Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار آذربایجان‌شرقی به همراه شهردار تبریز، از محل بازآفرینی و احیای مسجد سیدالساجدین علیه‌السلام (میلّی سابق) بازدید کرد.     به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مجید خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی و ایرج شهین‌باهر شهردار تبریز در این بازدید، ضمن آشنایی با پیشینه تاریخی این مسجد، بر لزوم بازسازی آن مطابق اصالت تاریخی مسجد تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

     در این بازدید که مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان نیز حضور داشت، مقرر شد طرح‌‌های به جا مانده از مسجد، استخراج، مطالعه و بنای تاریخی آن مطابق طرح معماری و نقشه‌های موجود در سازمان اوقاف بازآفرینی شود.      مسجد سیدالساجدین علیه‌السلام با مساحت ۲۷۶ مترمربع، در خیابان دارایی دوم و نزدیک مسجد صاحب‌الامر(عج) واقع شده است. این مسجد، از مساجد مهم تبریز، مربوط به دوره افشار است که با توجه به واقع‌شدن تبریز در مسیر جاده ابریشم، محل وحدت شیعیان، اهل تسنن و کلیمیان بوده‌است. احتمال می‌رود بنای تاریخی این مسجد، مربوط به سال‌های پس از دوره صفوی و زمان حکومت نادرشاه افشار باشد. نام میلّی (میله‌دار)، به علت وجود گلدسته‌های میل‌مانند آن است.      این مسجد شاید یکی از مهم‌ترین و در عین حال، منحصربه‌فردترین مساجد ایران و جهان اسلام و نماد اتحاد دو مذهب مکتب اهل‌بیت‌(ع) و اهل تسنن در شهر تبریز بوده‌است. وجود گلدسته‌های بلند به عنوان نماد مساجد مکتب اهل بیت(ع) و گلدسته‌های کوتاه به عنوان نماد مساجد اهل تسنن خود حکایت از این موضوع دارد.     بخشی از مسجد، کِنِشتی بوده برای عبادت کلیمیان. از این رو می‌توان گفت این مسجد در پی ایجاد یک اتحاد و تقریب بین ادیان و مذاهب بوده ‌است.     علی‌رغم این پیشینه ارزشمند تاریخی و مذهبی، متاسفانه نامهربانی‌های دو دهه اخیر موجب شده بخش اعظم مسجد از میان برود و  تنها ستون کوتاهی از مسجد باقی بماند.
انتهای پیام انتهای پیام

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۴۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، این سلسله نشست‌ها به ابتکار شهرداری تبریز برگزار خواهد شد و در ماههای آینده به صورت مستمر بین شهرداران شهرهای جاده ابریشم ادامه خواهد یافت.

یعقوب هوشیار شهردار تبریز در این نشست که در قالب وبینار برگزار خواهد شد به ارائه ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی و توریستی شهر تبریز و تبیین جایگاه ژئوپلتیک این شهر در مسیر جاده ابریشم می پردازد.

نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت با حضور موتونوبو ناکاگاوا شهردار نارا (از شهرهای ژاپن)، فضل‌الدین عمراف شهردار سمرقند (از شهرهای ازبکستان) و یعقوب هوشیار شهردار تبریز برپا خواهد شد.

معرفی شهر نارا، جایگاه بین المللی و نقش آن در مسیر جاده ابریشم و همچنین معرفی شهر سمرقند توسط شهردار این شهر از دیگر بخش‌های این وبینار خواهد بود.

رویداد دوجانبه «مجمع ژاپن و ایران در زمینه معماری و مسائل شهری» که در ژاپن بین فوریه و می در سال ۲۰۱۸ برگزار شد، بستر این تبادل فرهنگی را تشکیل داده است. در این راستا و در ادامه فعالیت‌های دیپلماسی شهری و پس از ارایه نامه رسمی شهردار تبریز به شهردار نارا، گفتگو های مابین دو شهر برای اولین بار آغاز شده و امید است گفتگوی شهرداران نتایج خوب و ملموسی را برای شهروندان طرفین داشته باشد.

این نشست به عنوان پیش زمینه‌ای برای نشست دوم که همزمان با همایش فرصت‌های سرمایه گذاری تبریز در سال جاری برگزار می‌شود، خواهد بود.

از نتایج پیش بینی شده برای این نشست می‌توان به برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای جاده ابریشم، مفاهیم مدرن و بروز در حوزه تعاملات بین المللی در دیپلماسی شهری بین شهرها، توسعه شهری شهرهای تاریخی حول محور تاریخی، تبیین سیاست‌های جاده ابریشم در حوزه‌های تبادلات فرهنگی، گردشگری و احیا بافت‌های تاریخی و توسعه و گسترش تعاملات علمی بین شهرهای جاده ابریشم از طریق برگزاری جلسات و کنفرانس‌ها و بسترسازی توسعه این ارتباطات اشاره کرد.

کد خبر 6092841

دیگر خبرها

  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها