Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس اتاق بازرگانی همدان گفت: نوسان نرخ ارز بر اقتصاد ملی ، تاثیر منفی بر شاخص‌هایی نظیر سرمایه گذاری، نرخ رشد تولید و اشتغال دارد. به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، علی اصغر زبردست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان همدان در خصوص تاثیر عرضه و تقاضا بازار در قیمت ارز اظهار کرد: نرخ برابری پول ملی با پول‌های خارجی، مانند هر بازار دیگر تابع عرضه و تقاضاست که به چندین متغیر مرتبط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس اتاق بازرگانی همدان با تقسیم بندی متغیر‌های موثر بر برابری ارز‌ها به دو بخش داخلی و خارجی بیان کرد: عامل داخلی موثر در برابری نرخ ارز از یک چشم انداز قدرت اقتصاد ملی است؛ که خود دربردارنده چندین متغیر دیگر است. ثبات سیاسی و اقتصادی، وجود شفافیت و رقابت اقتصادی، حاکمیت قانون و رعایت اصول حکمرانی مطلوب، سیاست‌های پولی و مالی و مواردی از این دست در ذیل فاکتور توان اقتصاد ملی قرار می‌گیرند.

وی افزود: عوامل خارجی دخیل در تعیین نرخ ارز نیز عمدتا به وضعیت اقتصادی هر کشور، اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان، رویکرد‌های اقتصادی بین المللی و موارد مشابه وابسته است و تمام این فاکتور‌ها مکانیسم عرضه و تقاضا و قیمت ارز‌های خارجی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

زبردست با اشاره به نوسانات بازار و نگرانی سرمایه گذاران تصریح کرد: نوسان نرخ ارز بر اقتصاد ملی پیش از همه نشان‌دهنده عدم ثبات و نگرانی بازیگران اقتصادی از سمت و سوی اقتصاد است که در عمل تاثیر منفی بر شاخص‌هایی نظیر سرمایه گذاری، نرخ رشد تولید و اشتغال دارد. با این حال تثبیت دستوری نرخ ارز نیز نه فقط امکان‌پذیر نیست؛ بلکه حتی در صورت امکان، تاثیرات منفی آشکاری به همراه دارد.

رییس اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه نرخ دلار را دستوری نمی‌توان کاهش داد، اذعان کرد: به همین سبب نرخ برابری ارز‌ها باید تابعی از عرضه و تقاضا در بازار باشد و کشور‌های مختلف به جای تلاش برای تثبیت یا بالا و پایین کردن دستوری ارز، باید مجموعه سیاست‌هایی را به کار ببندند تا اقتصاد ملی آن‌ها رشد کند. برای مثال در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ به دلیل سیاست شعاری و هیجانی و تهاجمی دولت وقت و همراهی دیگر نهاد‌های تصمیم گیر، ناگهان نرخ ارز در بازار تا سه برابر افزایش یافت و تاثیرات مخربی بر اقتصاد به جا گذاشت که ترمیم آن‌ها به سال‌ها زمان و سیاست مدبرانه و همراهی همه ارکان کشور نیاز دارد.

وی با اشاره با توسعه روابط بین المللی بر ثبات بازار تاکید کرد: بهترین راهکار برای جلوگیری از نوسانات مخرب نرخ ارز، پیگیری سیاست توسعه همه جانبه کشور و بهبود روابط خارجی و اقتصادی با جامعه بین المللی است. به طور قطع حمله به سفارت‌های خارجی و تزریق التهاب و نگرانی در تریبون‌ها، هیچ کمکی در این زمینه نمی‌کند.

زبردست با بیان اینکه روابط سیاسی مناسب، لازمه اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: باید توجه داشت که تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند بهبود رابطه با دنیا است، بنابراین افزایش تولید داخلی اگر بدون امکان صادرات انجام شود، منجر به پر شدن انبار‌ها و ورشکستگی تولیدکنندگان می‌شود. آنچه در حال حاضر به آن نیاز داریم و اولویت حیاتی ماست، پرهیز از منازعات کلامی با جامعه بین الملل و محروم کردن تولیدکنندگان و صادرکنندگان از بازار‌های بین المللی است.

رییس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه دونرخی بودن نرخ ارز به اقتصاد کشور آسیب می‌زند، افزود: دو نرخی یا چند نرخی بودن ارز یا هر کالای دیگر منشا فساد و رانت است، بنابراین نهاد‌های قدرتمند می‌توانند با نفوذ و لابی، به ارز‌های ارزان قیمت دست یافته، و آنرا در بازار غیر رسمی به بهای بالاتر بفروشند.

زبر دست در پایان با بیان اینکه ثبات اقتصادی در گروه مشارکت مردم و سایر نهاد‌ها با یکدیگر است، گفت: حاکم شدن مکانیسم بازار و عرضه و تقاضا بر نرخ ارز لازم و ضروری است، اما پیش از همه باید ثبات سیاسی و دیپلماتیک و اقتصاد توسعه محور را در دستور کار قرار داد که مستلزم اجماع داخلی و کمک سایر قوا و دستگاه‌ها به دولت و بخش خصوصی است.   منبع:باشگاه خبرنگراران جوان

انتهای پیام/   خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۴۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟
  • معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد