Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس قانون و بخشنامه های وزارت جهاد کشاورزی فقط چهار نوع میوه گرمسیری از جمله موز، آناناس، نارگیل و انبه اجازه ورود به کشور را دارند و غیر از این چهار میوه، ورود هرگونه محصول باغی و زراعی بدون مجوز از دستگاه های مربوطه قاچاق محسوب می شود.

اقتصاد آنلاین- سپیده قاسمی؛ معمولا آناناس از کشورهای سنگاپور و مالزی، موز از فیلیپین، سومالی، بولیوی و اکوادور و انبه از کنیای آفریقا و پاکستان، به‌صورت قانونی و با دریافت گواهی بهداشت و طی مراحل قرنطینه ای وارد کشور می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مبارزه با محصولات کشاورزی قاچاق از آنچا اهمیت پیدا می کند که میوه های قاچاق با خود آفات و بیماری های را سوغات می آوردند که بلای جان باغات کشور می شود. در سال گذشته محمدعلی باغستانی میبدی در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شده بود اعلام کرد که تاکنون حدود ۱۵ تا ۲۰ آفت قرنطینه ای خیلی مهم از این طریق وارد کشور شده است.

میوه های قاچاق در سال های اخیر آفات خانمان سوز جاروک جادوگر لیمو ترش و آفت مگس میوه زیتون را با خود به همراه آوردند که سطح زیادی از باغات کشور را از بین برد. این آفات در مدت کوتاهی خسارات زیادی را به اقتصاد کشاورزی وارد کردند و در این شرایط  هیچ کاری ازدست باغدارن برنیامد جز اینکه، شاهد نابودی تدریجی باغات خود باشند.

اما مهمتر از موضوع خسارات اقتصادی میوه های قاچاق این است که ؛ محصولات قاچاق هیچ تضمینی در زمینه بهداشت و سلامت انسانی ندارند و بدون نظارت و ارزیابی دستگاه های نظارتی بهداشتی وارد کشور می شوند و مشخص نیست این محصولات تحت چه شرایط بهداشتی و قرنطینه ای در کدام کشور و چگونه تولید شده است. میوه های قاچاق معمولا به دلیل استفاده از سموم غیر استاندارد، مواد نگهدارنده و استفاده از گازهای شیمیایی برای زود رس شدن تهدیدی برای سلامت مصرف کننده گان است.

از این رو شناخت و معرفی میوه های قاچاق به مصرف کننده بسیار اهمیت دارد. برخی از میوه ها که خارج از چارچوب قانونی وارد کشور می شوند برای مصرف کننده ظاهر ناآشنا دارند و مردم به راحتی می توانند آن ها را بشناسند مانند دراگون، پاپایا،آواکادو، لیچی، رامبوتان، دراگون‌فروت یا میوه اژدها و منگوستن هندی و ... اما برخی از میوه های قاچاق مشابه داخلی دارد و کمتر کسی می تواند از غیر مجاز بودن آن مطلع شود.

میوه های همچون گلابی آمریکا، سیب سبز فرانسه، لیمو‌ترش ویتنام، سیر چینی، گلابی‌های چینی و زردآلوی آفریقا و بسیاری دیگر در فصل یا خارج فصل تولید ‌به صورت قاچاقی وارد کشور می شوند  و در میادین و مغازه ها توزیع و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند، بدون اینکه مصرف کننده از قاچاق بودن آن ها مطلع باشد و بداند مصرف آن چه نتایجی برای سلامت دارد.

موضوع آگاهی سازی مردم از عدم سلامت میوه های قاچاق آنجا از اهمیت بیشتری برخودار می شود که به گفته برخی از کارشناسنان علاوه بر امکان آلودگی سهوی محصولات کشاورزی به آفت و بیماری‌ها ،امکان آلودگی عمدی میوه‌های قاچاق  به بیماری‌های انسانی یا بیوتروریسم نیز وجود دارد.

با موضوعات مطرح شده به نظر می رسد مسئولان مربوطه باید نسبت به ورود و توزیع محصولات کشاورزی قاچاق در کشور سختگیرانه ترعمل کنند و اجاز ندهند در زیر سایه بی توجهی آن ها فروش محصولات قاچاق به صورت آزادنه انجام شود، همچنین آگاه سازی مردم درباره شناخت محصولات کشاورزی قاچاق و نتایج احتمالی مصرف این محصولات از طریق رسانه های جمعی از دیگر وظایف مسئولان به شمار می رود که تا حد زیادی فراموش شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۰۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: طوفان و بارندگی‌های اخیر که می‌توان گفت در تاریخ خوزستان بی سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.

به گزارش تسنیم، مسعود اسدی اظهار کرد: به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از گندم‌زار‌های آماده برداشت استان تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده و درخوشبینانه‌ترینحالت ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته است.

وی ادامه داد: علاوه بر خسارات به مزارع گندم، به تأسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به فوریت خسارات را به دقت برآورد و اعلام کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: همچنین انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه شدگان را جبران کند.

اسدی همچنین گفت: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم با توجه به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعاً وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند

دیگر خبرها

  • سبزیجات در مدار گرانی+جدول
  • ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه / کدام برندها حاوی فلزات سنگین هستند؟
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • قاچاق سوخت تهدید جدی برای شیوع مالاریا در شرق کشور
  • بارندگی قیمت محصولات جالیزی در مشهد را افزایش داد
  • ایران در سایه تهدید بحران سالخوردگی
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب
  • ۲۰۰ هزار تن از گندم‌های آماده برداشت خوزستان از دست رفت
  • ۵ خوراکی که سلامت دندان را تهدید می‌کند
  • تولید بیماری‌های احتمالی برای نسل آینده؛ حاصل بی‌توجهی به مامایی