Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرک دامداران زاهدان که در حاشیه این کلان شهر قرار دارد، با وجود مشکلات معیشتی و بهداشتی در وضعیت بسیار بدی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، اگر قصد خرید دام سبک و سنگینی داشته باشید حتما باید به منطقه شهرک دامداران وارد شوید، شهرکی که در حاشیه شهر زاهدان قرار دارد و مسیر ورودی آن آغشته به زباله های خانگی و دامداری های صنعتی و غیر صنعتی است که در این منطقه دپو شده اند و چهره ای بسیار زشت و ناپسندی را برای هر ببننده ای به وجود می آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به خشک سالی های اخیر و متعاقب آن خشکی پهنه تالاب هامون که منبع تغذیه بسیاری از دام های سبک و سنگین در منطقه سیستان  بود، بخشی از جمعیت ساکن در این خطه از استان به خصوص حاشیه این تالاب بین المللی به سمت شهرها و خصوصا زاهدان آمدند و در مناطقی به مثل شیرآباد، بابائیان، غریب آباد و دیگر نقاط حواشی این شهر ساکن شدند.

به دنبال ایجاد مشکلات بهداشتی حادی که در اثر زندگی دامداران در همان مکانی که دام های شان نگهداری می شوند مشکلات بهداشتی برای کل شهر زاهدان به وجود آمد به طوری که در اوایل سال 70 استاندار وقت سیستان و بلوچستان اقدام به ساخت شهرک گاو داران جهت اسکان دامداران حواشی شهر زاهدان کرد.

در اوایل ساخت تاسیسات و احداث ساختمان در این شهرک قرار بود این محل فقط برای نگهداری دام ها استفاده شود و محل سکونت دامداران در همان حواشی شهر باشد اما به دنبال بروز مشکلات رفت و آمد دامداران بین شهر و شهرک دامداران و اینکه رفت و آمد آنها نیز هزینه بر بوده و از سوی دیگر باید زنان و دختران آنها در کار خدمات رسانی به دامها و تولید شیر و غیره به آنها کمک می کردند مجبور به اقامت در کنار دام های خود شدند و بالاخره اینکه طولی نکشید صدها خانوار و دامدار خانه های خود را به شهرک دامداران انتقال داده و دولت نیز برای بچه های آنها دبستان و مدرسه راهنمایی تاسیس کرد.  در حال حاضر هر خانواده دامدار در محل نگهداری دام خود ساختمانی هر چند محقر برای سکونت ساخته و به همراه دام در یک محیط زندگی می کنند.

براساس مشاهدات عینی خبرنگار ما، معابر شهرک دامداران زاهدان انباشته از کود و فاضلاب حیوانات است به طوری که در بعضی معابر به علت انباشت توده های کود دیوار خانه ها دیده نمی شود.

به دلیل محدود بودن حیاط خانه ها که در هر حیاط چند گاو، گوسفند و بز و یا طیور نگهداری می شوند، آب های راکد شستشوی ظروف خانه ها و فاضلاب گاوها در سطح منازل آنها پخش و بخشی از آب های متعفن به معابر سرازیر می شود و براین اساس وضعیت بد بهداشتی این شهرک برای همگان قابل مشاهده است و کسی نمی تواند آن را منکر شود.

معابر این شهرک اکثرا خاکی است و در هنگام وزش توفان در این منطقه که در طول سال پیش از صد روز بادهایی با سرعت 80 تا 120 کیلومتر می وزد ذرات کود معلق در هوا مشکلاتی را برای ساکنین این منطقه و مناطق حاشیه شهرک دامداران به ویژه چند واحد تولیدی شیر و مواد غذایی از جمله نان، کلوچه و آبنبات که در حدود 500 متری شهرک دامداران فعالیت می کنند به وجود می آورد. در بعضی روزها که شدت توفان زیاد است، گردوخاک به همراه ذرات کود سطح خورشید را می گیرد و ذرات معلق در هوا به سر و صورت رهگذران و ساکنان این شهرک می خورد به طوری که بعضا دامداران قادر به دوشیدن شیر گاوها نیستند و دو سه روز کار خدمات رسانی به دام ها تقریبا نیمه تعطیل است.

در ایام بهار و ماه های اول تابستان هجوم مگس ها، پشه ها و حشرات موذی که در لابه لای کود حیوانات رشد و نمو می کنند زندگی ساکنان شهرک را مختل می کند.

از هر کوچه و معبری که گذر کنیم، در کنار جاده اصلی و کنار منازل، لاشه حیواناتی مانند گاو و گوسفند و سگ را می بینی که بوی تعفن آن همراه با بوی فاضلاب روان در کوچه ها، شرایط بسیار ناخوشایند و غیربهداشتی را برای ساکنانش به وجود آورده است، جالب این که ساکنان این شهرک نیز گویی تلاشی برای پاکیزگی محل زندگی شان، از خود نشان نمی دهند.

به دلیل وجود لاشه حیوانات در کوچه پس کوچه های این شهرک، اینجا محل تجمع سگ های ولگرد شده است.
به گفته برخی از ساکنان شهرک، متأسفانه هیچ کدام از مسئولان بهداشتی به شهرک دامداران سرکشی نکرده اند تا در جریان مشکلات بهداشتی آنها و طرز زندگی شان در میان کوهی از کودهای دام و لجن ها و لاشه های متعفن اطراف خانه ها قرار گیرند.   بسیاری از کودکان در این منطقه تنها بازی و تفریحشان بالا رفتن و سرخوردن از کود دام ها و موشکافی و پاره پاره کردن لاشه های گاو، گوسفند و بازی با لوله های آزمایش آلوده باشد، کودکان اینجا دلشان می خواهد حداقل یک تاب داشته باشند تا خود را با اشیایی که بوی تعفن می دهد، سرگرم نکنند.

این شهرک نیازمند توجه و اقدامات لازم توسط مسئولان مربوطه است و امیدواریم مسئولان کمی به این شهرک رسیدگی کنند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۲۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهورزان جنوب کرمان با موتور سیکلت به روستا‌ها می‌روند

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: یکصد و یک دستگاه موتورسیکلت با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال ویژه بهورزان مراکز بهداشت و درمان تابعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت واقع در جنوب استان کرمان خریداری و توزیع شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو علی اصغر خیرخواه رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت،با اشاره به اهمیت فراهم کردن، زمینه ارائه خدمات بهداشتی به دلیل وسعت حوزه فعالیت این دانشگاه اظهار داشت: یکصدو یک دستگاه موتورسیکلت با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال ویژه بهورزان مراکز بهداشت و درمان تابعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت واقع در جنوب استان کرمان خریداری و توزیع شد.

وی با بیان اینکه بهورزان نقش اساسی در ارائه خدمات بهداشتی در نظام سلامت را ایفا می‌کنند، افزود: این موتور سیکلت‌ها در راستای ارائه خدمات به مردم منطقه به بهورزان بر اساس اولویت‌های در نظر گرفته شده واگذار می‌شود.

خیرخواه با بیان اینکه ۴۲۸ خانه بهداشت و۴۸ پایگاه سلامت در جنوب کرمان فعال است، تصریح کرد: براساس اینکه بهورزان برای انجام وظایف بهداشتی مانند بازدیدها، مراقبت‌ها و سایر وظایف در روستا‌های محل خدمت نیازمند وسیله نقلیه هستند این موتورسیکلت‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: خانه بهداشت‌های با فاصله دور از روستا‌های تحت پوشش، مناطق با جاد‌های صعب العبور، جمعیت پراکنده، خانه بهداشت تازه تاسیس و یا مستهلک بودن، موتور سیکلت‌های قبلا واگذار شده در اولویت توزیع قرار دارند.

دیگر خبرها

  • انجام بیش از ۵ هزار نظارت بهداشتی در طرح سلامت نوروزی تاکنون
  • شلیک بیش از ۲۰ موشک از لبنان به شهرک‌های صهیونیستی
  • کتابخانه مرکزی شهر ایلام بزرگترین پایگاه فرهنگی، اما فاقد امکانات است
  • بهورزان جنوب کرمان با موتور سیکلت به روستا‌ها می‌روند
  • حزب الله لبنان: جنایت‌های رژیم صهیونیستی بی پاسخ نخواهند ماند
  • چرا در سال گذشته بیشترین حجم خرید ملک در سرخرود انجام شده است؟
  • کشف ۱۸۸ کیلو گرم مواد غذایی فاسد در فیروزکوه
  • حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک مرکز درمانی در جنوب لبنان
  • حزب‌الله: جنایت «الهباریه» بی‌پاسخ نخواهد ماند
  • حمله اسرائیل به جنوب لبنان/ چند تن در یک مرکز شهید شدند + فیلم