Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اغتشاشات اخیر برخی از نمایندگان باید صدای اعتراض مردم می‌شدند و بر سر مقصران و پایمال کنندگان حقوق آن‌ها فریاد می‌کشیدند. آن‌ها قبل از اینکه تحلیلگران سیاسی و نماینده جریان خاص یا بازداشت شدگان باشند، نماینده مردم در مجلس هستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- علی دهقانی*،  از چند روز گذشته و پس از اغتشاشات اخیر چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوباره دست به کار شده و فعالیت حقیقی و مجازی خود پیرامون اتفاقات اخیر را آغاز کردند و پیگیر وضعیت برخی بازداشت شدگان شده و حتی کمیته‌ای نیز تشکیل دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اگرچه خود عمل با نیت پسندیده میتوانست مورد احترام و با ارزش باشد، اما کما فی السابق برخی از این نمایندگان مواضعی فتنه انگیزانه گرفته و به جای تببین شرایط و تنویر افکار عمومی، تحلیل‌ها و نظراتی دو پهلو و مبهم و بعضا غلط ارائه دادند و زمینه سوء استفاده و خوراک رسانه‌های معاند را فراهم آوردند. به علاوه بی توجهی این نمایندگان به خسارات وارده از سوی اغتشاشگران و قتل چندین نفر توسط آن‌ها و انکار نقش دشمنان در این وقایع امکان خوشبینی به تحرکات مذکور این نمایندگان را از ما سلب میکند.

اما همین نمایندگان که در شرایط حساس و غبار آلود جامعه سر بر می آورند و فعالیت نه چندان مثبت خود را آغاز میکنند و رسانه‌ای میشوند، قبل از اینکه تحلیلگران سیاسی و نماینده جریان خاص یا بازداشت شدگان باشند نماینده مردم در مجلس هستند.
همان مردمی که از مشکلات معیشتی آن‌ها و نارضایتی آن‌ها از وضع اقتصادی، سوء استفاده‌ها این آقایان نماینده همان مردمی هستند که نمایندگانشان باید صدای اعتراض آن‌ها میشدند و بر سر مقصران و پایمال کنندگان حقوق آن‌ها فریاد میکشیدند.

البته که مشکل ان‌ها فریاد کشیدن نیست چرا که از منابر گوناگون همواره و با هر بهانه‌ای حرف‌های خاص خود و جریان خاصی را تکرار کرده اند، اما‌ای کاش از همین تریبون‌ها و از تریبون مجلس وقت و انرژی و هزینه صرف شده برای مسائل حاشیه‌ای را به مسائل اصلی مردم و وظیفه اصلی خودشان یعنی مطالبه حق مردم و نظارت بر قوه مجریه اختصاص میدادند. اگر آن زمانی که برادر رییس قوه مجریه به اتهام فساد مالی دستگیر شد و صحبت از برادر معاون اول دستگاه اجرایی و اتهامات مالی او بود، ایشان شفاف سازی را از قوه مجریه خواستار میشدند و قطع دست بستگانشان از قدرت را میخواستند، اگر آن زمان که صحبت از ویلای چند ده میلیارد تومانی وزیری به میان میآمد ایشان در مجلس بر چنین شخصی سخت میگرفتند نه اینکه آرای اعتمادش را بی افزایند. اگر زمانی که صحبت از واردات و قاچاق پوشاک توسط دختر وزیر آموزش و پرورش مطرح بود و معاون اول رییس جمهور از ایشان دفاع میکرد این نمایندگان از هردوی آن‌ها توضیح میخواستند نه اینکه بدلیل نفع سیاسی امکاناتشان را در اختیار تبلیغ برای رییس جمهور قرار دهند، اگر ایشان به هزاران اگر دیگر که در حیطه وظیفه شان بود عمل میکردند و امکانات عمومی و شخصی خود را متمرکز انجام این وظیفه می ساختند مردم تحت فشار اقتصادی احساس دلگرمی میکردند که حداقل نماینده‌ای هست که صدایشان بشود و امکان سوء استفاده دشمن نیز گرفته میشد و برخورد با دانه درشت‌ها توسط قوه قضاییه نیز تسهیل میشد.

اگر امثال آقای فلانی شان نمایندگی خود و شان نظارتی خود بر قوه مجریه را رعایت میکردند و تمام قد در خدمت تبلیغ برای رییس قوه مجریه بر نمی‌آمدند و شاید اگر ایشان برای افزایش دنبال کنندگان صفحه شخصی خود جشن نمیگرفته وآن را رسانه‌ای نمیکردند و به زخم‌های مردم نمک نمیپاشیدند و شاید اگر از افزایش حقوق خود در مجلس و اظهارات ناروا در این باب جلوگیری کرده و از مردم تحت فشار اقتصادی و ناراضی از بی تدبیری‌ها و حرافی‌های قوه مجریه شرم میکردند بر نارضایتی مردم دامن زده نمیشد و دست سود استفاده کنندگان نیز قطع میگشت.

اما برخی از همین نمایندگان وقت وانرژی خود را صرف اعتراض و جنجال بر سر لغو یک کنسرت کردند یا لغو سخنرانی یک نماینده در یک جایی مدت‌ها لق لقه زبانشان می‌شد و جنجال پشت جنجال و حاشیه پشت حاشیه. در یکی از آخرین افاضات فلان نماینده نیز افترا بستن به یکی از مراجع عظام بود که از طرف ایشان تکذیب و نماینده نیز عذر خواهی کرد، اما آیا واقعا این نماینده رفتارش را تغییر داد؟ نخیر بلکه پس از اغتشاشات اخیر نیز این نماینده در صفحه شخصی خود اطلاعاتی غلط و مبهم از اتفاقات اخیر ارائه داد و منکر حضور دست بیگانگان در این ماجرا شد چیزی که بر هیچ شخص عاقلی پوشیده نیست و به وضوح از همان ابتدا قابل درک بود. پس دلیل انکار وجود مباشرت بیگانگان در اتفاقات اخیر و رسانه‌ای ساختن آن چیست و آیا این نماینده حاضر است تا به خاطر نشر چنین کذبی عذر خواهی کند؟

و در ادامه اعتراضاتشان نیز ایشان به نقد بازداشت‌ها پرداخته و ضعف مدیریت کلان را مطرح کرده بودند، اما آیا کسی هست که از ایشان بپرسد در برابر فساد‌ها و ضعف مدیریت‌های واضح وروشن و بدبین کننده که در قوه مجریه اتفاق افتاد ایشان وظیفه شان را انجام دادند که اکنون معترض هستند؟

آیا خود، مسئولیت نظارت بر دولت را به انجام رسانده اند که امروز از اوضاع به وجود آمده ناراضی اند؟ آیا زمانی که دولت در برابر بدعهدی آمریکا انفعال به خرج داده و حق مردم که قرار بود برگردد و اقتصاد رونق یابد روی هوا مانده بود و دولت انفعال و لبخند در برابر آمریکا در پیش گرفته بود آیا این نمایندگان جهت احقاق حقوق مردم به دولت فشار آوردند که اکنون معترض وضع موجودند؟ اما اگر در این وظیفه کوتاهی شده است پس آیا خودشان را نیز جزو عوامل مشکلات مردم و مسئول در برابر حوادث اخیر به حساب می‌آورند؟

آیا زمانی را به یاد می‌آورند که مشکل مردم را رفع حصر جلوه میدادند نه مسائل اقتصادی و معیشت و بیکاری؟ آیا تلاش‌های خود برای حمایت از فتنه گران و تلاش برای ارتباط و حمایت از زندانیان سیاسی مرتبط با پژاک را به یاد می‌آورند؟ آیا نمایندگانی که مردم تنها در صحنه انتخابات و در موضوعات جناحی سیاسی، چون حصر، صوت و تصویر آن‌ها را مشاهده میکنند، آیا به همان اندازه برای معیشت مردم و مسائل اساسی آن‌ها نیز دغدغه داشته اند؟ اگر نداشته اند آیا خود را نیز مسئول مشکلات موجود کنونی میدانند؟ و آیا همین کم کاری‌ها و سیاست بازی‌ها از سوی کسانی که وظیفه مطالبه از دولت را دارند باعث نمیشودکه رییس جمهور پس از پنج سال که از مسئولیتش گذشته با خیال راحت از باید‌ها سخن بگوید در حالی که خود مخاطب این باید هاست؟

مسلما این تذکرات و فریاد‌ها از سر دلسوزی بوده و هرگز منکر خدمات و دلسوزی‌های نمایندگان محترم مجلس نمیباشد و قابل تعمیم نیز به همه نمایندگان نیست و خطاب به تعداد معدودی از نمایندگان تاثیر گذار در عرصه سیاسی و رسانه‌ای میباشد که لزومی هم برای ذکر نام آن‌ها نیست. باشد که همگی از قضایای اخیر عبرت بگیریم و به خودیادآور شویم که مسائل معیشتی مردم و ضعف در دستگاه اجرایی و قانونی جدی است و بیش از پیش نیازمند دقیق شدن امثال جنبش دانشجویی بر فعالیت آنهاست چرا که ادامه این وضع میتواند هم موجب سوء استفاده بیگانه شده و اولی بر آن دستور، ولی امر است که بر زمین خواهد ماند اگر هم دانشجو و منتقد و مطالبه گر و هم مسئول مربوطه کوتاهی کند؛ لذا ادامه این رویه‌های غلط از سوی برخی نمایندگان تاثیر گذار به خصوص پس از اتفاقات اخیر و دستور مجدد رهبری برای رسیدگی به اوضاع اقتصادی مسلما زیان آور بوده و قابل پذیرش نخواهد بود.
*علی دهقانی- دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده فنی دانشگاه تهران

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: این اعتراضات دانشجویی نیست، تروریسم است

مایک جانسون رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اعتراضات اخیر دانشجویی در دانشگاه های این کشور به ویژه دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک را نه یک اعتراض بلکه تروریسم توصیف کرده و خواستار استعفای هرچه زودتر رئیس دانشگاه کلمبیا به خاطر بی کفایتی در آرام کردن اوضاع دانشگاه و آنچه عدم مقابله با موج "یهودی ستیزی" در این دانشگاه شده است.

به گزارش عصرایران، جانسون در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "این اعتراض نیست بلکه تروریسم است. (مینوش) شفیق (رئیس دانشگاه کلمبیا) باید هر چه سریعتر استعفا کند."

گفتنی است در جریان اعتراضات اخیر در دانشگاه کلمبیا روز گذشته پلیس نیویورک با استقرار در این دانشگاه و دستگیری حدود 300 تن از دانجشجویان معترض آنها را روانه بازداشتگاه کرد.

رئیس دانشگاه کلمبیا از نیروهای پلیس خواسته برای جلوگیری از برپایی مجدد چادرهای تحصن از سوی دانشجویان حامی فلسطین، 17 روز دیگر در محوطه این دانشگاه استقرار یابند.

مایک جانسون نیز که از حامیان سرسخت اسرائیل محسوب می شود، همچنان به اظهارنظرها و انگ زنی های خود علیه دانشجویان حامی فلسطین و جنبش اعتراضی دانشجویی ادامه داده و آنها را به "یهودی ستیزی" و "حمایت و همدردی با تروریسم" متهم می کند.

او به لفاظی‌های تند خود علیه معترضان ضد اسرائیلی در دانشگاه‌ها ادامه داد و تظاهرات کنندگان در دانشگاه کلمبیا را به‌عنوان "همدران تروریست‌ها" معرفی کرد و متعهد شد که مجلس نمایندگان درباره اعتراض‌ها در سراسر کشور تحقیق کند.

جانسون به مدیران دانشگاه های نیویورک نیز تاخت و آنها را به عدم ایستادگی در برابر "همدردان تروریست ها" متهم کرد.

او تظاهرات کنندگان دانشگاه کلمبیا را به دلیل الهام بخشیدن به اعتراضات مشابه در سراسر کشور سرزنش کرد: " با این حال، بدتر از آن این است که نادیده گرفتن امنیت دانشجویان یهودی و مماشات با یهودی ستیزان در دانشگاه کلمبیا، اعتراضات نفرت انگیزتری را در سراسر کشور برانگیخته است."

او بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد که کمیته‌های مجلس تحقیقات درباره اعتراضات را آغاز خواهند کرد: " ما اجازه نخواهیم داد که یهودی ستیزی در محوطه دانشگاه رشد کند و این دانشگاه ها را به خاطر شکستشان در حفاظت از دانشجویان یهودی در محوطه دانشگاه مسئول خواهیم دانست. و به همین دلیل است که امروز، ما اینجا هستیم تا تلاشی را در سراسر مجلس برای سرکوب یهودی ستیزی در محوطه های دانشگاهی اعلام کنیم."

زدن انگ یهودی ستیزی به دانشجویان معترض حامی فلسطین در حالی است که بسیاری از این دانشجویان معترض خود یهودی تبارند و می گویند حمایت آنها از مردم فلسطین و مخالفت آنها با نسل کشی رژیم اسرائیل در نوار غزه، به هیچ وجه مصداق یهودی ستیزی محسوب نمی شود.

این دانشجویان یهودی معترض حتی طی روزهای گذشته چندین ویدئو از خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و درباره مواضع خود علیه نسل کشی اسرائیل در غزه، توضیحاتی ارایه کرده اند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دانشگاهی‌ها و نمایندگان درباره جنبش دانشجویی آمریکا چه گفتند؟
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: این اعتراضات دانشجویی نیست، تروریسم است
  • یک خیزش و ۱۰ پیام
  • انتقاد سازمان دفاع از کودکان از بازداشت کودکان فلسطینی به دست ارتش صهیونیست
  • ۱۰ پیام یک خیزش
  • ترامپ خطاب به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: اعتراضات را متوقف کنید، همین الان!
  • اینجا سرزمین آزادی‌هاست! | ببینید
  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از «طرح نور» را امضا نکردند؟
  • بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس بیانیه حمایت از طرح «نور» را امضا نکردند