Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صبح امروز در محل وزارت امور اقتصاد دارایی تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها با حضور کرباسیان وزیر اقتصاد،‌ آذری جهرمی وزیر ارتباطات و رئیس سازمان بورس و معاونان وزیر کار منعقد شد و استارت آپ‌ها می‌توانند از طریق بورس تامین مالی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به اینکه کشورهای مختلف برای کسب و کارهای نوپا استراتژی و برنامه‌ریزی بلند مدت دارند، تصریح کرد: در کشور با محوریت شورای عالی مجازی استراتژی فضای دیجیتال کشور در حال تهیه است و چند جلسه قبل به آن پرداخته شده که البته نیاز به قانون‌گذاری در مجلس است.

وزیر ارتباطات با اشاره به سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری کشورهای مختلف در این عرصه، تصریح کرد: یکی از معضلات پیش روی کشور بحث بیکاری است که بخش فناوری اطلاعات را نیز شامل می‌شود. با این حال ظرفیت بالایی داریم و کسب و کارهای نوپا در مرحله نبوغ هستند، وظیفه ما نیز رفع موانع آنها است.

وی یکی از مشکلات کنونی این نوع کسب و کارها را تامین منابع مالی دانست و افزود: با همکاری وزارت کار، وزارت اقتصاد،‌تامین مالی برای این نوع شرکت‌ها باید شکل بگیرد و در طرح تکاپو این نوع مشاغل را توسعه دهیم.

آذری جهرمی تاکید کرد: در همین راستا آیین‌نامه صندوق سرمایه‌های خطرپذیر در بورس مصوب و ابلاغ شده است، این صندوق‌ها کسب و کارهای نوپا را رونق خواهند داد.

به گفته وزیر ارتباطات برای تامین مالی کسب و کارهای نوپا دستورالعمل و قانون مدونی وجود ندارد و آنها نمی‌توانند از مدل‌های موجود نیز بهره‌مند شوند، به همین دلیل نیز آیین‌نامه‌ای تهیه و امروز تفاهم‌نامه منعقد شد، تا بتوان براساس مدل‌های تامین مالی جمعی آنها را حمایت کرد.

در ادامه شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شیوه تامین مالی جمعی در بازار سرمایه تصریح کرد: ساماندهی و مجوزی برای آنها درنظر گرفته خواهد شد و نهادهای مالی که وجود دارند می‌توانند نمایندگی بگیرند و در قالب دستورالعمل از این فعالیت‌ها حمایت کنند؛ البته نمایندگی‌هایی که بدون مجوز باشند فعالیتشان متوقف خواهد شد. 

رئیس سازمان بورس به شیوه‌های تامین مالی شرکت‌های نوپا پرداخت و افزود: این نوع تامین مالی می‌تواند از طریق وام و شراکت باشد که آنچه در این تفاهم‌نامه مدنظر است شراکت خواهد بود. بدین صورت که افراد به عاملیت مجوزدار مراجعه کرده که البته لیست عاملان در فرابورس منتشر خواهد شد و تامین مالی جمعی را انجام می‌دهد. همچنین د ستورالعمل تهیه شده هفته آینده به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید تا وظایف هر دستگاه مشخص باشد.

وی ادامه داد: سقف تامین مالی جمعی 5 میلیارد تومان است و اشخاصی که در تامین مالی جمعی فعال هستند، نگران نباشند، می‌توانند با دریافت مجوز از طریق نهادهای مالی مجوز دریافت کنند.

در ادامه این نشست سیدحمید کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقش تعاونی‌ها در تامین مالی جمعی پرداخت و یادآور شد: مدل‌های مختلفی از تعاونی‌ها تامین مالی جمعی را در بخش‌های مختلف برعهده دارند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۵۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از برات الکترونیک گفت: همچنان عادت رسوب یافته و فرهنگ‌مالوف تامین مالی از طریق شبکه بانکی، که در شبکه فعالان اقتصادی وجود داشته رویه غالب است. اما با توجه به محدودیت‌های سیاست کنترل ترازنامه بانکها چاره ای جز معرفی ابزارهای جدید تامین مالی بنگاه‌ها نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: سقف برداشت از حساب‌های بانکی چقدر شد؟

وزیر اقتصاد گفت: بایستی مسیرهای جاری تامین مالی را بیش از پیش هموار کنیم و ابزارهایی از جنس اوراق گام، فاکتورنیک، سفته و برات الکترونیک و...در این راستا توسعه یابند.

خاندوزی گفت: اگرکمک و همراهی قوه قضاییه و بانک‌مرکزی سایر دستگاهها نبود این ابزارها به این شکل توسعه نمی یافتند.

وی افزود، بر اساس حکم قانون، سهم و وزن تامین مالی اقتصاد توسط دستگاههای مختلف، به وسیله وزارت اقتصاد تعیین خواهد شد.

در همین راستا طرح جدید تامین مالی زیر ساخت، نیز وزن بیشتری به وزارت اقتصاد خواهد داد تا نقش هماهنگ کننده بیشتری میان دستگاهها ایفا کند.

وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد، نهاد تضمین و نقش ضمانت نامه ها در گره گشایی از تولید یک دهم سایر کشورها در ایران موثر نیست.

برای هر کدام از بانکهای کشور با توجه به نوع کسب وکار انها باید مشخص شود که سهم هر بانک در تامین مالی تولید و میزان استفاده آنها از روشهای موجود تامین مالی چه قدر است.

وی افزود، به عنوان یک پیشنهاد مشخص برای استفاده از قدرت خلق پول در بانکها باید سهم آنها در استفاده از ابزارهای تامین مالی از قبیل برات الکترونیک مشخص شود.

سال قبل سرمایه بانکهای تحت مدیریت دولت به بیش از ۲۷۰ همت رسیده است. همچنین در سه سال اخیر به میزان قابل توجهی به سرمایه بانکهای دولتی افزوده شده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعا ۱۵۰همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد،گفت: در دولتهای قبل فقط ۵۴همت از اموال مازاد بانکها فروخته شده بود، بر این اساس امیدواریم با توجه به مصوبه هییت وزیران در سال جاری شاهد رشد بیشتری نسبت به موضوعاتی از قبیل واگذاری اموال مازاد بانکها باشیم.

خاندوزی همچنین گفت: سال قبل سهم تسهیلات خرد خانوار به ۱۹ درصد درسیده و تا امروز ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228564 برچسب‌ها بانک مرکزی ایران

دیگر خبرها

  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • تفاهم‌نامه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی بوشهر نیز با سازمان نوسازی مدارس کشور
  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود