Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دوشنبه هفته گذشته بود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور با حضور در وزارت اقتصاد، دستور داد تا سود سهام عدالت به حساب مشمولان واریز شود. موضوعی که حداقل، وعده‌اش تا پایان شهریورماه با مردم بسته شده بود و به دلیل عدم برگزاری به موقع برخی مجامع شرکت های مشمول سهام عدالت، کار تا دی ماه، به تعویق افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک روز بعد یعنی سه‌شنبه نوزدهم دی ماه بود که میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی با حضور در جمع خبرنگاران، جزئیات بیشتری از ارایه سود سهام عدالت را مطرح کرد و البته به این نکته اشاره کرد که از صبح همان روز، واریز سود به حساب مشمولان آغاز شده است. در واقع، از روز قبل یعنی دوشنبه، هجدهم دیماه، سود سهام عدالت به حساب بانک های عامل واریز شده بود و سازمان خصوصی‌سازی، کار را به صورت کامل انجام داده بود؛ اما بخش عملیاتی یعنی واریز سود به حساب مشتریان به دلیل برخی مسائل فنی و اینکه دستگاه های خودپرداز به خاطر مراجعات مردم دچار مشکل در پاسخگویی به نیازهای روزانه مراجعان نشود، به تدریج واریز شد.

اکنون اما ۵ روز از آغاز توزیع سود سهام عدالت از سوی بانک ها می‌گذرد و هنوز مشمولانی که کدشبای برخی از بانک ها را اعلام کرده‌اند، سود خود را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که انتظار این چنینی برای دریافت مبلغی اندک که حداقل ۲۶۶۰۰ تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان است، چندان خوشایند نیست و به نظر می‌رسد که بانک ها باید هر چه سریعتر، پرداخت سود سهام عدالت را به کام مردم شیرین کنند.

تمام اینها در شرایطی است که به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، ۱۲۰۰ میلیارد تومان از ۳۸۰۰ میلیارد تومان به حساب بانک ها واریز شده تا در مرحله اول، یک سوم مجموع سود سهام عدالت هر مشمول را به حساب او واریز نمایند. بر این اساس یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر نرخ رسمی سود بانکی را همان ۱۰ درصد سپرده کوتاه مدت بانکی در نظر بگیریم، اکنون حداقل ۱۲۰ میلیارد تومان سود برای بانک ها در این دوره ۵ روزه لحاظ شده است که به نظر می‌رسد انصاف نیست که برخی بانک ها به دلیل در گردش نگاه داشتن این پول، نسبت به عدم واریز سود سهام عدالت اقدام کنند.

گزارش‌های میدانی از برخی بانک هایی که هنوز اقدام به پرداخت سود سهام عدالت نکرده اند نشان می‌دهد که شعب، در پاسخ به مراجعات مردم، به این نکته بسنده می‌کنند که از طرف شعب مرکزی بانک باید پول به حساب ها واریز شود و این کار ربطی به شعب ندارد.

این درحالی است که قرار است تا پایان سال ۲۶۰۰ میلیارد تومان دیگر هم به حساب مشمولان واریز شود تا سود سهام عدالت آنها برای سال مالی ۹۵ تکمیل شود. حال باید منتظر ماند و دید که مرحله بعدی تقسیم سود چه زمانی صورت می‌گیرد و رفتار نظام بانکی در پرداخت این سود چگونه خواهد بود.

منبع: مهر

401

حسن روحانی سهام عدالت سود سهام عدالت بانک سازمان خصوصی سازی نظام بانکی

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۳۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

مجید عشقی درباره واریز سود سهام عدالت گفت: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کنیم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در برنامه صف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس به سوالاتی پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲، به واسطه اتفاقاتی که افتاد سال سختی برای بازار سرمایه بود. در طول دو سال و نیم گذشته سعی شده که بسترسازی لازم برای جذب سرمایه به بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران انجام شود و تلاش شد افرادی که در صف مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی بودند بررسی و پاسخگویی شوند که اکنون این صفوف پایان پیدا کرده و به درخواست‌ها به روز پاسخ داده می‌شود.

او افزود: سال گذشته علیرغم تلاطم در بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت‌ها به صورت خرد برای تامین مالی حضور پیدا کردند. بورس به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مصادیقی است که می‌تواند شعار سال و مشارکت مردم را تحقق بخشد. مشارکت مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذی نفع هستند. برای ایجاد این مشارکت نیازمند اعتمادسازی هستیم. اگر میخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم باید مفروضاتی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آن‌ها پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و تمام دستگاه‌ها باید کمک کنند که اعتماد با تصمیمات به موقع به بازار سرمایه بازگردد.

عشقی ادامه داد: موردی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری هم به آن اشاره نمونده اند، بحث تصدی گری دولت و دخالت دستگاه‌های دولتی در شرکت هاست که مخاطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می‌کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه‌های اقتصادی هم ضربه جدی به بنگاه‌ها می‌زند و سرمایه گذاری در این شرکت‌ها با مخاطره روبرو می‌شود. در حال حاضر طیف وسیعی از ابزار‌ها و صندوق‌ها در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا نسبت به ریسکی که تمایل دارند سرمایه گذاری انجام دهند.

او در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که تاکنون در بورس متضرر شده اند گفت: از سال ۹۹ تاکنون تورم تجمیعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده، اما قیمت سهم‌ها تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط اوج در سال ۹۹ است. سهامداران سبد خود را با اوج سال ۹۹ مقایسه می‌کنند که باید بگوییم همچنان جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع این مسئله است که سودآوری شرکت‌ها به واسطه افزایش قیمت‌های سمت بهای تمام شده، کاهش پیدا کرده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به رخداد‌های اخیر گفت: رخداد‌های سیاسی در کل دنیا روی بازار‌های سرمایه اثر می‌گذارد و در بازار ما هم این اتفاق طبیعی بود و در بازار هیجان ایجاد شد. به همین دلیل سازمان بورس برای آنکه از حق سهامدار دفاع کند و معاملات تحت تاثیر هیجانات نباشد، دامنه نوسان برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم‌ها چه در کشور ما چه در کشور‌های دیگر مسبوق به سابقه است. روز گذشته و امروز معاملات متعادل بود و التهابات کنترل شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و دامنه نوسان عادی بازمی گردیم.

عشقی در خصوص واریز سود سهام عدالت گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت‌ها افتاده، باعث شد شرکت‌ها مرتکب تخلف شوند و در پایان سال نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودهارا جمع آوری کنیم و باقی مانده سود سهام عدالت را پرداخت کینم. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجرا شدن است که سواد مالی و اقتصادی به صورت پایه‌ای به دانش آموزان آموزش داده می‌شود که البته در کوتاه مدت نتایج آن حس نخواهد شد.

دیگر خبرها

  • مرحله سوم سود سهام عدالت در راه است
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود
  • خبر مهم عشقی درباره زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت
  • سهامداران عدالت بخوانند | جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد
  • سود سهام عدالت در این تاریخ واریز می‌شود
  • چرا سود سهام عدالت سه مرحله‌ای شد؟ برای دریافت سود به سایتی مراجعه نکنید | سهامداران برای آگاهی بیشتر با این شماره تماس بگیرند
  • جزئیات جدید از واریز سود سهام عدالت
  • چشم‌انتظاری سهامداران عدالت برای دریافت مرحله سوم سود/ چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟
  • خبر خوب درباره مرحله جدید واریز سود سهام عدالت