Web Analytics Made Easy - Statcounter

دمشق - ایرنا - کارشناس مسائل غرب آسیا و رئیس دفتر 'اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی' در سوریه گفت که روس ها در پنج دهه اخیر همپیمان استراتژیک و مهم سوریه بودند.

دکتر 'مسعود اسداللهی' روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا گفت: در دوران جهان دو قطبی و با به قدرت رسیدن 'حافظ اسد' در سوریه، دمشق همواره همپیمان و متحد مسکو بوده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در جریان بحرانی که تروریستها با حمایت برخی کشورهای منطقه از هفت سال پیش تاکنون در سوریه ایجاد کرده اند، روسیه همواره در کنار دولت قانونی دمشق حضور داشته است .
رئیس دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در سوریه افزود که حضور روسیه در سوریه به دو دوره تقسیم می شود، یکی قبل از مهر 1394 و دیگری پس از آن است.
اسداللهی ادامه داد: تا قبل از مهر 1394 روسها در سوریه تنها نقش سنتی خود را داشتند، یعنی پشتیبانی لجستکی از جمله ارسال تجهیزات، سلاح، مهمات و ارایه مشاوره به دولت این کشور بود و در کنار آن آموزش نیروهای نظامی سوریه را برعهده داشتند.
کارشناس مسائل غرب آسیا درباره دوره دوم حمایتهای مسکو از دمشق گفت: حجم کمک های کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، عربستان و برخی دیگر کشورهای منطقه در تابستان سال 1394 به گروه های تروریستی در سوریه به حدی رسید که روسیه مجبور به حضور نظامی در سوریه به نفع دولت قانونی دمشق شد .
وی تصریح کرد که در تابستان 94 با رایزنی هایی که شد، روسیه تصمیم گرفت تا به درخواست دولت قانونی سوریه به صورت عملیاتی وارد جنگ با تروریستها در این کشور شود.
اسداللهی گفت که روسیه در این بحران نقش مهمی برای حمایت از دولت سوریه در محافل بین المللی به ویژه در سازمان ملل ایفا کرده است .
وی ادامه داد: دشمنان می خواستند همان بلایی که بر سر لیبی آوردند، علیه دولت سوریه نیز در شورای امنیت بیاورند.
رئیس دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در سوریه ادامه داد: آمریکا و همپیمانان منطقه ای واشنگتن می خواستند در شورای امنیت یک قطعنامه لازم الاجرا و بسیار خطرناک را علیه سوریه به تصویب برسانند که بتوانند جنگ علیه دولت قانونی دمشق را از نظر حقوق بین المللی مشروع کنند، اما روسیه با همراهی چین تمامی این قطعنامه ها را وتو کردند.
اسداللهی تصریح کرد: این امر سبب شد توطئه ها علیه دولت قانونی سوریه شکل نگیرد و حضور آمریکایی ها در سوریه و دیگر مناطق خاورمیانه غیر قانونی باشد.
وی ادامه داد: آمریکاییها و عوامل آنها اگر بخواهند هر نوع جنگی در سوریه راه بیندازند، از نظر حقوق بین الملل غیر قانونی است .
وی در بخش دیگری از این گفت و گو افزود: در جریان این بحران، همکاری خیلی مهمی بین ایران، سوریه و روسیه شکل گرفت، به این معنا که روسها پشتیبانی هوایی، توپخانه ای، اطلاعاتی و ماهواره ای را فراهم کردند و در زمین نیز محور مقاومت تروریستها را مجبور به عقب نشینی از بخشهای مهمی در سوریه کردند.
**رژیم صهیونستی و بحران سوریه
کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: رژیم صهیونستی با آغاز بحران در سوریه دو دیدگاه در بین احزاب خود داشت که یک گروه خیلی از بحران سوریه خوشحال بودند، چون کشوری که نقش اصلی در محور مقاومت را دارد، دچار بحران بزرگی شده است.
وی ادامه داد: جناح دیگر در این رژیم که بیشتر 'حزب کار' و چپ های صهیونیستی هستند، معتقد بودند که باید ببینیم اگر نظام سوریه از بین برود، چه کسانی جایگزین آنها خواهند شد.
رئیس دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در سوریه تصریح کرد: این گروه معتقد بود که اگر بتوانند با همکاری آمریکا نظام سوریه را سرنگون و نظام دلخواه خود را در دمشق به قدرت رسانند، از بحران این کشور بیشترین منفعت را برده اند.

**سردرگمی آمریکا درسوریه
اسداللهی بیان کرد: آمریکا در بحران سوریه دچار سردرگمی شده و نمی تواند سیاست درستی در قبال بحران این کشور در پیش بگیرد.
وی تصریح کرد: آمریکا در دوره 'باراک اوباما' چون با شعار مخالفت با جنگ روی کار آمده بود، از دخالت مستقیم در بحران سوریه خودداری کرد.
وی ادامه داد: آمریکاییها در جریان بحران سوریه از تروریستها حمایت کرده و با وجودیکه گروه 'داعش' در برخی از کشورهای غربی عملیات خرابکارانه انجام داده، اما آمریکا از درگیری مستقیم با این گروه خودداری کرده است .
وی گفت که 'دونالد ترامپ' بر خلاف اوباما از ابتدا اذعان داشت که سیاست آمریکا در سوریه اشتباه بوده است .
اسداللهی ادامه داد: حتی در جریان تبلیغات انتخاباتی، ترامپ به صراحت اعلام کرد که داعش را دولت اوباما و 'هیلاری کلینتون' (وزیر خارجه دوره اول ریاست جمهوری اوباما) به وجود آورده اند.
رئیس دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در سوریه بیان کرد که این نشان می دهد که آمریکایی ها دچار سردرگمی هستند، یعنی نمی توانند یک سیاست روشنی در سوریه دنبال کنند .
اسداللهی ادامه داد: آمریکایی ها از یک طرف می خواهند با کردها رابطه داشته باشند و از طرفی با ترکیه همکاری کنند، که این شرایط نشان دهنده اوج سردرگمی مقامات واشنگتن است .
وی اظهار داشت که اگر آمریکا بخواهد از کردهها علیه نظام سوریه حمایت کند، کردهها تقویت می شوند و این امر سبب تضعیف دولت ترکیه خواهد شد.
کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: از سوی دیگر آمریکایی ها اگر بخواهند با ترکیه همکاری کنند، مجبورند به کردها پشت کنند و کردها به سمت روسیه و ایران تمایل خواهند یافت که این تناقض سبب شده آمریکاییها نتواند تصمیم درستی در باره سوریه بگیرند.
وی نوشت: آمریکاییها در جریان بحران سوریه پول زیادی خرج کردند، سلاح آوردند و اجازه دادند ترکیه، قطر و عربستان که همه آنها هم پیمانان واشنگتن هستند، به نیابت آنان در جنگ حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: آمریکاییها مشاهده کردند سلاح هایی که به این کشورها داده می شود، به دست تروریست ها می رسد.
وی اضافه کرد: نهایتا تغییری در سیاست ترامپ به وجود آمد و حاضر شد تفاهم نانوشته ای با روسها داشته باشد .
وی افزود: آمریکاییها خواهان یک منطقه نفوذ مشخص در سوریه هستند . منطقه مورد نظر واشنگتن در سوریه، به 'جزیره ' شهرت دارد .
وی تصریح کرد: جزیره یعنی منطقه ای که روخانه 'فرات' از شمال وارد و از شرق از سوریه خارج می شود و در واقع خاک سوریه را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند.
اسداللهی گفت: جزیزه، منطقه ای است که یک اقلیت کرد در آن وجود دارد، ولی اکثریت ساکنان این منطقه را عشایر عرب تشکیل می دهند.
وی ادامه داد: آمریکایی ها می خواهند این جزیره را منطقه نفوذ انحصاری خود در سوریه کنند.
کارشناس مسائل غرب آسیا بیان داشت که منطقه دیگری که برای آمریکاییها در سوریه اهمیت دارد، 'درعا' و اطراف آن که هم مرز با اردن و فلسطین اشغالی است.
وی ادامه داد: این منطقه برای خود آمریکایی ها منفعت مستقیمی ندارند، ولی به خاطر دو هم پیمان واشنگتن دارای اهمیت است.
وی اظهار داشت: این دو منطقه برای آمریکایی ها به ویژه جزیره که مساحتش یک سوم خاک سوریه است، مهم بوده و واشنگتن به شدت به دنبال آن است .
وی تصریح کرد: آمریکاییها هم اکنون در منطقه جزیره چندین فرودگاه احداث کرده و فرودگاههایی که قبلا بوده را نیز توسعه داده که هواپیماهای سنگین بتواند در آن فرود بیاید.
کارشناس مسائل غرب آسیا بیان داشت که آمریکاییها در همین منطقه پادگانهای نظامی احداث کردند و نظامی هایشان را به عنوان مستشار به کمک گروههای مسلح کرد، اعزام کردند.
اسداللهی تصریح کرد: بنابر این در نگاه کلی در واقع جنگ به نفع نظام سوریه و همپیمانش تمام شده است .
وی ادامه داد: یکی دیگر از کانونهای بحران در سوریه، منطقه 'ادلب' است که ترکیه تمایل دارد بر این منطقه کنترل داشته باشد . در ادلب تروریستهایی که مورد حمایت ترکیه هستند، فعالیت دارند.
وی در ارتباط با منطقه نفوذ آمریکا در سوریه و خطراتی که واشنگتن در آینده برای منطقه ایجاد خواهد کرد، گفت: آمریکایی ها به این حد رضایت دادند که یک کریدری از کردستان عراق به کردستان سوریه به هم وصل کنند و این مکان تبدیل به منطقه انحصاری و نفوذ خودشان باشد.
رئیس دفتر اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی در سوریه تصریح کرد: این مناطق بعدها تبدیل به منطقه ایجاد بحران برای ایران، ترکیه، عراق و سوریه و حتی برای لبنان و عربستان خواهد شد که بعضی ها از آن به عنوان 'اسرائیل دوم' یاد می کنند .
خاورم**8005**1651
انتشاردهنده:مسعودجعفریان

