Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@02:19:26 GMT

'آچمز' برجامی ترامپ- حشمت‌الله فلاحت پیشه*

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۶۲۵۹۶

'آچمز' برجامی ترامپ- حشمت‌الله فلاحت پیشه*

هدف ترامپ از نوع تصمیماتی که در دو حیطه تمدید تعلیق تحریم‌ها و تأیید پایبندی ایران به برجام اتخاذ می‌کند بیش از هر چیز آن است که در عین آنکه برجام به عنوان عاملی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جلوگیری از تحقق ادعای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باقی بماند؛ مانع از انتفاع ایران از برجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس چنین سیاستی است که حتی تمدید تعلیق تحریم‌ها در عمل با اعلام تحریم‌ها علیه شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی ایرانی از سوی امریکا همراه می‌شود. تحریم‌هایی که بر اساس ادعاهای تروریستی، حقوق بشری و موشکی مطرح می‌شود تا جمهوری اسلامی ایران کماکان در کانون هدف باقی بماند.
اما چرا رئیس جمهوری امریکا نمی‌تواند به طور کامل زیر تعهد کشورش به برجام بزند؟ دلیل اصلی این است که می‌داند اگر این کار را انجام بدهد تنها می‌ماند و کشورهای اروپایی حتماً با او همراهی نخواهند کرد. زیرا اروپایی‌ها برای ماندن به پای برجام دلایل متعددی دارند.
دلیل نخست اروپایی‌ها یک دلیل سیاسی است. اروپا می‌داند که برجام نخستین دستاورد دیپلماتیک اتحادیه اروپایی در دوران بعد از 1990 میلادی در میان موضوعات مختلفی مانند فلسطین، بالکان و... است که اروپایی‌ها ورود کردند اما شکست خوردند، اما حضور آنها در مذاکرات هسته‌ای در نهایت به یک توافق منتهی شد. به همین دلیل آنها از نظر سیاسی می‌خواهند که این توافق حفظ شود تا اتحادیه بتواند خود را در عرصه تحولات دنیا به اثبات برساند.
دلیل دوم دلیلی امنیتی است. کشورهای اروپایی می‌دانند که اگر ایران نبود، داعش به مرزهای اروپا می‌رسید. برای همین نمی‌خواهند که رابطه مثبت با ایران آسیب ببیند و ایران در مناسبات خارجی خود به سیم آخر بزند. زیرا در این صورت دیگر خاکریزی در مقابل عوامل ضدامنیتی منطقه غرب آسیا وجود نخواهد داشت.
دلیل سوم اقتصادی است. ایران در قالب برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده است که 200 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند و 50 درصد این رقم یعنی 100 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که با موافقتنامه‌های تجاری با کشورهای اروپایی تأمین شود. چنان که قراردادهایی را که با فرانسه و ایتالیا بسته شد شاهد بودیم. اروپایی‌ها ضمن اینکه اوضاع و تحولات اقتصادی دنیای عرب را کاملاً متزلزل می‌دانند، روی بازار 80 میلیونی ایران حساب باز کرده‌اند.
دلیل چهارم اهمیت استراتژیک ایران در بازار انرژی است. ایران در شاهراه انرژی دنیا قرار دارد و اروپایی‌ها در حوزه انرژی بویژه در مقابل روسیه و بعد از مسائل کریمه و بالکان خطوط ناامنی دارند. لذا سعی دارند مناسبات انرژی خاصی را با ایران داشته باشند. این دلایل درکنار هم باعث می‌شود که اروپایی‌ها کماکان از برجام حمایت کنند و می‌دانند که ترامپ اگر برجام را بهم بزند، بهترین شرایطی که پیش خواهد آمد، شکل‌گیری کره شمالی جدیدی است، کما اینکه ایران نسبت به کره شمالی از توان بسیار بالاتری برای برهم زدن معادلات برخوردار است.
با وجود این واقعیت‌ها، ترامپ به‌دلیل مواضع شدید ضد برجامی در دوران انتخابات ریاست جمهوری و تمایل به گریز از تصمیم‌های کارشناسی، درصدد خروج از برجام است. ولی ساختار واقع بینی دیپلماسی امریکا که اطرافیان رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز در شمار آن هستند؛ او را از اعلام این تصمیم هیجانی و نامنطبق با منافع امریکا برحذر می‌دارند. حال باید دید ترامپ برای گریز از این «آچمز دیپلماتیک» امروز چه موضعی اعلام می‌کند.
*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی
منبع: روزنامه ایران 23/10/1396
پژوهشم**1197**

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۲۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی از سفر قریب‌الوقوع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران خبر داد.

به گزارش میزان، محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار میزان درباره سفر مدیرکل آژانس، گفت: گروسی به‌زودی به ایران سفر می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: من همیشه این موضوع را صراحتا بیان کردم که گزارش‌های گروسی به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل دو بخش دارد: یک بخش درباره برجام و بخش دیگر درباره پادمان و ان‌پی‌تی؛ روابط ما در بخش پادمان و ان‌پی‌تی برقرار است، دوربین‌های آژانس نصب هستند و آن‌ها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آن‌ها نسبت به عملکرد ما به روز است؛ ضمن اینکه بازرسان آژانس نیز مستقر هستند و رفت‌وآمد دارند.

معاون رئیس‌جمهور درباره بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۲۰ بازرس تایید شده آژانس وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در رفت‌وآمد هستند و حسب موضوع و برنامه توافقی به‌صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته ایران بازدید می‌کنند؛ بخش اصلی موضوع که ما در بیانیه اسفند سال ۱۴۰۱ با گروسی تفاهم کردیم، این بود که مبنای ما ان‌پی‌تی و پادمان است و هرگونه ناهماهنگی را که برای تداوم دانش آژانس بر فعالیت هسته‌ای خدشه‌دار شود، نمی‌پذیریم؛ ما در این زمینه تعامل داریم.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم به برجام مربوط است، تصریح کرد: در بخش برجامی ما تابع قانون راهبردی هستیم و فعالیت ما در قانون راهبردی هم در چارچوب پادمان است؛ گزارش‌های سه ماه یک‌بار و شش ماه یک‌بار که آژانس به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل می‌دهد، درباره انطباق یا عدم انطباق با برجام است؛ ما طبق قانون اقدام راهبردی به لغو تحریم‌ها متعهد هستیم و، چون طرفین غربی برجام به تعهداتشان عمل نکردند، این شرایط به وجود آمده است؛ در صورتی که آن‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند، ما هم به تعهدات برجامی در موضوع بند‌های دارای محدودیت عمل می‌کنیم؛ اکنون هم ما طبق مواد ۲۶ و ۳۶ برجام و طبق همین مفاد برجام به همین تعهدات خود عمل می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره با اشاره به گفته اخیر گروسی درباره اینکه با وجود غنی سازی در سطح بالا از سوی ایران، این بدان معنا نیست که این کشور سلاح هسته‌ای تولید می‌کند، گفت: نکته حائز اهمیت درباره اظهارات گروسی این است که وی گفت که ما در ایران حضور داریم و بازرسان ما در ایران فعالیت می‌کنند و تعاملات برقرار است؛ در پی سفر گروسی به ایران تنظیمات را با وی مشخص خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • فلاحت زاده: امیدوارم بگذارند استقلال قهرمان شود
  • نتانیاهو در موقعیت آچمز
  • عملیات وعده صادق آمریکا را آچمز کرد؛ پایان افسانه گنبد آهنین اسرائیل
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • کاریکاتور/ کامرون با سوالی دربارۀ ایران آچمز شد
  • عطا الله مهاجرانی: در حمله موشکی ایران هدف اصلی پایگاه «نواتیم» بود
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران