بستر سیاسی ظهور و بروز می‌یابد

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۶۲۳۰۴

حسادت در بستر سیاسی ظهور و بروز می‌یابد

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سکوت و خانه نشینی امیرمومنان علی(ع) برای حفظ حرمت پیامبراکرم(ص) و ثبات جامعه اسلامی بود، گفت: حسادت اگر بستر سیاسی پیدا نکند بروز پیدا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسمی که در حسینیه فاطمةالزهرا(س) برگزار شد، گفت: پیامبراکرم(ص) در زمان حیات مبارکشان از پایگاه سیاسی محکمی برخوردار نبودند چرا که در غدیر خم برای ایشان سخت بود جانشین خود را به مردم معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جامعه اسلامی در آن دوران از نظر سیاسی ظرفیت آن را نداشت که امیرمومنان علی(ع) را به عنوان جانشین بپذیرد بر همین اساس پیامبراکرم(ص) از گفتن این امر الهی تردید داشتند از این رو خداوند به پیامبراکرم(ص) فرمود: ای محبوب من اگر این امر را ابلاغ نکنی رسالت تو کامل نخواهد شد گویا چیزی ابلاغ نکردی؛ زمانی که پیامبر(ص) در غدیر خم این امر الهی را ابلاغ کردند دسته‌ای از حاضران که جلو بودند بلند شده و به عقب جمعیت رفتند و این حرکت زشتی بود که باعث شد پیامبر(ص) سخنان خودشان را قطع کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به کلام امیرمومنان علی(ع) مبنی براینکه هر کینه‌ای که قریش به پیامبر(ص) داشت درباره من اجرا کرد، اظهار داشت: این مشکل نشان می‌دهد که اصل کینه‌ها نسبت به پیامبر(ص) بوده است. قریش با حضرت رسول از نظر دینی مشکل نداشتند بلکه از نظر سیاسی با ایشان مشکل داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: دلیل اینکه قریش حقد و کینه خودشان را به امیرمومنان علی(ع) نشان دادند ولی به پیامبر(ص) آشکار نکردند این بود که جو آن زمان در دست پیامبر(ص) بود اما بعد از رحلت ایشان، غاصبان خلافت جو را تغییر دادند. برخی اقدامات سیاسیون به این دلیل است تا جو را بشکنند برای مثال آنانی که خود در اوج انتقاد هستند و ابراز می‌کنند که باید همه مورد انتقاد قرار گیرند.

وی با بیان اینکه حسادت اگر بستر سیاسی پیدا نکند بروز پیدا نمی‌کند، گفت: طلحه و زبیر حسادت داشتند ولی بستر سیاسی وجود نداشت تا حسادتشان ظهور و بروز یابد تا اینکه معاویه با نوشتن یک نامه آنها را گمراه کرد.

استاد دانشگاه ادامه داد: در عرصه سیاست درست و غلط بودن سخن مهم نیست بهره برداری از آن کلام دارای اهمیت است. زمانی که شما می‌بینید یک سیاستمدار صحبت می‌کند ابتدا باید اغراض آن را دنبال کنید. حضرت آقا در رحلت مهدوی کنی فرمودند این یک سیاستمدار صادق بود؛ ما سیاستمداران دیگر هم داشتیم اما ایشان هرگز درباره آنان چنین نفرمودند. خوب است به این مهم که سیاستمداران با چه سخنانی می‌توانند یک جامعه را به آشوب بکشانند با اینکه خودشان مسؤولیت دارند نیز توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: سکوت و خانه نشینی امیرمومنان علی(ع) بعد از رحلت رسول خدا این بود تا کینه‌ها و حقدهایی که در دلها وجود داشت پنهان بماند که مبادا ثبات جامعه اسلامی متزلزل و احترام پیامبراکرم(ع) خدشه دار شود.

پایان پیام/487

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال

  به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، سید صولت مرتضوی امروز در مراسم اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به واحد‌های برتر که با حضور مدیران عامل کارخانه‌ها، فعالان اقتصادی و جمعی از کارگران و کارآفرینان استان تهران برگزار شد، افزود: امسال روز کارگر و معلم با هم عجین شده‌اند، باید بگویم هم کارگران معلم هستند و هم معلم‌ها کارگر. معلم در کسوت تعلیم و تربیت است و کارگر علاوه بر این کسوت‌ها در بخش تولید و رونق نیز فعال است.   وی گفت: موضوع کار و تولید یکی از مولفه‌های بزرگ در تکریم بشریت است. در احکام و آموزه‌های دینی ما به این موضوع اشاره شده آن گوهر گران‌بهایی که جایگاه انسان را رفعت می‌بخشد، سعی، تلاش و کوشش است.    وزیر کار افزود: مقام معظم رهبری امسال به منظور ایجاد استقلال، شعار سال را جهش تولید با مشارکت مردم انتخاب کردند. گرچه مخاطب شعار ایشان آحاد مختلف جامعه مانند مدیران، فرهنگیان و کارفرمایان هستند، اما مخاطب اصلی، جامعه کار و تولید است.   مرتضوی تاکید کرد: کشور‌هایی که به استقلال برسند در تمام مولفه‌های حاکم و رایج بر مدیریت کلان جهان اثرگذار هستند. بعضی از کشور‌ها دارای استقلال سیاسی و برخی دارای وابستگی سیاسی هستند. برخی‌ها استقلال اقتصادی و برخی وابستگی اقتصادی دارند.   وزیر رفاه گفت: اثرگذاری استقلال سیاسی برای هر قومی زمانی در جهان موثرتر خواهد بود که توام با استقلال اقتصادی باشد. در دهه گذشته رهبر انقلاب به موضوع استقلال اقتصادی به مبحث رشد و جهش تولید و اقتصاد مقاومتی پرداخته‌اند. امسال نیز بر جهش تولید نیز تاکید کردند و در ملاقاتی که به مناسبت روز کارگر با ایشان داشتیم فرمودند که جهش از رشد متفاوت است. جهش یعنی چند گام بلند برداشتن و سیر صعودی سپری کردن.   وی افزود: ما در اجرای فرمان رهبر انقلاب باید به این موضوع توجه کنیم. اکنون استقلال سیاسی کشور ما در کره زمین زبانزد است. استقلال فرهنگی ما بی‌نظیر است و در حوزه استقلال اقتصادی هم گام‌های بلندی برداشته‌ایم، زیرا این کشور ۴۰ سال با تحریم‌ها مواجه بوده است. اما اکنون در بخش‌های مختلف حوزه نرم‌افزار و سخت افزار ما پیشرفت‌های بسیار وسیعی را داشته‌ایم.   وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: البته این پیشرفت‌ها کفایت نمی‌کند و باید هر روز بهتر از روز گذشته باشیم.

دیگر خبرها

  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • وزیر کار: جامعه کار و تولید مخاطب اصلی شعار سال
  • طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • آیت‌الله کعبی: طرح نور باید با قاطعیت تداوم پیدا کند
  • کرسی جامعه اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری افزایش پیدا کرد
  • طرح نور با رعایت ظرافت ها و مراقبت های لازم استمرار یابد
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد