Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@23:23:14 GMT

جعبه سیاه نفتکش ایرانی به پاناما می‌رود

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۵۶۸۸۴۳

جعبه سیاه نفتکش ایرانی به پاناما می‌رود

به دنبال پیدا شدن جعبه سیاه نفتکش ایرانی سانجه دیده در آب‌های چین و لزوم بررسی هر چه سریع‌تر اطلاعات ثبت شده در آن، معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که این جعبه سیاه به کشور پاناما تحویل می‌شود.

هادی حق‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: با توجه به قوانین ثبت شده در کنوانسیون‌های بین‌المللی باید طبق قانون، جعبه سیاه موجود در کشتی‌ها و شناورهای موجود در فضای بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن به طور رسمی ثبت شده تحویل داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی با  توجه به اینکه شناور مذکور در یکی از بنادر پاناما به ثبت رسیده است، ما باید این جعبه را به آنها تحویل دهیم و از این رو نمایندگان مرجع دریایی پاناما در حال حاضر در بندر شانگهای چین حضور دارند تا مراتب تحویل گرفتن آن را طی کنند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره چگونگی انتقال اطلاعات این جعبه سیاه به ایران نیز گفت: مسئولان پاناما طبق قوانین موظفند که اطلاعات ثبت شده در این جعبه را به طور کامل به ایران ارائه کنند و در این زمینه تردیدی وجود ندارد.

به گفته حق‌شناس در حال حاضر نمی‌توان زمان دقیقی برای نهایی شدن بررسی‌ها روی این جعبه سیاه و اعلام گزارش دقیق آن تعیین کرد.

روز شنبه ۱۶ دی‌ماه یک نفتکش ایرانی با کشتی چینی در آبهای نزدیک به این کشور برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ۳۲ پرسنل آن شد. تاکنون پیکر سه پرسنل پیدا شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۶۸۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند

اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای (Stellar black hole) را که تاکنون در کهکشان شیری کشف شده است، شناسایی کردند. این سیاه‌چاله براساس داده‌های مأموریت گایا آژانس فضایی اروپا مشاهده شد. داده‌های تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO's VLT) و دیگر رصدخانه‌های زمینی برای تأیید جرم این سیاه‌چاله مورد استفاده قرار گرفت و محققان جرم آن را ۳۳ برابر خورشید محاسبه کردند.

براساس مقاله منتشرشده در Astronomy and Astrophysics، سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده با نام «گایا BH۳» حالا از سیاه‌چاله قبلی (Cygnus X-۱) که تنها ۲۱ برابر خورشید جرم داشت، جلو زده است. گایا BH۳ در صورت فلکی عقاب (Aquila)، در فاصله تقریباً ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد. اگرچه این سیاه‌چاله ستاره‌ای چندین برابر خورشید جرم است، اما در یک تصویر کلان‌تر، چنین جرمی چندان سنگین محسوب نمی‌شود.

کشف پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری

محققان طی بررسی داده‌های مأموریت گایا آژانس فضایی اروپا (رصدخانه فضایی که از سال ۲۰۱۳ شروع به کار کرد) توانستند گایا BH۳ را کشف کنند. مأموریت گایا با هدف ساختن دقیق‌ترین نقشه سه‌بعدی از کهکشان ما درحال انجام است.

نکته قابل توجه این است که این سیاه‌چاله بسیار نزدیک به ما است و در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد؛ به عبارتی این سیاه‌چاله دومین سیاه‌چاله شناخته‌شده نزدیک به زمین است.

ستاره‌شناسان سیاه‌چاله‌های پرجرم مشابهی را در خارج از کهکشان ما نیز یافته و این نظریه را مطرح کرده‌اند که ممکن است این سیاه‌چاله‌ها از فروپاشی ستارگانی با عناصر بسیار سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم شکل گرفته باشند. مطابق فرضیه محققان، این ستاره‌ها در طول عمر خود جرم کمی از دست می‌دهند و به این ترتیب مواد بیشتری برای تولید سیاه‌چاله‌های با جرم بالا پس از مرگشان باقی می‌ماند.

منبع: دیجیاتو

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • کشف سنگین‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای راه شیری در فاصله بسیار نزدیک به زمین
  • کامیون نفتکش سقوط‌کرده در سیلاب
  • اخترشناسان پرجرم‌ترین سیاه‌چاله ستاره‌ای کهکشان راه شیری را کشف کردند
  • سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه + فیلم
  • امداد و نجات جاسک ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی را در دریای عمان نجات داد
  • نجات ۲۱ خدمه شناور خارجی در جاسک
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی در دریای عمان
  • نجات ۲۱ خدمه نفتکش سریلانکایی ‌در دریای عمان ‌‌
  • کشف ۲ میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود
  • معرفی کارگاه تولیدی انواع هاردباکس آماده و اختصاصی