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۵۷۱۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگویی با اشاره به اقدامات اخیر واشنگتن در قبال کشورش، از پابرجا بودن "سیاست‌های غلط" آمریکا در قبال پکن انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگویی اشاره کرد که "درک اشتباه آمریکا از چین همچنان وجود دارد و به پیش بردن سیاست‌ غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد."

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که وانگ در گفت‌وگویی با نشریه قطری پنینسولا درباره جنگ اوکراین نیز گفت: موضع چین درباره بحران اوکراین نامتناقض و شفاف است. چین نه یکی از طرفین درگیری و نه یکی از طرفین مسئول این بحران است اما هرگز از بیرون گود و بی‌تفاوت آن را نظاره نکرده است.

وزیر امور خارجه چین هشدار داد که "در این برهه، هنوز خطر بدتر شدن و گسترش این بحران وجود دارد و جامعه بین‌المللی باید هماهنگی و تلاش‌های مشترک را برای رسیدن به صلح تقویت کند و اقدامات ملموسی برای تتش‌زدایی در این درگیری انجام دهد.

جنگ اوکراین در فوریه سال میلادی جاری به سومین سال خود وارد شده است.

اوکرایت سعی کرده است با همکاری سوییس نشستی برای تبیین "فرمول صلح" رییس جمهور اوکراین برگزار کند که روند آن هنوز قطعی نشده است.

سوییس بر ضرورت مشارکت روسیه در هرگونه مذاکرات صلح تاکید کرده است.

"ولودیمیر زلنسکی" رییس جمهور اوکراین فرمانی را صادر کرده است که مذاکرات با روسیه را تا زمان عهده‌دار بودن سمت ریاست جمهوری این کشور توسط "ولودیمر پوتین" را ممنوع می‌سازد.

روسیه گفته است تا زمانی که اوکراین مناطق تصرف‌شده را به رسمیت نشناسد، مذاکرات صلح با آن بیهوده خواهد بود.

وانگ در ادامه گفت‌وگو با این نشریه قطری با مطرح کردن انتقاد دیگری از سیاست‌های آمریکا در قبال چین گفت: آمریکا، اخیرا، تلاش کرده است حمایت متحدانش را جلب کند و مدام بروز تنش‌های منطقه‌ای در دریا را تحریک می‌کند. آمریکا ایجاد نظامی بازدارنده در قبال چین را تسریع بخشیده، به تشدید تحریم‌های یک‌جانبه ادامه می‌دهد و فعالانه در محاصره تکنولوژیکی چین نقش دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • وانگ یی: آمریکا به سیاست غلط بر حذر داشتن چین ادامه می‌دهد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد