Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهره مندی از خلاقیت و ابتکار در دانش آموزان از مهمترین ارکان یک جامعه است. خلاقیت و ابتکار دانش آموزان نقطه عطف اختراعات، اکتشافات و پیشرفت آنان در جامعه می‌باشد. نمونه طرح جابر در مدارس نقش مهمی در شکوفایی خلاقیت دانش آموزان دارد. در همان ابتدای کار طرح جابر بهترین گزینه برای شروع خلاقیت شاگردان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین طرحی قدرت تفکر و مهارت دانش آموزان تقویت می‌شود و می‌توانند برای ایده هایی که در ذهن دارند ، به خلق ایده‌های نو بپردازند. با بهره گیری از یک طرح جابر خوب دانش آموزان می‌توانند خلاقیت های خود را در مدرسه و جامعه نشان دهند.

اهداف طرح جابربن حیان در مدارس

محتوی بخشیدن به دروس تئوری   توضیح و درک هر چه بیشتر درس و تفهیم به دانش آموزان طرح جابربن حیان نقش کمک درسی را ایفا می کند و یاری می رساند که دانش آموزان مفاهیم درس را فرا گیرند. پیشرفت و پیشبرد مهارت های عملی دانش آموزان در گرو طرح جابر است

امروزه به بشریت ثابت شده است که خلاقیت و ایده پردازی در نهاد همه انسانها وجود دارد. بنابراین می‌توان خلاقیت را با کاربرد اصول معین ایجاد و طرز تفکرهای موثر را به وجود آورد. طرح جابر در مدارس به عنوان راهکار عملی، در تحقق و شکوفایی خلاقیت نقش بسزایی دارند.

روش های پرورش خلاقیت از طریق طرح جابربن حیان

ایجاد ارتباط دوستانه آموزگار با دانش آموزان

 چگونگی ارتباط معلم با دانش آموزان کلاس از مهم‌ترین عوامل موثر در ارتقای تفکر خلاق در بچه‌ها می‌باشد. معلم می‌تواند به دانش آموزان انگیزه ببخشد و آنها را به بهره مندی از خلاقیت های ذهنی شان ترغیب نماید.

جو عاطفی و صمیمیت در کلاس

صمیمیت باعث می‌شود دانش آموزان قادر باشند نسبت به محرک‌های  عقلانی ارائه شده از طرف معلم و همسالان واکنشی مطلوب نشان دهند. و بتوانند در رابطه با نمونه طرح جابربن حیان به مشاهده، آزمایش و جست و جوی محیط و اشیای اطراف خود بپردازند. در چنین فضای دوستانه‌ای، بچه‌های کنجکاو با ذهنی آزاد در طرح جابر مشارکت می‌کنند. 

تشویق دانش آموز به طرح ایده‌های جدید طرح جابربن حیان

در این زمینه باید زمینه‌های خلاقیت هر دانش آموز را شناسایی کرد و بستر نمو خلاقیت را فراهم ساخت. ایده‌های جدید طرح جابر، زمینه رشد خلاقیت دانش آموزان را آماده می‌کند. می‌توان با انجام یک نمونه طرح جابر از بچه‌ها خواست تا هر فکری که به ذهنشان می‌رسد را بیان کنند.  

طرح مسائل مربوط به طرح جابر به صورت سوال و معما

حفظ کردن طوطی وار مطالب درسی تأثیری در رشد خلاقیت دانش آموزان ندارد؛ در واقع مطالب درسی را باید به صورت سوال و معماگونه برای دانش آموزان مطرح نمود. معلم باید به جای بیان مطالب درسی تئوری، دانش آموزان را به طرح مسائل ترغیب کند.

 ایجاد زمینه تفکر در انجام طرح جابر

معلم باید زمینه تفکر بچه‌ها را در طرح جابر فراهم سازد؛ به گونه‌ای که هر دانش آموزی تفکرات خویش را اظهار کند.  نهایتاً، طرح جابربن حیان به صورت توانمند با مهار مشکلات و موانع رشد خلاقیت در دانش آموزان جهت تحقق خلاقیت در بین دانش آموزان عمل می نماید. نکته قابل توجه اینکه دانش آموزان در فرایند انجام طرح ممکن است مشکلاتی داشته باشند؛ که در این رابطه در خصوص برطرف نمودن مشکلات دانش آموزان، بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به طراحی صد ها نمونه برای دانلود طرح جابربن حیان در دوره ابتدایی نموده است. دانش آموزان و معلمان گرامی با مراجعه به سایت www.moallemblog.com که مربوط به بانک فایل پژوهشی معلمان است ،می توانند از این صد ها نمونه طرح جابر استفاده نمایند.            

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۵۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری امتحان شبه نهایی غیرقانونی نیست

علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره امتحان شبه نهایی گفت: امتحانی تحت عنوان شبه نهایی وجود ندارد، مگر اینکه مدرسه برای ورزیده کردن دانش آموزان و آمادگی آنها برای آزمون نهایی و کاهش استرس دانش آموزان با هماهنگی انجمن اولیاء و مربیان این امتحان را برگزار کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • راز ماندگاری آثار هنری خلاقیت و ابداع است/ هنرمند باید مهر و امضای خودش را داشته باشد
  • برگزاری امتحان شبه نهایی غیرقانونی نیست
  • زمینه جذب جوانان و دانش آموزان مستعد به حوزه‌های علمیه فراهم شود
  • برگزاری نمایشگاه قرآن در سلامت مردم جامعه تاثیر مثبتی دارد
  • ضرورت گسترش مهارت آموزی به دانش آموزان
  • لزوم گسترش هنرستان های جوار صنعت
  • ترک تحصیل در اوج!
  • مهارت آموزی به سمت دانش آموزان گسترش یابد
  • دانش آموزان دختر قمی یک زندانی را آزاد کردند
  • محفل انس با قرآن روزه اولی‌ها