Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-16@15:16:01 GMT

روزهای آلوده

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۶۷۹۷۰

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، آلودگی هوا در شهر مشهد، امروز کلیه مقاطع تحصیلی را به تعطیلی کشاند. ادارات هم با دو ساعت تاخیر شروع به کار کردند.

به گزارش اداره کل محیط زیست خراسان رضوی، کلانشهر مشهد از ابتدای دی ماه جاری 13 روز آلودگی هوا داشته که صبح ديروز (جمعه) با میانگین شاخص 175 ای کیو آی، آلوده ترین روز خود را از ابتدای امسال سپری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس جلسه اضطراری کاهش  آلودگی هوای مشهد دیشب با توجه به وضعیت هشدار آلودگی هوا در روزهای ابتدایی این هفته به ریاست فرماندار مشهد برگزار شد.

بر اساس مصوبات این جلسه کلیه مدارس در تمام مقاطع تحصیلی و همچنین مدارس پیش دبستانی و مهد کودک ها در مشهد، امروز تعطیل است و کلیه ادارات و نهادها هم با 2 ساعت تاخیر کار خود را آغاز کردند.

 بنا بر اعلام مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد مقدس شاخص کیفیت هوای مشهد امروز در عدد 110 قرار دارد که اگرچه کاهش محسوسی را نسبت به روز گذشته نشان می دهد اما همچنان در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار دارد.

AQI  یا شاخص کیفیت هوا ، شاخصی است که برای گزارش روزانه‌ی کیفیت هوا به کار می رود .
در شهر مشهد این شاخص برای ۶ آلاینده‌ی هوا اندازه‌گیری و روزانه گزارش می‌شود: منوکسیدکربن(CO)، ازن(O3)، دی‌اکسیدنیتروژن(NO2)، دی‌اکسیدگوگرد(SO2)، ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون(PM2.5) و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون(PM10). بالاترین شاخص در بین این شش مقدار، به عنوان شاخص کلی آن روز گزارش می‌شود.

محدوده این شاخص بین 0 تا 500 متغیر است. هر چه شاخص بالاتر باشد، هوا آلوده‌تر و اثرش بر سلامتی بیشتر است.
شاخص 100 عمدتا نشان‌دهنده‌ی مقدار مجاز آلاینده‌ها طبق استانداردهای ملی است و این مقداری است که برای حفاظت از سلامت عمومی تعیین می‌گردد. مقادیر زیر 100 معمولا قابل قبول فرض می‌شوند اما با عبور شاخص از 100، کیفیت هوا ابتدا برای گروههای حساس و سپس به تدریج برای همه ناسالم خواهد شد.
بنا بر اعلام مرکز پایش آلاینده های زیست محیطی مشهد مقدس، مشهد در بهار امسال 13 روز ناسالم و در تابستان هم 3 روز ناسالم را پشت سر گذاشته است و بیشترین شاخص آلودگی هوا طی این مدت 142 AQI  بوده است.

طبق همین گزارش ایستگاههای حرم مطهر، صدف، ویلا، لشگر و نخریسی سالم ترین ایستگاهها و ساختمان، سجاد، الهیه ، خاقانی و مفتح ناسالم ترین ایستگاهها اعلام شده است.

شهر مشهد در سال 1395 در مجموع 25 روز هوای پاک، 249 روز هوای سالم ،88 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 4روز ناسالم برای تمامی گروه ها را تجربه کرده است. آلوده ترین روز سال گذشته مربوط به 9 مهرماه با عدد شاخص 173(AQI) و بهترین کیفیت هوا روز 14 فروردین با عدد شاخص 25 (AQI) گزارش شده است.

پزشکان توصیه می کنند حتی المقدور در طول روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست در خانه بمانید. میزان بسیاری از آلاینده هوا در داخل خانه کمتر از خارج خانه است. اگر مجبورید از خانه خارج شوید، کارهای خود را به سرعت انجام داده و کمتر در معرض هوای آلوده قرار گیرید.
صدها مطالعه ای که در این زمینه صورت گرفته نشان داده که میزان مرگ و میر ناشی از عارضه قلبی در افرادی که در شهرهای آلوده زندگی می کنند نسبت به آنهایی که در هوای سالم تر و در نواحی خارج از شهر ساکن هستند، تا سی درصد بالاتر است.

سازمان محیط زیست به طور روزانه و طبق آمارگیری های خود، شاخص آلودگی هوا کلانشهرها را مورد بررسی قرار می دهد. وتقریبا تمام شهرهای پرجمعیت ایران در لیست مناطق با هوای ناسالم قرار دارند.طبق این آمار شهرهایتهران، قم، تبریز، اصفهان، ارومیه، اهواز و مشهد به ترتیب آلوده ترین شهرهای ایران هستند .

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۷۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت هوای خوزستان/ گتوند در وضعیت خطرناک

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور هوای شهرستان گتوند امروز (سه‌شنبه) با شاخص ۵۰۰ در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، امروز _دوشنبه بیست و هفتم فروردین_ منتهی به ساعت ۱۳:۰۰ بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه شهر گتوند ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت خطرناک قرار گرفت و بر این اساس افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس این سامانه هوای شهرهای اندیمشک، بهبهان، ایذه، دزفول و شوشتر در وضعیت پاک و سایر شهرها در وضعیت قابل قبول قرار دارند.

بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

کد خبر 744813

دیگر خبرها

  • هوای تهران سالم شد
  • هوای تهران در شرایط «قابل قبول»
  • کیفیت هوای تهران چطور است؟
  • هوای ۵ شهر اصفهان قابل قبول است
  • ناسالم بودن هوای ۲ شهر خوزستان برای گروه‌های حساس
  • آخرین وضعیت هوای خوزستان/ گتوند در وضعیت خطرناک
  • هوای تهران آلوده شد
  • شاخص هوای تهران ۱۲۲/ پایتخت آلوده شد
  • هوای پایتخت آلوده شد
  • اصفهان برمدار سبز، زرد ونارنجی